• jeawa

Arbeta 8 timmar och bara 15 min "rast"-Okej?

Som rubriken lyder...
    Är det verkligen okej? Man hinner ju inte äta mat ens.(Jobb i matbutik)
    Någon som vet?

• Svar på tråden Arbeta 8 timmar och bara 15 min "rast"-Okej?
  • jeawa

Tack för svar. Ja,det är den enda "rasten".

• Mrs Ray

Finns kollektivavtal? Det verkar inte rimligt att inte får tid för lunch och jag har svårt att tänka mig att det är lagligt - vad är det för butik?

Man har ju hört skräckexempel om t.ex. Lidl, där personalen inte får gå på toaletten så ofta de vill, till exempel. Sådana affärer gynnar inte jag (dvs. jag handlar inte där).

• Gorban

Man har laglig rätt till 5 minuters rast per timme. På 8 timmar blir det 40 minuter. Oftas lägger man ihop en del av rasterna till en sammanhängande lunchrast.

• Lejra

jag jobbar extra i en matbutik och på ett 8 timmars pass får vi sammanlagt 1 timmes rast, denna timme delas oftast på 2 st 15 minuter och en 30 minuter där den långa rasten avses att vara lunch.

• Stormorsan

Gorban skrev 2009-01-13 11:33:17 följande:

Man har laglig rätt till 5 minuters rast per timme. På 8 timmar blir det 40 minuter. Oftas lägger man ihop en del av rasterna till en sammanhängande lunchrast.
    I vilken lag då? En vanlig myt som fortfarande sprids. Finns ingen sådan lag.
  • 4barnsMom

Så har vi oxå.. Vi "får" ha det så för att jag jobbar inom vården och vår vårdtyngd får inte skada tredje part (vårdtagaren)

Men jag ska börja på ett annat ställe nu

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • Barbabok
    Stormorsan skrev 2009-01-13 13:09:09 följande:
    Gorban skrev 2009-01-13 11:33:17 följande: I vilken lag då? En vanlig myt som fortfarande sprids. Finns ingen sådan lag.
    Instämmer, det är en "rekommendation" men absolut ingen rättighet eller lag.
    Jag är med parvel
  • Mrs Ray

Det finns en arbetsmarknadslagstiftning och utöver detta kollektivavtal. 92 procent av arbetstagarna i dagens Sverige omfattas av ett kollektivavtal. Kollektivavtalet kan aldrig ge sämre avtal än vad arbetsmarknadslagstiftningen anger.

Jag har svårt att tro att det är lagligt att inte få möjlighet att äta lunch under ett åttatimmars arpetspass, vad än wero73 och andra påstår ovan.

Arbetsmarknadslagstiftning och kollektivavtal gäller oavsett om du är medlem i ett fackförbund eller inte. Några exempel på lagar inom arbetsrätten (dvs. detta gäller oavsett om din arbetsplats har kollektivavtal eller inte) är Medbestämmandelagen (MBL), Lagen om anställningsskydd (LAS), Semesterlagen (SemL), Arbetstidslagen (ATL) och Arbetsmiljölagen (AML).

Arbetstidslagen kan du ladda hem som pdf här:
    www.av.se/lagochratt/atl/

• raspberryrevolution

Stormorsan skrev 2009-01-13 13:09:09 följande:

I vilken lag då? En vanlig myt som fortfarande sprids. Finns ingen sådan lag.
    nä precis det finns inga tidsrekommendationer, bara att det bör förekomma en rast efter 5h arbete... som i min länk i mitt inlägg.
  • Barbabok
    Mrs Ray skrev 2009-01-13 14:12:26 följande:
    .Jag har svårt att tro att det är lagligt att inte få möjlighet att äta lunch under ett åttatimmars arpetspass, vad än wero73 och andra påstår
    Vore tacksam om du INTE påstår att jag sagt nåt jag inte sagt.

Däremot vet jag att det brukar finnas i avtalen, i vårt t.ex. har man rätt till minst ½h efter 6h arbete. Men någon 5min/h lag finns fortfarande inte. Ibland kan rast vara paus dvs måltidsuppehåll. Den är då betald. (tex om man inte får lämna sitt arbete)
    Jag är med parvel
  • jeawa

Även om det "bara" är en rekommendation så borde ju ändå den följas...Det är vansinne att bara ha en kvart och då försöka hinna med att äta!Jag tycker att det är väldigt konstigt...
    Tack för alla svar.

• Gorban

Jag får rätta mig själv. Man får skilja på rast som är obetald och paus som ingår i arbetstiden. Det står i kommentarerna till arbetstidslagen att pauser t.ex. 5 minuter per timme ska ges vid särskild ansträngande jobb som t.ex. löpandebandsarbete.

Annars gäller att man inte behöver jobba mer än fem timmar i följd utan rast.
Svar på tråden Arbeta 8 timmar och bara 15 min "rast"-Okej?