• vildochvacker

Thailand !ni som åkt eller ska åka, Vilka sprutor behöver man ta innan?

Är på väg till härliga Thailand om några veckor , Vilka sprutor är nödvändiga (bra ) att ta ?? Har hört att man ska ta en månad innan eller nåt sånt .
    Spruta För mig som vuxen . ((Inte barn då)) .
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Thailand !ni som åkt eller ska åka, Vilka sprutor behöver man ta innan?
  • Majsan70

Vi tog Havrix hela familjen samt att vi drack Dukoral. I övrigt hade vi fullgott vaccin i kroppen.

• Turvann

att dricka Dukoral är onödigt. Inte om du ringer till en vaccinations klinik Typ Omi hälsan för de vill bara käna pengar. För att få bästa svar ska du kontakta vaccinations mottagningen på lassatettet. det vet vad du behöver.
    Lycka till

• Vics

fast kolla upp med din vaccinationscentral också, så du får det senaste råden...ifall de ändrats (sedan sidan jag länkade till)

• vildochvacker

Im LOST
    pratade med vårdcentralen nu och fattade inget
    av vad jag skulle ta . . .
    kostar 400 kr per spruta . . .
    Hepatit B smittar tydligen endast via blod och sex . Är det " nödvädnigt " att ta den sprutan om man inte ska tex tattuera sig eller träffa karlar :D
    så VILKEN SKA JAG TA ??????

• Högst32tecken

vildochvacker skrev 2009-01-13 11:44:17 följande:

Im LOST pratade med vårdcentralen nu och fattade inget av vad jag skulle ta . . . kostar 400 kr per spruta . . .Hepatit B smittar tydligen endast via blod och sex . Är det " nödvädnigt " att ta den sprutan om man inte ska tex tattuera sig eller träffa karlar :Dså VILKEN SKA JAG TA ??????
    Prova att ringa infektionskliniken på närmaste större sjukhus så kan dom säkert ge svar på vad du ska ta för sprutor. Sedan kan du ju gå till ett privat vaccinationsställe eller vårdcentralen för att ta de sprutor du blev rekomenderad.

Jag skulle aldrig lita blint på de vaccinationsråd man får i ett forum på nätet.

Ang. Havrix och Twinrix så skiljer det ganska lite i pris mellan sprutorna så behöver man ta Havrix kan man ju lika gärna ta Twinrix för man vet ju inte vart nästa resa går, skyddet är väl i princip livslångt om man tar två doser.
  • miliasmamma

Fast man kan ju behöva blod även om man råkar ut för en olycka. Ska man ändå ta hepatit A skiljer det inte mycket i pris att lägga till B oxå, dessutom har man skydde i ca 30 år.

vildochvacker skrev 2009-01-13 11:44:17 följande:
    Im LOST pratade med vårdcentralen nu och fattade inget av vad jag skulle ta . . . kostar 400 kr per spruta . . .Hepatit B smittar tydligen endast via blod och sex . Är det " nödvädnigt " att ta den sprutan om man inte ska tex tattuera sig eller träffa karlar :Dså VILKEN SKA JAG TA ??????
  • SVejsan

Kommentar till inlägg 1: Dukoral har man slutat att rekommendera för turistdiarre för man har inte kunna konstatera att det ger ett tillräckligt bra och tillförlitligt skydd (tillverkaren får inte ens marknadsföra den för detta). Så Dukoral är för Kolera, och kolera anses inte förkommande i sådan grad i Thailand att det anses nödvändigt (med tanke på att det alltid finns en risk för biverkningar också)...

• vildochvacker

.. jo det gör det , i pris , stycke pris per spruta .400 kr!!!!

miliasmamma skrev 2009-01-13 13:16:45 följande:
    Fast man kan ju behöva blod även om man råkar ut för en olycka. Ska man ändå ta hepatit A skiljer det inte mycket i pris att lägga till B oxå, dessutom har man skydde i ca 30 år.
  • miliasmamma

vildochvacker skrev 2009-01-14 13:45:34 följande:

Fast det förstår jag inte hur det kan skilja 400kr mellan Twinrix och havrix? Jag betalade 360kr/spruta för ett halvår sedan när jag tog twinrix, har en spruta kvar att ta snart och vad jag förstått så har de inte höjt priset.
  • SVejsan

Har du en privatläkare som "kör upp dig?"?

OK, var du bor spelar roll på priset per spruta:
    www.kungsportslakarna.se/vacc.htm
    www.cityakuten.se/stockholm/helprivat/wasa-vaccination/priser.php

Twinrixen verkar kosta ungefär upp till 100 kronor mer per spruta...

Och med twinrix skall du ta en 3:e dos... så där har du en ytterligare kostnad...

Kolla med vårdcentral/vaccinationsklinik/lasarett/företagssjukvård(?) där du bor/jobbar så du får ett bra pris på sprutorna...

Jag skulle en dock ge mig på twinrixen - då utslaget på alla resor man kan tänkas göra under de 20-30 åren den tros räcka är en skitsumma extra.
  • vildochvacker

Nej det e vårdcentralen som gav mig dessa pris uppgifter :-O

SVejsan skrev 2009-01-15 09:19:50 följande:
    Har du en privatläkare som "kör upp dig?"?OK, var du bor spelar roll på priset per spruta:www.kungsportslakarna.se/vacc.htmwww.cityakuten.se/stockholm/helprivat/wasa-va...Twinrixen verkar kosta ungefär upp till 100 kronor mer per spruta... Och med twinrix skall du ta en 3:e dos... så där har du en ytterligare kostnad...Kolla med vårdcentral/vaccinationsklinik/lasarett/företagssj ukvård(?) där du bor/jobbar så du får ett bra pris på sprutorna...Jag skulle en dock ge mig på twinrixen - då utslaget på alla resor man kan tänkas göra under de 20-30 åren den tros räcka är en skitsumma extra.
Svar på tråden Thailand !ni som åkt eller ska åka, Vilka sprutor behöver man ta innan?