• skytten84

Fisk och ägg till spädbarn!

Nu är vår lillkille 7 månader å har smakat på en hel del olika frukter å grönsaker smat kyckling. Tänkte nu pröva på ägg å fisk. När började ni ge ägg å fisk till ert barn? Vilken sorts fisk gav ni? gav ni både gula och vitan av ägget, eller bara gulan i början? tacksam för svar.

• Svar på tråden Fisk och ägg till spädbarn!
  • Eowyn81

Min son är 6 månader om en vecka. För några dagar sedan gjorde jag torsk med äggsås här hemma och det tyckte han var väldigt gott! Det var både äggula och äggvita i det. Han hade inte ätit varken fisk eller ägg innan så han fick inga större mängder.

• skytten84

kan man få recept på din äggsås..gillar inte det själv så har aldrig gjort det=) tack för svaret annars..skall pröva det nån dag..men skall börja med fisken isf att han reagerar så vet ja vilket av de nya sakerna han reagerar på..

• Blå Flygare

Både fisk och ägg ger vid allergi starka reaktioner, så första gångerna ska man bara ge små små mängder. Men det är helt ok att ge vid 7 mån! Lax är en bra fisk att börja med. Ge helst inte två nya saker samtidigt ifall barnet skulle reagera. Då vet man inte vilket de reagerar på. Dessutom är äggallergi och fiskallergi besläktat, så ökad risk att reagera på båda och då dubblar man genast reaktionen

Ca 3% av alla spädbarn är allergiska mot ägg, så risken ska väl inte överdrivas. Men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Pannkakor är f.ö. ett bra sätt att börja med pannkakor på.

• Blå Flygare

...börja med ÄGG på så klart.

Ska nog gå och lägga mig nu

• Eowyn81

Javisst, här kommer receptet! Såklart skippade jag saltet och buljongen till sonens mat.

Antal portioner: 2
    Tillagningstid: 45 min

400 g torskfilé
    lagerblad
    kryddpepparkorn
    vitpepparkorn
    salt
    1 tsk margarin
    20 g mjöl
    1,3 dl mjölk
    1 fiskbuljongtärning
    2 ägg

Skär fisken i mindre bitar.
    Lägg fisken i en kastrull och häll på vatten så fisken täcks.
    Lägg i lagerblad, kryddpeppar- och vitpepparkorn samt salta.
    Låt fisken sjuda på svag värme ca 10 minuter.
    Smält margarinet i en kastrull och rör ned mjölet.
    späd med mjölken och lägg i buljongtärningen.
    Späd ytterligare med fiskspadet (ta lite i taget tills såsen är lagom tjock).
    Hacka äggen och lägg dem i såsen.

Svar på tråden Fisk och ägg till spädbarn!