• Ankanplankan

Vilket huvudmått hade era 6-månaders?

Konstig fråga kanske... Min dotter hade omkrets på 41 cm vid sexmånaderskollen, och läkaren tyckte detta var litet i förhållande till vikt o längd. Självklart blir man lite orolig... Nån fler med bebis med litet huvud?

• Svar på tråden Vilket huvudmått hade era 6-månaders?
  • pallonhaj

Min dotter hade 44,5 (vägde 8905 och var 69,5 lång)

Tror absolut inte du behöver vara orolig!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
  • busan123

hej! min dotter hade huvudomfång på 41,5 och då var hon 66 cm lång och vägde 7605 g... Hur lång är din lillflicka och vad väger hon? Dumt egentligen av läkaren att säga så till dig, man oroar ju sig ändå för det mesta som småbarnsförälder ;)

• miababia

vid 6 mån var sonen 7770g 68cm lång och huvud 43cm

• Ankanplankan

Längd 67,5 cm och vikt 7700 g, så båda ligger ju i princip på medelkurvan. Bara huvudet som är lite litet...

• lövet

Ta det lugnt - huvudstorleken varierar. Min yngsta dotter hade omkrets på 40,7 cm vid 8 månaderskontrollen (då längd 67 cm och vikt 7070g) och vid 6 månader var det nog bara ca 39,5 cm i huvudomkrets. Får alltid höra på kontrollerna att hon har litet huvud, men det växer och hon följer sin kurva - något fel på hjärnkapaciteten är det definitivt inte. Hon beter sig precis som sin betydligt mer storhövdade storasyster gjorde vid samma ålder. Det viktigaste med huvudmåttet är att det ökar så att inte fontanellen växer ihop för tidigt för hjärnan måste ha plats att växa på. Din dotter låter riktigt storhövdad jämförelse med min lilltjej

• Elli 78

Ungefär samma mått som för min dotter vid saxmånaderskontrollen. Låter helt normalt. Min dotter har utevecklats precis som hon ska.

• Mrs Cykel

Vi var på kontrollen i veckan. Då hade dottern huvudomfång 44 cm. Hon väger 9080g och är 68,5 cm lång.

Svar på tråden Vilket huvudmått hade era 6-månaders?