• Dinosaurien

Är det väldigt vanligt att bebisar har torrfläckar, utan att de är allergiska?

Förknippar själv torrfläckar i huden med allergier. Äldsta sonen hade aldrig nåt sånt. Nu har lillebror lite torrfläckar på ben och bröst. Han är också lite röd och torr om kinderna ibland, särskilt då vi varit ute.
    Blir lite orolig att han ska vara/bli allergisk och undrar därför om ni har barn som har torrfläckar och om de tål allt eller ej?
    Smörjer ni dem och i så fall varför och med vad?

• Svar på tråden Är det väldigt vanligt att bebisar har torrfläckar, utan att de är allergiska?
  • Eisa

Nej gud det är vanligt med torrfläckar utan allergier.
    Jag smörjer med Locobase eller Miniderm.

• Babybalo

Jättevanligt! Min BVC-sköterska sa att de flesta bebisar har det, åtminstone under vinterhalvåret... Min son har det och vi smörjer med Miniderm.

• Karin och Matilda

Min lilla tjej har såna fläckar på sina knän, men det smörjer jag med jordnötsolja.

• Dinosaurien

Skönt att höra. Vi är allergiker själva så jag är skraj att få ett allergiskt barn. Han har ju nyss börjat äta mat men samtidigt har det ju nyss blivit vinter och torrt...vi får hoppas att det inte betyder nåt.
    Om de inte verkar störas av det själva så behöver man väl inte ens smörja in dem eller?

• mariliza

Jag har smörjt med miniderm på ryggen på min son, då han hade rätt så röda torra fläckar där. Efter bara några dagar var de borta!

• Dinosaurien

mariliza skrev 2009-01-13 09:31:39 följande:

Jag har smörjt med miniderm på ryggen på min son, då han hade rätt så röda torra fläckar där. Efter bara några dagar var de borta!
    Och han är inte heller allergisk då?
  • Skruttis1979

Jag smörjer dottern med olivolja. Jättebra!! Jag smörjer in oljan på blöt hud då hon badat.
    Vi använder inte duschkrämer och schampon, som är jätteuttorkande för hud och hår, utan vi har oljor vi tvättar och smörjer med.

Oljan smörjer jag också in henne med en stund innan vi ska gå ut ex. eller om hon är extra torr, ex. vid handvecket, ljumskar etc.

Har bara använt vatten och olivolja vid blöjbyten och sen torkat torrt och sen smörjt på olivolja igen, och hon har inte ens varit röd i stjärten nån gång, på snart ett år!!

Elma är världens centrum
  • Saffy

Vi använder också miniderm, fick det av BVC vid 6 månader då han var torr på kinderna. Han är nu 3 och vi smörjer in honom varje morgon och kväll på hela kroppen. Kan dock nämna att han var känslig mot mjölkprotein första året, och det var därför han blev lite torr och prickig, men det gick över när vi bytte välling och gröt.

• nal

vilken välling o gröt får ej i honom nutra

• Eisa
    Dinosaurien skrev 2009-01-13 09:14:03 följande:
    Skönt att höra. Vi är allergiker själva så jag är skraj att få ett allergiskt barn. Han har ju nyss börjat äta mat men samtidigt har det ju nyss blivit vinter och torrt...vi får hoppas att det inte betyder nåt. Om de inte verkar störas av det själva så behöver man väl inte ens smörja in dem eller?
    Nej det behöver man knappast. Helt ärligt tycker jag inte salvorna hjälper ändå.
  • Dinosaurien

Tack för svar! Hade lite estra badolja i vattnet då han bade igår, får se om det har nån betydelse. Han badar supersällan men jag kanske ska ta lite olja på honom ibland ändå.
    Tack hörrni!

Svar på tråden Är det väldigt vanligt att bebisar har torrfläckar, utan att de är allergiska?