• Anonym

Hur slutar jag vara rädd för att min sambo ska vara otrogen?

Jag är sambo sedan nyligen med en underbar, perfekt kille som verkligen verkligen älskar mig!
    Vi har inte varit tillsammans så länge så kanske beror mitt problem på osäkerhet i början.

Känne igen samma problem från andra förhållanden så det beror inte på killen. Visserligen har min nuvarande varit otrogen förut mot andra tjejer men han lovar att han nu har växt upp! Jag tror honom, men....

ändå tänker jag dagligen på att han kan komma i kontakt med tjejer, bli kär i en annan, prata med någon annan och sedan vara otrogen och lämna mig. Är rädd om han reser iväg ensam utan mig osv osv osv ....

Detta är jättejobbigt, han vet om detta delvis men jag vill inte verka alltför osäker heller.

Har någon bra tips att komma med till mig? Hur tar jag mig ur denna misstänksamhet??

• Svar på tråden Hur slutar jag vara rädd för att min sambo ska vara otrogen?
  • Anonym

Ja, kanske. Men funkar det?

• Anonym

Bygg upp ditt självförtroende och jobba bort din svartsjuka

• Anonym

Ja men jag frågade ju just i ts hur jag skulle jobba bort den! Det där var väl inget svar då?

• Anonym

det tråkiga är att om du fortsätter tro sånt om honom och går så långt att anklaga honom för otrohet kan det sluta med att verkligen blr otrogen. sluta oroa dej för saker som skulle kunna hända, njut av er tid tillsammans istället och visa honom förtroende!!! du kanske borde prata med nån om detta...och sluta vara misstänksam när du inte har anledning...du kan aldrig hindra honom från att vara otrogen eller träffa andra tjejer,skulle han göra det så får du hantera det då! bara njut och va lycklig!

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-12 16:48:30 följande:

Ja men jag frågade ju just i ts hur jag skulle jobba bort den! Det där var väl inget svar då?
    Gå i terapi.
  • Anonym

Har erkänt en gång, eller två, att jag är rädd för att han ska vara det men det kanske är läge att sluta med det nu!!!

• Anonym

det e inte så mycket att göra...med tide blir det bättre....el sämre o han e otrogen...

• Anonym (lilja)

ts, förstår dig såå väl, har/hade samma problem men egentligen vet jag att min kille inte kan stava till otrohet men jag är så hiiiimla lättpåverkad, du vet jag läser på FL, i tidningar om folk som är otrogna till höger och vänster. Jag tror det hjälper att prata om det. jag har pratat om det men min pojkvän. jag har inte tjatat eller anklagat honom utan bara sagt vad jag känner. han var förstående och fin som han är och sa bara 'men jag kommer inte vara otrogen så är det bara'. jag får helt enkelt tro på honom och det gör jag ju! sen...OM det skulle hända...jaja världen GÅR inte under. faktiskt! har inget bra tips på hur man ska sluta tänka på detta men jag lovar, det kommer driva dig till vansinne och jag vet att det skulle göra samma med mig om jag fortsätter tänka på det...nu har vi vart tillsammans 1 år, lite mer...och tankarna försvinner dag för dag...det ironiska är ju att det är JAG själv som är den 'otrogna typen' - killen har aldrig vart otrogen...

• Anonym (sammalika)

Förstår precis hur du känner, jag är precis likadan och vågade inte berätta detta för min sambo i början. Men sen jag gjort det har det blivit bättre. Han vet om hur jag känner, så han har börjat bekräfta mej mer. Berätta mer om sina dagar,talar om vem som ringer osv så jag ens slipper fundera. Detta har gjort mej mycket tryggare.Annars finns det ju som andra sagt terapi.

• Anonym

Har man väll gått över gränsen en gång tror jag man har lättare att göra det igen. Men alla gör det givetvis inte men "spärren" är ju borta.

• Anonym

Försök tänka på att du med den inställningen kan driva honom dit. Det finns inget mer oattraktivt än någon som inte tror att den är värd ens kärlek, som att det liksom skulle räcka med att någon raggade på honom för att han skulle ge efter.

Du måste visa honom att du är värd det bästa och att du tror det om dig själv, att det inte finns någon bättre för honom än just du och att du VET det oavsett vad han skulle anse

Försök tänka att du för det första inte skulle kunna göra något åt saken om han ville vara otrogen och att du får ta tag i det då, om det någonsin skulle hända.

Att han skulle vara otrogen mot dig bara för att han varit det mot andra är inget att tro på. Det är en sak att vara otrogen flera gånger i ett och samma förhållande, för det är liksom redan förstört av en otrohet (respekten finns inte..), men ett nytt förhållande är en helt annan sak!

Svar på tråden Hur slutar jag vara rädd för att min sambo ska vara otrogen?