Olivolja i barnmaten?
Ja, de är min fundering, kan man ha de isf. osaltat smör?
Jag brukar sätta lite ersättning annars men funderade på olivoljan för den ska ju vara så nyttig..
Hoppas det är någon som vet.
Ja, de är min fundering, kan man ha de isf. osaltat smör?
Jag brukar sätta lite ersättning annars men funderade på olivoljan för den ska ju vara så nyttig..
Hoppas det är någon som vet.
Har hört att rapsolja är den bästa, men är inte helt säker. Går säkert bra med vilken olja som helst.
Vi brukar nästan alltid ersätta smör med olivolja. Det går toppen. (inte om man bakar förstås).
De är inte så att den måste vara pressad på nåt speciellt sätt då, kallpressad?
Och hur vet man om den är de isf?
spealr ingen roll om den är kallpressad eller inte...att tänka på är väl att olivoljan ger väl lite smak oxå, kanske inte så uppskattat hos alla små munnar
gillar själv inte alltid smaken...
Du skall alltid köpa olja av bra kvlitiet! Kolla att det står "Extra Virgin" på flaskan, då vet du att den är kallpressad och utan några kemiska tillsatser.
Åhå de visste jag inte men då ska de nog gå bra...
kallpressad rapsolja mums och väldigt bra fetter
Olivolja fukar ju jättebra, det har Wille fått mycket. (Han är en tunnis som har mycket spring i benen) Ger ju lite speciell smak - men den verkar gå hem hos honom. Så nu gillar han vanliga oliver också (fast det gör inte jag eller Willes pappa *s* - offtopic)
I min näringslära för bebisar bok står det att olivolja är jättebra och uppmuntrar tarmarna att röra sig så att det blir lättare för bebisen att bajsa.
Olivolja är mums och smaken är ju .... olika... Frida får till och med olivolja i havregrynsgröten! (fråga mig inte hur det kom sig att vi började med det...??) Den blir jättegod! En gång gjorde jag en portion till mig själv också - men det får nog inte bli nån vana, jag ska ju helst inte växa på maten hade jag tänkt.
Jag använder också ofta olivolja i dotterns gröt eller mat, det är bra för hennes mage framför allt märker jag. Ibland tar jag rapsolja för variationens skull
Hur mycke sätter ni?
Olivolja är bra - rapsolja är bättre.
Rapsolja innehåller jättenyttiga och viktiga omega-3.
Ungefär 1tsk fett /portion ska tillsättas i småbarnens mat. Det gäller hemlagat. I burkmaten är fettet redan tillsatt och då är det inte nödvändigt att tillsätta mer - om man inte vill det.
Oj vilka bra tipps man får, inte dumt. Tack!