• MammaBarnFamilj

Hosta hund- kennelhosta?

Jag är hundvakt under 1 månader när min gode vän är & arbetar utomlands. Nu blev jag nervös för honom när jag kom hem. Han har en hemsk hosta och det kommer upp slem (som han slickar upp igen). Första tanken är att ngt fastnat i halsen, men han äter och verkar inte ha ont. Nosen är kall och blöt som den ska vara, han är inte allmänpåverkad. Där jag bor har vi ett naturresarvat där jag släppte honom under gårdagskvällen och efter det har jag hört att idioter lägger ut råttgift i brödbitar därute. I djuraffären där jag köpte ett nytt halsband idag ( ingen stor beundrare av strypkoppel som var det enda han hade med sig), sa föreståndarinnan att han kan ha ngt som kallas kennelhosta. De gjorde mig lite lugnare. Om han ätit gift borde han väl vara jättesjuk nu? Hostan låter hemskt och han är superkelig och vill ligga i mitt knäet, vilket gör att jag tror han känner sig lite dassig. Kan tillägga att han väger nog 30 kg Han får inte ligga i mitt knä i vanliga fall men nu känner jag mig orolig att han är sjuk och kanske lite överbeskyddande....

• Svar på tråden Hosta hund- kennelhosta?
  • MillanB

Vore det gift skulle han vara sjuk nu. Han kan ha fått i sig något som sitter fast. Försök att öppna munnen och kolla i halsen. Är det kennelhosta så brukar dom hosta mest på kvällar och nätter och dom brukar inte behandlas om hunden inte har feber under en längre tid. Dom brukar bli lite almänpåverkade och lite småslöa. Det kan ta upp till två veckor innan han är bra igen. Ring till vet i morgon och rådfråga så kan vet bedömma om det är kennelhosta.

• MinnY

här hemma går det någon hundförkylning så jag håller lite koll på mina hund. vi går inte rundor där det brukar gå massa andra hundar och han får inte stå med nosen i backen hur som helst.

kanske är något sånt hunden har råkat ut för.

.?:*¨¨*:?..?: *¨¨*:?..?:*¨¨*:?.MaHoo.?:*¨¨*:?..?: *¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • köttbullelydnad

Vi har haft vinterkräkan för hund här i nån månad nu, o den ter sig lite olika från hund till hund. En del blir "bara" väldigt förkylda, andra spyr och skiter till höger och vänster, (mao precis som vi). Feber är heller ingen ovanlighet för de som drabbats.
    Känner du dig osäker - kontakta en veterinär.

• MammaBarnFamilj

Jag ringde till veterinären som sa att han förmodligen har kennelhosta och att den kan spridas om det går och luktar på samma grästuva. Jag trodde den endast smittade och de äter ur samma skål och/eller träffas IRL. Hunden jag har hand om går inte ihop med andra hundar, så jag låter honom aldrig hälsa på andra hundar, då blir det krig tyvärr.

Han hostade HELA natten, så pass att jag vaknade titt som tätt. Stackarn!

Går det mer än tio dagar ska jag till veterinären och kolla upp så att det inte är en sekundär bakteriell historia. Då kan de få/ha lunginflammation och behöver antibiotika och kortison för att lindra det halsonda. Min mamma passar honom nu och när jag ringde hem sa hon att han ligger och sover.

Det finns vaccin mot kennelhosta, ska smacka i honom en sådan hos veterinären. Tyvärr kan hostan återkomma flera gånger på raken om man har otur.

Svar på tråden Hosta hund- kennelhosta?