Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?
Har på flera ställen och under en lång period (några år) läst om unga föräldrar som skriver att de får konstiga blickar utav äldre människor (äldre beror ju på hur ung den unga föräldern är). Det verkar vara förjävligt att titta på yngre föräldrar, för då är man negativ, man ser tydligen ner på dom, man tycker inte dom är lika bra och inte lika mycket värda.
Men - hur många av er unga föräldrar vet att det är just er som alla dessa blickarna riktas åt? Om någon kollar på bussen, det behöver ju inte vara på dig utan på personen bakom, eller personen kanske bara har fastnat med blicken.
Alla människor går inte runt och ler (jag gör det inte och om jag inte ler ordentligt så ser jag sur ut) hela dagarna.
Varför känner så många att folk ser ner på en bara för att man är ung?
Varför skulle alla blickar vara riktade mot just dig?
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden egentligen. Men blir så less på att höra att unga föräldrar klagar på att folk ser ner på dom och att dom får konstiga blickar.
Det blir så offeraktigt.
Likadant med den där diskussionen om yngre mammor vs. äldre mammor.
Spela roll. Bara för att en kvinna som är 34 säger att nej jag anser inte att man borde bli förälder vid 17 så behöver inte femtioelva unga föräldrar skrika "du är ju för gammal"