• Anonym (Vem?)

Hur ska vi kunna välja gudmor/gudfar?

Jag vet att man inte behöver ha gudföräldrar/faddrar, men jag vill det. Det finns bara en som jag skulle vilja lämna mina barn till om det skulle hända både mig och min sambo något och det är min syster. Men min sambo vill inte välja henne,för han inser att hans bror då kommer bli ledsen, avundsjuk/känna sig utanför...
    Men om det händer våra barn något, vill jag inte att han ska ha vårdnaden, min syster litar jag på och vet att hon kan ta hand om barn.
    Jag vet att att ha faddrar/gudföräldrar inte bara handlar om detta, men det är den viktigaste biten för min del (vårdnadsbiten) Iof kan man väl skriva i 'testamentet' eller liknande om hur man vill ha det för barnen...

Hur som haver, hur gör vi? Jag vill välja en av mina systrar (hon som står mig närmast) men min sambo vill det inte på grund av att hans bror då kommer bli avundsjuk typ.
    Jag vill inte välja honom bara för att inte göra honom ledsen.Vad svårt detta är! Jag tycker inte att brodern är tillräckligt sympatisk, ödmjuk, mogen etc för att bli gudfar Fast han är den som stårt vårt barn närmast just nu och älskar vårt barn men jag skulle inte välja honom som vårdnadshavare.

Att ha både gudmor (min syster) och gudfar (sambos bror) är inte aktuellt, jag har också en bror och det känns lite tokigt att 'välja bort' honom (fast han är redan gudfar till en kompis barn)
    Hur gjorde ni? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur ska vi kunna välja gudmor/gudfar?
  • raspberryrevolution

Men att välja gudföräldrar, el faddrar (som det kallas nu) har inget med att göra vem som ev ska bli vårdnadstagare för ert barn om ni går bort.

• Caranlachiel

Ni kan väl välja både din syster och hans bror? För oss blir det förmodligen så att vi väljer min mans ena bror och min bästa vän.

Vecka 31 - and counting! (BF 21 mars)
  • Anonym (mamma)

Fast så är det inte längre, om något händer er så går inte vårdnaden automatiskt till faddrarna. Faddrar är bara en symbolisk grej och har inget med eventuell vårdnad att göra.

• Drage

Vi valde bort syskon helt och hållet och nära vänner blev faddrar.

• Caranlachiel

... jag menar, kanske kommer det fler barn till er och då kan ni välja din bror nästa gång t.ex.?

Dessutom väljer ni ju de NI tycker känns som lämpliga förebilder i era barns liv och som ni känner att ni skulle vilja lämna barnen till vid ett eventuell dödsfall (eftersom du tycker det känns viktigt - detta är ju egentligen inget krav). Jag tycker ni ska strunta i vad andra tycker och välja efter eget huvud!

Vecka 31 - and counting! (BF 21 mars)
  • Anonym (Vem?)

Jag vet att gudföräldrarna inte automatiskt får vårdnaden,men vill välja den som jag skulle vilja tog hand om mina barn vid ev. dödsfall.

• Anonym (Tvärtom)

Drage skrev 2009-01-13 08:56:49 följande:

Vi valde bort syskon helt och hållet och nära vänner blev faddrar.
    Vi gjorde helt tvärtom och valde bort vänner och höll oss i familjen. Både jag och min man har märkt att en del vänner bara försvinner och vi ville ha faddrar som alltid finns där för våra barn.

Men det är väl vi som har dåliga kompisar, hehe..

Min bror och hans tjej valde tre kompisar som faddrar
  • Anonym

Anonym (Vem?) skrev 2009-01-13 09:00:39 följande:

Jag vet att gudföräldrarna inte automatiskt får vårdnaden,men vill välja den som jag skulle vilja tog hand om mina barn vid ev. dödsfall.
    Då måste ni nog skriva testamente!
  • NovasMorsa

vi tog min bästa kompis till gudmor och min sambos barndomskompis till gudfar men det hennes gudfar är väl inte direkt så där jättebrydd gudmor plus hennes sambo ställer upp för dottern till 1000% därför kommer min bästa kompis vara gudmor till nästa barn jag får. gudfar har vi inte bestämt oss för ännu om gudmors sambo (som även är min barndomskompis) ska vara gudfar men det lutar åt det..

sen så är gudmor/gudfar/fadder inte automatiskt vårdnadshavare om du och din sambo skulle gåbort.. det måste man skriva speciella papper om. annars går oftast vårdnaden till barnets Mormor. fadders uppgift är att ta hand om barnets "kristna uppfostran" d.v.s. lära den om traditioner och kyrkan

• a mor

Man kan ha flera faddrar, så vore jag som du så valde jag bägge.

• Anonym (Vem?)

Exakt.

Anonym skrev 2009-01-13 09:01:31 följande:
    Anonym (Vem?) skrev 2009-01-13 09:00:39 följande:
    Då måste ni nog skriva testamente!
  • olympia71

vi valde min bror och min mans bror... dvs barnens far- och morbror. det visade sig att min bror inte alls var den stöttepelare jag väntat mig...och upplevt att han var fram till dopet. han träffar barnen ett par gånger om året trots att han bor en halvtimmes bilresa bort, han tar själv aldrig initiativet och hans blivande fru vill inte umgås med mig och min familj. han har uppvaktat dom vid en födelsedag (en present han hängde på som andra inhandlat) men inte vid jul. dock är det inte presenterna jag efterlyser utan att man väljer en fadder som man vet kan vara en vuxen förebild för barnen. någon att prata med som inte är mamma eller pappa. kanske någon med andra perspektiv. det är SÅ tråkigt och går inte att backa när det visar sig att man valde fel...

• Laire

Men är det inte bara att välja två stycken då? Det är ju perfekt då det är en kvinna och en man då barnet både får gudfar och gudmor.

Sedan skriver ni en viljesförklaring om att ni vill ha din syster, den behöver din svåger inte ens veta om. Sedan kommer ni ju inte få bestämma om barnen, utan sociala bestämmer men har man skrivit viljesförklaring så tar de in det i beräkningen.

• Anonym (Vem?)

Pappans åsikt var att han inte ville välja min syster för att hans bror då skulle bli ledsen/avundsjuk. Sen vet inte jag om han anser att hans bror är en bra förebild etc för vår son, jag tycker inte direkt det.

Laire skrev 2009-01-13 14:46:07 följande:
    Vill du det så kan ju prästen säga att ni valt en fadder var för ert barn, så behöver du inte "stå bakom" svågern på samma sätt. För pappans åsikt ska väl också räknas?
Svar på tråden Hur ska vi kunna välja gudmor/gudfar?