• maribel

Hjälp! White spot som inte försvinner, måste jag sluta amma!!

Har sedan några veckor en envis "white spot" som inte försvinner trots flera försök på amningsmottagningen med att snitta vårtan med kanyl. Har ont och besvär, nu återstår bara att sluta amma verkar det som men det vill jag inte! Har någon varit med om detta och kan ge nå´t tips

• Svar på tråden Hjälp! White spot som inte försvinner, måste jag sluta amma!!
  • SandraWiggo

Jag tycker du ska fortsätta amma, det gjorde jag när jag hade samma som du, inpackning med olivolja?

• fröken

Aj! Jobbigt med "vita prickar". Har du provat att pilla lite själv? Man ska säkert inte det, men det har hjälpt mig. Har haft prickar ofta, men med en steriliserad nål har jag kunnat "rucka" lit epå dem så mjölken kunnat passera lite smått.

• Hallon

"En ofarlig behandling som man kan prova om detta orsakar problem är Lecitin som används som emugleringsämne i komjölk för att den inte ska klumpa ihop sig. Lecitin är en slags växtolja som är ofarlig att rekommendera vid amning. En matsked om dagen räcker och det finns att köpa på hälsokosten i flytande form eller som pulver. Det behövs dock mer forskning kring detta för att vi ska kunna säga att det hjälper."

Står på amningshjälpen.
    www.amningshjalpen.se/radgivning/whitespots.htm
    Hoppas det löser sig : )

• Liiiinis

jag har bara ammat på ett bröst i 10 mån, så om det andra fungerar....why not?

Svar på tråden Hjälp! White spot som inte försvinner, måste jag sluta amma!!