• malcomj

    problem behöver råd?

    Fick barn med en kvinna vi bodde tillsammans Jag var student och hade aldrig jobbat förut. Hon hade jobbat 1 år innan så hon blev mammaledig allt funkade bra tills någonting hände vi separerade sen dess tror hon att hon har ensamrätt på våran dotter. Ja har knappt fått vara med min dotter som är nästan 1 år . När hennes mammaledig tog slut innan det ljög hon för mig att ja måste skriva över mina dagar vilket ja gjorde men direkt efter det fortsätt hon att inte låta mig vara pappa. idag fick ja ett nytt hot från henne hon säger att hennes dagar tog slut och eftersom ja tog tillbaka dagarna ja hade get henne eftersom hon inte ville samarbeta o låta mig träffa min dotter. så kräver hon nu att ja ska ge henne 3 månader som sagt då hon har fått pengar av sos. Hon vill verken samarbeta eller nått. bara säger negativa saker om mig.. ändå väntar hon mitt nästa barn och ja har sagt nu vill ja vara pappa ledig hon säger nej och hotar mig med en massa saker hon tänker bara på pengar eller jag vet inte vad ska man göra .. när man har barn med en kvinna som bara tänker på sig själv och bara vill sitta hemma och inte samarbeta för då kan ja ha min dotter varannan vecka. varför gör hon så mot mig...

    berätta ni som vet

  • Svar på tråden problem behöver råd?
  • paparauk

    Ta det med familjerätten, du kommer garanterat få rätt. Det är rätt vanligt att tjejer är "pengakåta" och i princip bara för att få vara mammalediga och slippa att jobba. Självklart inte alla men har tyvärr sett det för ofta för att säga att det är ovanligt. Hon får väl göra som alla andra och ha barnet på dagis. Där får de ju örja efter det att de är 1. Så får hon börja jobba. Så länge du kan påvisa att du kan erbjuda barnet en bra uppväxt så ska det inte vara några problem att få vara med ditt barn. Soc kan hjälpa dig hur du ska gå tillväga. Hur kommer det sig att hon har ensam vårdnad för er dotter?
    Eller har ni delad vårdnad på papper? Eller har ni skrivit på nåt som säger att hon har full vårdnad?

  • malcomj
    Svar på #1
    Vi har delad vårdnad faktiskt. kolla vilket mail ja fick av henne nyss "Att du inte skriver över dagarna pga du vill vara med julia är skitsnack. Alla andra pappor skriver över dagarna. Betyder det att dom inte vill vara med sina barn? Nej just det. Och du fattade det första gången för du har redan skrivit över dom en gång. Ville du inte vara med julia då eller? Nej just det."

    Jag blev ju lurad första gången av henne att ja måste skriva över dagarna annars skulle dom tvinga mig.. sen fick ja höra att så var inte fallet.. Asså den här tjejen är en tjej utan utbildning. och vet du vad hon sa när vi var tillsammans . Att hon ville bli gravid direkt för att annars skulle hon få mindre pengar jag förstår inte. men nu börjar ja fatta. Hon vill inte att ja ska lära känna min dotter och ha henne varannan vecka för att det är vad familjerätten hade sagt.

    tänk dig till o med mina släktingar säger vad är du för jävla pappa du vill inte att vi ska träffa din dotter alla förstår inte att de hon som gör allting.

    Hon har ljugit för mig så många gånger.. Ja tycker de ger för lite info till oss pappor om våra rättigheter

    Ge mig mera råd tack
  • Alshain

    Prata med någon familjejurist. Ingen av er verkar ha speciellt stor koll på vad som gäller. Det är jätteviktigt för dig att få det här utrett, på riktigt. Att sätta sig ner och prata tillsammans med någon som kan alla detaljer och regler skulle hjälpa dig mycket mer än några få tips här.

    Både för dig och din dotters skull, men också av juridiska skäl. Väntar du för länge med att ta tag i det så har din tjej ytterligare ett argument i rätten.

    Var ärlig mot henne, stå på dig med att dina dagar är just dina dagar. Om hon undrar varför du skrev över dem förut så gjorde du ju det för att du trodde att du var tvungen?

    Men som sagt, familjejurist. Nu.

  • paparauk

    Verkade som att jag hade rätt angående pengarna då. Tråkigt.
    Eftersom ni har delad vårdnad så har du all rätt i världen att ha din dotter. Mitt råd är att ta hjälp av familjerätten. Om du inte pundar eller är i andra dokumenterade struligheter och har en bra miljö för din dotter att växa upp i så ser inte jag iaf några problem för dig att få ha din dotter. Ta hjälp av din familj med stöd och få de att följa med om du ska träffa advokat osv. Dels så du inte blir överkörd, och framförallt för att de ska se att du faktiskt vill. Förklara för ditt X att du har all rätt i världen att ha din dotter. Säg att du kan lösa det juridiskt men det kommer bara bli dyrt för henne så det är väl bättre att ni kan lösa det tillsammans. Kanske börja med att ha er dotter varannan helg och sen succesivt utöka. Så att du visar att du vill ha henne. Några fler frågor?

