• AnnaAndersson00

Besvärliga rapar/uppstötningar.

Hej!

Jag är i vecka 12 och rapar samt har uppstötningar hela tiden. Jag gör allt för att "hålla dem inne" men det är jättesvårt. Ibland känns det som att maten kommer upp igen i halsen/munnen, vilket inte är speciellt trevligt. Om jag tex ätit skagenröra till lunch känner jag den smaken i munnen ändå fram till middagen och jag blir äcklad av den.

Någon mer med liknande besvär? Vad tror ni att det beror på?

• Svar på tråden Besvärliga rapar/uppstötningar.
  • modestyclara

Vanligt problem för gravida. Antingen har du för mycket magsyra eller slapp magmun. Prova att äta ex Link (finns att köpa på apoteket). Min BM berättade också om något man kunde ta efter man ätit som la sig som ett skum över magmunnen för att hindra uppstötningarna. Man kan också försöka undvika ex juice eller annan mat som man upptäcker ger värre uppstötningar.

• angeni

modestyclara skrev 2009-01-12 18:13:11 följande:

Vanligt problem för gravida. Antingen har du för mycket magsyra eller slapp magmun. Prova att äta ex Link (finns att köpa på apoteket). Min BM berättade också om något man kunde ta efter man ätit som la sig som ett skum över magmunnen för att hindra uppstötningarna. Man kan också försöka undvika ex juice eller annan mat som man upptäcker ger värre uppstötningar.
    Det som du menar som lägger sig som ett skum är gaviscon. Detta är antingen lösning eller tuggtabletter. Detta hjälpte mig när jag mådde som sämst under grav då det hindrade kräkningarna med, jag fick behålla då det lade sig som ett lock. Smakar fan men det är det värt!
    Jag rekommenderar detta varmt
  • xenaa

Åh så har jag haft hela graviditeten. är i vecka 33 usch.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • modestyclara

angeni skrev 2009-01-12 18:15:02 följande:

modestyclara skrev 2009-01-12 18:13:11 följande:
    Det som du menar som lägger sig som ett skum är gaviscon. Detta är antingen lösning eller tuggtabletter. Detta hjälpte mig när jag mådde som sämst under grav då det hindrade kräkningarna med, jag fick behålla då det lade sig som ett lock. Smakar fan men det är det värt!Jag rekommenderar detta varmt
    Ja så hette det. Mig hjälpte det med link så jag har sluppit skummet
  • AnnaAndersson00

Åh, tack för tipsen!

Ni skriver tat jag har uppstötningar, är det "sura uppstötningar" ni menar? Jag tycker nämligen inte att de känns sura men de kanske kallas det iallafall.

• dogcatbird

Jag har tagit gaviscon lösning, det är det enda som hjälpt mig. Sedan har jag även klossar under huvudändan på sängen för att hålla magsyran nere när jag sover. Annars fräter det på stämbanden och jag blir hes. Förutom smärtan i matstrupen då! Man ska heller inte få magsyran på tänderna, det fräter.

• angeni

AnnaAndersson00 skrev 2009-01-12 18:21:18 följande:

Åh, tack för tipsen! Ni skriver tat jag har uppstötningar, är det "sura uppstötningar" ni menar? Jag tycker nämligen inte att de känns sura men de kanske kallas det iallafall.
    Det är väl mer att det kallas sura uppstötningar när det kommer upp i halsen och man måste svälja igen eller dricka för att det bränner i halsen efteråt.
    Jag tycker du ska prova något av de sakerna som är föreslaget här och du får gärna meddela oss om något fungerar
Svar på tråden Besvärliga rapar/uppstötningar.