• NovasMorsa

kan det vara Krupp?

min dotter blev 2år i december och har alltid haft mycket hosta i samband med förkylning har alltid Bislovon och bricanyl hemma för att kunna ge vid behov ovh vi har klarat oss ganska bra med de och extra kuddar och puckar under sängbenen..
    min bror hade ganska ordentligt med falsk krupp då han var liten och långt upp i skolåldern. min systers alla 3barn har krupp. hostan är torr och ihålig och hon kan hosta tills hon tappar andan.
    och idag så påpakade även dagis att hon hostade hon kunde nästan inte sova middag (hon sover ute i vagn) förns dom fälde upp ryggstödet i 45graders vinkel

hjälp mej! jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden kan det vara Krupp?
  • Busbellan

Är inte alls säkert att det behöver vara krupp, då brukar det märkas ganska rejält även på andningen.
    Tror du inte det kan vara förkylningsastma, i så fall kan det nog bli värre av att sova ute i vagn. Vet endel som förvärrar astman av att vara ute

Mamma till Nora, August och Ella
  • mludvigs

Jag tror inte på falsk krupp för har man det så hörs det verkligen på hostan - den är så speciell. Men istället låter det som förkylningsastma - min son har det och hans hosta brukar vara så där när han har en infektion i kroppen.

• NovasMorsa

ja asså hon har ju iof varit sjuk just innan jul men hon har blivit frisk från det de enda som är att hostan är kvar..
    ja en av hennes dagisfröknar har en son som har faklsk krupp och det var hon som reagerade på hennes hosta..

ja jag vet hur krupp hosta låter eftersom att jag har en bror och en 3systerdöttrar som har det och jag tycker att det påminner om den ganska ordentligt.

jag ska hursom helst ringa till BVC imorgon och prata med dom kanske att jag tom far in så dom får lyssna på henne.. men det är ju imorgon och jag är orolig nu

ja jag vet inte om det kan vara förkylningsastma men det blir inte bättre av att man ger henne bricanyl så det är därför jag inte riktigt tror på förkylningsastma. men ja vet inte jag är ingen expert.

• Busbellan

Men bricanyl är det vi fått till dottern mot just tung andning och hosta vid förkylning
    Mot kruppen har vi lepheton-desentol

• Busbellan

Såg nu att det INTE hjälpte med bricanyl, så ignorera mitt svar ovan

• NovasMorsa

ha ha jaha okej , jag blir oxå tillfälligt ordblind ibland..

• 3mamman

Krupp brukar ju bli bättre som de är ute och får sitta upp.
    Därför låter väl inte detta som krupp.

Det kan ju vara en astma som kräver mer behandling än Bricanyl. Har hon ofta långdragen hosta kan det vara dags att prova Pulmicort.

• NovasMorsa

3mamman skrev 2009-01-12 21:52:47 följande:

Krupp brukar ju bli bättre som de är ute och får sitta upp.Därför låter väl inte detta som krupp.Det kan ju vara en astma som kräver mer behandling än Bricanyl. Har hon ofta långdragen hosta kan det vara dags att prova Pulmicort.
    men hon HADE ju SLUTAT hosta då dom räta upp ryggen i vagnen på henne.. hon har aldrig tidigare visat tecken på astma..
    hostan är torr och låter tom och ihålig låter som att hon hostar med övredelen av lungorna. men ska ta upp det där med pulmikort då ja pratar med läkaren imorgon.

pratade med min pappa ikväll och han vill minnas(min äldre bror hade krupp då vi var små) att det ofta kom i sammband med väderomslag vilket det är just nu..ja tror banne mej på klockslaget att hon började hosta så här då det blev plusgrader (från att ha varit -24grader)hon hostar tills hon tappar andan först trodde jag att hon fått ngt i halsen men då ja tände lampan och tittade ner i halsen på henne så var det inget där.
  • 3mamman

Jo krupp kommer ofta vid väderomslag, ger en hes skällande hosta ("som en liten hund"), väldigt karakteristist. Kalluft och högläge ger lindring.Behandling på sjukhus inhalation + kortisontab. Hostmed. Lepheton kan man få utskrivet.

Långdragen hosta i flera veckor och alltid långdragen hosta vid förkylning = Misstänk förkylningsastma. Då provar man Bricanyl eller Airomir och sedan Pulmicort.
    Astma kan förvärras av kalluft.
    Astma är en diagnos man inte vill missa, eftersom en underbehandlad astma kan påverka lungfunktionen.

Svar på tråden kan det vara Krupp?