  • hedde73

    Ja, jag kan inte ge mer bra råd än vad föregående redan gjort, men prata med familjerätten så fort det bara går o förklara exakt hur det ligger till enligt dig och hur du har uppfattat allt och vad du tycker att du har rätt till. Dom kommer hjälpa dig, så att du har mer att gå på o riktiga fakta när du konfronterar henne med det, annars blir det lätt så att det blir pajkastning från alla håll om ingen har koll på exakt vad som gäller.
    Lycka till o håll oss informerade.

  • malcomj

    tack för all stöd. Hon har nu också kallat in soc barn och ungdom och sagt till dom ja finns inte där så mycket som hon skulle behöva eftersom hon är nu gravid me mitt andra barn så ja har möte med dom på fredag . Jag kommer hänvisa till de avtal som vi tog fram med familjerätten. Hon gjorde ett misstag igår framför en man som samarbetar med familjerätten sa hon " mina föräldradagar tog slut för 3 månader sen om du inte skriver över 3 månader av dina dagar så har du inget med oss att höra" detta var som utpressning sen sa hon också att nästa barn tänker ja ta bara delad vårdnad. I dag när ja fick träffa min dotter var hon helt annorlunda och hade förklarat för mannen som samarbetar med familjerätten att hon inte tänker på pengar och att de hon sa sa hon bara för hon blev sur. men som sagt mina gubbar jag ska hålla er informerad

    tack för hjälpen

  • paparauk

    Så lite så, behöver du stöd eller ställa frågor så hjälper iaf jag gärna till. Hatar orättvisa gällande sådana här frågor.

  • Tomten är far till alla barnen

    Hoppas det går bra för dig. Familjerätten lär ju säkert fatta vad som är på gång dom håller ju på med detta hela tiden.

  • malcomj

    Hej nu är det så här att hon hade kallat ett möte med soc barn och ungdom och några från familjerätten. Idag var det möte här är vad hon krävde rakt av. Att det fanns några saker angående våran dotters framtid som ville att vi skulle lösa direkt.. (igen kom pengar snacket)

    1. Du ska skriva över dina dagar till mig, För att annars måste ja gå till arbetsförmedlingen och skriva in mig . De pengar vi får räcker inte ja kräver du skriver över hälften av dina dagar.
    Va fan vi är inte tillsammans jag får ja vad ja vill med mina dagar sa jag och dom vill ja ta ut när jag vill vara med min dotter. Som ni har fattat redan nu så kommer hon aldrig låta mig komma nära min dotter och ha henne för mig själv för hon tänker bara på pengar

    2. Hon gick till soc barn och ungdom och sa att ja finns inte tillräckligt där för henne och barnet och att hon skulle vilja ha en kontakt familj.

    Jag har redan sagt till familjerätten och soc att jag finns där och vill vara med o hjälpa till med allt varför ska min dotter vara me nån kontakt familj när ja finns och vill vara en pappa..

    Som ni ser här igen gör hon allt för att ja ska inte få chansen att lära känna min dotter.

    de värsta alla på de där jävla mötet verkade inte bry sig speciellt mycket om mina behov.

    3. Nu kom hon in på efternamn vi har tjafsat om det länge jag sa till henne barnet ska ha mitt efternamn hon vägrar. Hon fick utbrott på mötet och sa hon tänker ta det till rätten. En av deltagarna på mötet började avråda henne att de är inte så smart.

    hon lurade mig som sagt förut och blev gravid med mitt andra barn och nu vill hon göra samma sak ja får inte lära känna mina barn så är de bara hon som har dom hemma hos sig och då kan hon få så mycket pengar hon vill. Sen vet ju hon att ja pluggar på högskolan så hon tänker säkelt om några år när han jobbar och att saker har inte förändrats att vi kan ha barnen varannan så kommer hon ha pengar.. ni hade rätt och ja har också tänkt på detta denna typ av mammor är bara ute efter pengar och bara glida. Som ni vet så har hon verken gymnasial utbildning och levt på olika familjehem när hon var liten..

    min fråga varför tror ni hon gör så här mot mig? Har träffat många föräldrar, till o med såna som hatar varandra men när de gäller barnen de samarbetar bra . Denna kvinna motsätter allt ja gör och försöker göra för att vara pappa till min dotter . Jag börjar misstänka hon är psykopat också.

    Hur som helst nu gör soc nån jävla utredning om vad som är bäst för min dotter just nu, De hon som sprang till dom.

    Vad tycker ni att jag ska göra Nu?

  • Ordinary

    Det är viktigt att du inte ger upp utan står på dig när det gäller att du vill träffa ditt barn, att du vill vara pappa. Kanske blir utredningen ett plus för dig, man vet aldrig. Viktigt är att du ser till att soc och andra förstår att du vill vara med din dotter. Om det är en seriös utredning så kommer dom ju att tala även med dig. Låt henne få stå för det hon sagt, låt soc få veta att hon hotat dig om pappadagarna. Även du kan ju kontakta familjerätten för att du anser att situationen är ohållbar.

    Jag håller på dig, du har mitt stöd. Även om det känns jävligt och jobbigt så ge inte upp. Trägen vinner.

    Lycka till, uppdatera oss gärna.

Svar på tråden problem behöver råd?