• Mårrran

Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?

Har på flera ställen och under en lång period (några år) läst om unga föräldrar som skriver att de får konstiga blickar utav äldre människor (äldre beror ju på hur ung den unga föräldern är). Det verkar vara förjävligt att titta på yngre föräldrar, för då är man negativ, man ser tydligen ner på dom, man tycker inte dom är lika bra och inte lika mycket värda.

Men - hur många av er unga föräldrar vet att det är just er som alla dessa blickarna riktas åt? Om någon kollar på bussen, det behöver ju inte vara på dig utan på personen bakom, eller personen kanske bara har fastnat med blicken.
    Alla människor går inte runt och ler (jag gör det inte och om jag inte ler ordentligt så ser jag sur ut) hela dagarna.

Varför känner så många att folk ser ner på en bara för att man är ung?
    Varför skulle alla blickar vara riktade mot just dig?

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden egentligen. Men blir så less på att höra att unga föräldrar klagar på att folk ser ner på dom och att dom får konstiga blickar.
    Det blir så offeraktigt.

Likadant med den där diskussionen om yngre mammor vs. äldre mammor.
    Spela roll. Bara för att en kvinna som är 34 säger att nej jag anser inte att man borde bli förälder vid 17 så behöver inte femtioelva unga föräldrar skrika "du är ju för gammal"

Jag är jävligt GRYM på vad det nu är jag gör
  • Svar på tråden Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?
  • Schnooglewookiemush

Nej, aldrig.

• Beckiz86

Nej jag har inte upplevt att folk ser snett på mig för att jag är en ung mamma :)

• Proletariatet

Nej, det har jag aldrig upplevt, är 19 år och tvåbarnsmamma.

• buffybus

nej har nog aldrig fått blickar skulle inte bry mig för fem öre skulle stirrat rejält tillbaka o fråga om det är nått problem. fast jag e faktiskt 22år, inte så ung enligt mig. snart 23.

förr fick dem fan barn tidigt dessutom

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Mårrran

Vad skönt att höra

• Mårrran

Jag funderar på de som är under 20. Det verkar vara väldigt utsatt däromkring. Äldre än det verkar vara godkänt

• EXPOSED

Dom snarare förväntar sig att "äldre" ska rynka på ögonbrynen för att dom är unga föräldrar. Visst, vissa "äldre" kan säkert tycka att de skaffar barn i tidagste laget, men varför ska man förutsätta att dom gör det?!

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • varfördåför

på min förädragrupp då jag väntade äldsta sonen (då jag var 19) så sa en av de andra kvinnorna att det borde hållas bättre koll på alla unga föräldrar på bvc då de var överrepresenterade bland dem som mishandlade sina barn.

jag måste säg att jag blev mäst förvånad över hur hon kunde säga en sådan sak heöt utan belägg, och trotts att jag  inte taråt mig av sådant egentligen då jag vet vars jag står i livet och inte känner mig oansarsfull för att jag avr ung, så känner man sig ändå gasnak bortkommen då man sitter där som 19åring bland idel 28-40åringar och får en sådan komentar i ansicktet.

annars har jag inte känt mig iaktagen eller nertryckt. men ibland får jag dock komentare som; "varför har du så brottom du har ju massor av år på dig att skaffa barn..." men det är ju mer nu för att vi ska ha ett fjärdebarn ganska tätt på de tre första

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Mårrran

Nej det är det jag inte heller förstår. Om någon kollar på mig inte tar jag för givet att det är för att jag är konstig som har barn och jag är ung (dom vet ju f.ö inte hur gammal jag är). Dom kanske kollar på något helt annat eller bara funderar. Eller kanske tycker att jag är så jävla snygg *var bara tvungen*

Svar på tråden Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?