• Anonym (Ledsen)

Navelbråck!!!???????

Hej.

Imorse hostade jag till ganska hårt och när jag gjorde det knastrade det till bakom naveln och en bubbla putade ut.
    Gick till vc och bad om en akuttid. Väl där konstaterade läkaren att det var ett bråck på bukhinnan och att det skulle opereras så snart som möjligt.

1. Jag födde barn för sju veckor sedan, är det vanligt att man får bråck efter graviditet?

2. Vad är ett bråck?

3.Hur opereras de?

4. Annan information om bråck, såsom, kan man träna situps och vad ska man undvika exempelvis?

Blir glad för svar, för beskedet gjorde mig väldigt ledsen och nedslagen.

• Svar på tråden Navelbråck!!!???????
  • Anonym (Ledsen)

puff

• Jenny28

Hejsan. Jag blev chockad att de sa att du skulle opereras så fort som möjligt. jag har haft navelbråck sen min näst sista graviditet och de sa att man ska försöka träna bort det i första hand. Men nu under andra graviditeten är det jobbigt för så fort jag lyfter nåt eller nyser eller vad som helst så hoppar tarmarna ut i bulan o jag får trycka in dem igen. Låter äckligt jag vet Men jag hoppas för din skull att de opererar för det är inget skoj att ha.

• Jenny28

Glömde svara. Ett navelbråck är att magmusklerna inte gått samma riktigt och det bildas en "lucka" där emellan och där kan tarmarna bukta ut. Kan vara vanligt efter graviditet då musklerna blir slappa

• Anonym (Ledsen)

Jenny28 skrev 2009-01-12 18:35:22 följande:

Hejsan. Jag blev chockad att de sa att du skulle opereras så fort som möjligt. jag har haft navelbråck sen min näst sista graviditet och de sa att man ska försöka träna bort det i första hand. Men nu under andra graviditeten är det jobbigt för så fort jag lyfter nåt eller nyser eller vad som helst så hoppar tarmarna ut i bulan o jag får trycka in dem igen. Låter äckligt jag vet Men jag hoppas för din skull att de opererar för det är inget skoj att ha.
    Hej Jenny, tack för svaren. Hur tränar man för att det ska gå bort då?
    Kan man göra situps?
  • Jenny28

Om du ser på min gravidbild i v.24 i min förra graviditet här:
    http://www.familjeliv.se/hem/jenny28/galleri.php?cur_album=gravid+med+nr+3#
    Så får du se tydligt hur mitt navelbråck ser ut. inte så vackert direkt

jag vet inte exakt hut långt efter graviditeten man ska gå innan man ska börja träna lätt. jag har för mig att man ska göra typ situps, men hör med VC för säkerhets skull. Eller googla mer kanske.

• Anonym (Ledsen)

Hur gör man för att undvika att det pluppar ut när man hostar?
    Och vilka magövningar ska man göra? Det gick inte å googla fram

• Jenny28

Jag brukar hålla på bråcket när jag känne rtat jag ska hosta eller nysa. Liksom hålla emot så att säga. Sedan är det ju ganska enkelt att trycka in det igen när det pluppat ut. Men det kan göra lite ont.

Vet faktiskt inte vilka magövningar. jag har aldrig kommit så långt. är ju bara gravid hela tiden
    Är ju min tredje grav inom 4 år nu.

• Anonym (Ledsen)

Hihi, ja grattis. Skruttet på bilden var en riktigt sötnos.
    Mitt bråck sitter precis bakom naveln.
    Hoppas att det hjälper och inte skadar om jag gör situps. Börjar med sneda nu i dagarna hade jag tänkt--

• Anonym (Ledsen)

En fråga till.
    Kan bråck bli värre om man petar tillbaka det ofta?

• Anonym (Ledsen)

puffar

• Anonym

Jenny28 skrev 2009-01-12 18:35:22 följande:

Haft en vän som hade de tås och han fick veta att det var superfarligt och opereades?
  • Anonym (Jaja)

Jag föddes med navelbråck. Läkaren sa till min mamma att det inte behövdes opereras bort så länge som det inte började göra ont.
    Jag har fortfarande kvar mitt navelbråck, det har alltså inte gjort ont än. Men ändå är jag lite orolig eftersom jag haft det hela mitt liv (är i tjugoårsåldern)
    och sedan funderar jag över om jag kan bli gravid med navelbråck eller ifall det skulle vara farligt.

• Anonym (Ledsen)

På barn är det inte farligt. Men om man får det som vuxen är inte kroppen byggd kring det och då ökar risken för inklämt bråck, vilket kan bli farligt, det är därför man opererar människor som får det som vuxna

• Aprilia

Min yngsta dotter föddes med navelbråck och hon har fortfarande det, fyller snart 2 år nu och det är ganska så stort.

• Jenny28

Ja man blir ju lite orolig. Speciellt nu när det är så påtagligt i min vardag. kan ju inte hosta, nysa eller ens göra nummer två utan att jag måste sitta o trycka på det för att inte tarmarna ska hoppa ut hela tiden. Vissa dagar är det mer smärtsamt än andra.  Jag har iaf beställt en tid till läkare om några veckor så vi får la se vad de säger.

• Anonym (Ledsen)

Bra för dig Jenny!!
    Även om man inte tänker på det så är det ju handikappande att gå omkring och ha ont och hålla emot på magen etc.
    Jag känner starkt att jag vill opereras så snart som möjligt.
    Får äckelångest av att känna hur tarmarna hoppar fram. Jag vill ju komma igång med träningen ordentligt, och det är ju uteslutet tills jag har blivit opererad och återställd. Hade även planerat en resa till västindien nu i april fram till regnperioden. Då kan vi ju inte åka om det är så att jag ska opereras eller vara konvalecent?

Är det någon som vet hur en sådan operation går till och om man sövs etc...

Svar på tråden Navelbråck!!!???????