• aiight

Hur mycket el drar tvättmaskin?

vi ska ev flytta till en lägenhet där det är hemskt hög hyra. tvättstuga finns men den är i källargången som är smal och luktar råttgift plus lång med dålig belysning = jag vågar inte tvätta själv

därför tänkte vi köpa tvättmaskin (A/A/A eller B på den sissta som är centrifugering) som vi kan tvätta det vi måste. annars får vi använda tvättstugan när maken är hemma så att han kan fixa det.. eftersom jag inte vågar haha.. ja jag vet jag är mes men den är verkligen scary

Så hur mycket el kan en tvättmaskin som går igång 1-2 ggr i veckan dra?

• Svar på tråden Hur mycket el drar tvättmaskin?
  • PetterL

1-1,5 kWh per tvätt. Alltså cirka 100-200 kr per år med den tvättfrekvensen. Inte särskilt mycket. Torktumlare drar däremot betydligt mer.

• kajsa73

har för mig att en tvätt kostar ca 5 kronor om man har en Aklassad tvättmaskin.

• PetterL

5 kronor låter ganska rimligt om man räknar alla kostnader:
    (Förbrukning gäller 40 graders kulörtvätt i en Cylinda FT46)
    El: 0,39 kr (0,3 kWh, 1,30 kr/kWh)
    Vatten: 0,90 kr (60 liter, 15 kr/kbm)
    Tvätt- och sköljmedel: 1,50 kr
    Maskinslitage: 2,00 kr (inköpspris 6000 kr, klarar 5 tvättar i veckan i 12 år)
    Summa: 4,79 kr

Kostnaden för el stiger med temperaturen. Övriga kostnader är lika.

1-1,5 kWh per tvätt som jag skrev tidigare är enligt tvättmaskinernas specifikation som följer en standard där tvätt i alla temperaturer ingår. Jag har en känsla av att folk tvättar mindre i 95 grader än standarden anger, så förmodligen är snittförbrukningen en bit under 1 kWh per tvätt för de flesta.

Svar på tråden Hur mycket el drar tvättmaskin?