• choklaa

Hur känns sammandragningar?

Är i v 25 har inga "besvär" med detta på dagarna men på nätterna vaknar jag av att det spänner i magen. Speciellt om jag råkat sträcka ut mig...kan man framkalla en kramp eller en sammandragning i magen genom att sträcka på kroppen?

Det är så svårt att säga exakt hur länge det håller i sig typ några sekunder (?) sen' vaknar jag och avbryter det genom att försöka slappna av eller byta sovställning. Imorse vaknade jag nästan trött i kroppen p g a detta. Känner ngn igen sig?

Kram choko

• Svar på tråden Hur känns sammandragningar?
  • sanne77

jag vet hur de känns men är så dålig på att förklara så jag hjälper dig att puffa upp tråden och är de ingen som svara så ska jag göra mitt bästa för att förklara men en sak kan jag säga att du kommer att märka av allt

• choklaa

oj dina smileys hjälper mig lite så länge!

• mammacatta

om magen spänner å blir stenhård så är det sammandragningar!

magen behöver ju träna innan maratonrejset

men HUR man framkallar dem har jag ingen aaaning om - jag får dem om jag slappnar av för mycket...

• sannapanna76

... och jag får sammandragningar av att gå för fort. Eller just nu av att gå över huvud taget. Magen blir stenhård, men det är mrst obehagligt. Gör inte så ont.

Men riktiga värkar då? Hur känns det? Måste väl vara med som extremt starka menskramper, eller...?

• choklaa

så att vakna pga sammandragningar är normalt?

säg att ni åxå har vaknat pga av dom så blir jag gla' :]

hur mycket sammandragningar är förmycket?

• sannapanna76

Njäe, brukar inte vakna av sammandragningar, men av att det gör förbannat ont i ligamenten. Fast det händer inte mer än nån gång per natt, så det är rätt lugnt.

Tror inte att det är nån fara att han mycket sammandragningar så länge de inte gör över till regelrätta värkar. Sammandragningar är ju bara livmoderns sätt att träna upp sig inför förlossningen.

• öresund

Bra inlägg! Jag vet inte hur det ska kännas heller! Är i vecka 24 och när jag ligger på rygg (även när jag sitter/går ibland) så kan magen spänna upp sig och bli helt stenhård som en 'mindre melon'. För någon vecka sedan var det bara på högra sidan men nu är det hela partiet under naveln. Kan kännas lite små-obehagligt men släpper efter ca 30 sek. Antar att det är sammandragningar? Trodde först att det var bebben som tog spjärn och tryckte ut ryggen, men i så fall är det en stark liten krabat som spänner ut hela min mage på det sättet! Jag vaknar oftare på nätterna nu, mest för att jag måste byta ställning för att det trycker på eller att benen/armarna domnar men då kan jag även känna av dessa spänningar i magen också, så kanske är det de som väcker mig? Hur ofta är det normalt att ha dessa sammandragningar?

• choklaa

öresund: EXAKT vad jag pratar om..och just så känner jag också på nätterna! Jag trodde också dom första gångerna att det va beben som försökte ställa sig upp i magen

pratade just med en gravid vännina som sa att hennes bm hade sagt att om man har 5-6 sammandragningar per timme är förmycket men typ 5-6 ggr per dag är ingen fara. Är det så? Vet ngn?

• choklaa

flera med sammandragnings "know how"?

• systernegativ

choklaa:
    Sammandragningar i sig är inget farligt. Precis som någon ovan mig sade: livmodern behöver träna. Det är alltså inte farligt att ha täta sammandragningar heller, förutom att det kan vara kroppens sätt att säga att man ska ta det lite lugnt. Börjar man däremot få smärtsamma sammandragningar får man lyssna ordentligt på kroppen. Har man rikligt med sammandragningar kan de börja mjuka upp livmodertappen (dvs förbereda kroppen för förlossningen), och det är ju inte så bra om man är tidigt i graviditeten. Men så länge de inte gör ont är det liksom ingen fara. Och har man sammandragningar som börjar påverka tappen för tidigt i graviditeten så kan man få bricanyltabletter att äta för att avhjälpa detta, och ändå gå tiden ut.

Jag vaknar också på nätterna av sammandragningar. De gör inte ont, men de är ju lite obehagliga. Jag vaknar nog främst för att jag ofta ligger med handen på magen, och då känns det så tydligt. Dessutom måste jag gå upp och kissa flera gånger per natt, och sammandragningarna gör att det trycker lite extra på blåsan. Inte konstigt att jag vaknar, med andra ord

• systernegativ

Just ja. Om man börjar få regelbundna sammandragningar bör man också kolla upp det. Alltså, om man kan urskilja någon regelbundenhet i hur de kommer, typ att de kommer var tionde minut och håller i sig i en halv minut osv.

• Lenafena

Jag har kännt av samma saker de senaste dagarna, är i vecka 23+6, och jag tror att det är någon sorts kramper, inte sammandragningar alltså, för att det brukar vara på en sida i taget, men sedan verkar det utlösa en sammandragning i magen, hela nederdelen av magen drar ihop sig och gör ont.
    Men jag har precis flyttat och med mycket stress så kan det nog bero på detta.
    Hoppas att det lugnar ner sig, men jag har märkt av att jag har himla ont i vaderna när jag vaknar på morgonen, som träningsvärk. Har jag krampat då i sömnen?
    To be continued....

• Inka

Åh vad skönt att det finns andra som känner samma sak, började bli lite orolig eftersom jag vaknar varje natt av att magen är stenhård o spänner sig,speciellt om jag sträcker på mig. Det kommer även på dagarna. Grejen är den att det blir hårt precis där bebis ligger och det är mjukt runtom, jag trodde att det var att bebben man kände!

• choklaa

moonie:.. exakt så känner jag...sover kass varje natt jag med..
    ...just det där med att det "stramar" åt så fort man sträcker på sig är obehagligt blä!

så goooooooooa ni e allihopa som förklarar detta för mig!

• öresund

Säger det samma! TACK TACK TACK, nu vet jag att det är normalt att det ser ut och känns som en alien ska bryta igenom magen.

• systernegativ

öresund:
    Mina magmuskler har delat på sig ganska mycket (ca 3 fingerbredder), och gissa om det är alienvarning när Pyret sparkar just där? Det både ser ut och känns som att han är på väg ut då....

• systernegativ

choklaa:
    Eftersom jag numera är i vecka 33 är det ingen LITEN alien som vill ut heller...!

Svar på tråden Hur känns sammandragningar?