• Litenblirstor

Hjälp mej göra Enkel GRÄDDSÅS/Brunsås...!!!!!!!

Hej !!
    Som Rubriken Lyder...
    Är en kass matlagande tvåbarnsmor som behöver hjälp med att få till den klassiska brunsåsen....Ingen avancerad variant-utan så enkel som möjligt!
    Har du oxå ett gott saftigt recpet på vanlig köttfärs limpa är den MYCKET välkommen oxå!  Flört

Som TACK bjuder jag på min vardagsfavorit-KORV GRATÄNG!

1-2 knippen FÄRSK Broccoli (beroende på hur mycket man gillar det...) MUMS!
    500 g falukorv
    2 paket kelda ostsås

Sätt ugnen på 250grader
    Koka broccolin i ett par minuter(dela den först i blomknippen...)
    Strimla/skär korven i önskade bitar....stek den lite lätt...
    Lägg broccoli o korv i ugnsäker form och häll över såsen....
    Gratinera i ugn ca 10-25 min beroende på ugnstyp har jag märkt...
                KLAR!!!
    Om man vill piffa ipp den lite extra innan ugnen.....strö över lite riven ost! :)

Till detta serverar jag kokt potatis...
    Barnen älskar det!
                                 Tack o adjö-Anna

Lukas 031006 & Elise 080811
  • Svar på tråden Hjälp mej göra Enkel GRÄDDSÅS/Brunsås...!!!!!!!
  • Evangeline72

Hehe mitt tips eftersom jag är urkass på sås är att köpa Ex Keldas färdiga gräddsås på Tetra. God och bara att värma;)

• viseversa

det är ju bara att koka grädde och lägga i lite finmalen peppar och salt och en kött buljongtärning eller köttfond.

• Miss Lau

Här hemma är det mest maken som gör sås men jag tror han tar stekspad (eller det rinniga runt köttfärslimpan) och vispar ihop med matlagningsgrädde och ev lite potatismjöl och kryddor. Blir i alla fall väldigt gott!

• J Anttila

Grädd såsen gör jag enklast genom att värma på lite visp grädde i med lite soja vit peppar. Annars så köper jag färdig.
    Men ett gott recept på köttfärs limpa kan jag ge.

Köttfärs
    Lök gul eller röd
    Havregryn och mjölk att dra i
    Kryddor after smak.
    Ost
    Bacon

Gör en vanlig köttfärs smet
    Forma till en limpa, gör en skåra i mitten släng ner tärnad eller riven ost.
    Täpp igen skåran.
    Täck limpan med bacon skivor.
    In i ugnen på 200 i ca 20-30 min.

Mängd avgör man själv.
    Men jag bruka köra 600 köttfärs, två gula lökar. En kvarts hushålls ost två pkt bacon.
    Ibland blandar jag även ost och bacon i limpan och bacon utan på.

• Lussekatten87

1 msk smör/margarin
    1,5 msk mjöl
    1 dl grädde
    4 dl mjölk
    soja
    vitpeppar
    salt
    paprikakrydda
    lite tomatpuré

Smält smöret och vispa i mjölet ,häll på grädden och rör snabbt så inga klumpar bildas.
    Häll i mjölk,soja och kryddor,tomatpuré.
    Låt sjuda under omrörning på svag värme.

• Neelah

Jag brukar ta en klick smör i en kastrull och smälta den. Sedan häller jag i mjöl och rör om så att det blir en tjock röra. Den röran späder jag med mjölk (under omrörning) tills såsen är så tjock som jag vill ha den. Då har jag i salt, peppar och en buljongtärning (lärde mig av en kock att kycklingbuljong ger bättre smak än köttbuljong, men det är ju en smaksak). Om såsen är för blek har jag i några droppar soja för att få den mörkare.

Ibland har jag i lite andra kryddor, men buljong, salt och peppar brukar räcka.

• hillewille86

vill du ha ett enkelt bra recept..stek på fettet som blir kvar när du stekt köttbullar eller vad det nu är du lagar..sen i med grädde
    salt peppar, ev redning. och soya!..Klart och världen godaste gräddsås.

• Indiansommar

Så här gör jag också, men jag har ingen buljong i, utan häller lite soya i bara. Om jag vill lyxa till det så har jag i en skvätt grädde eller creme fraich i med.

Neelah skrev 2009-01-13 11:44:48 följande:
    Jag brukar ta en klick smör i en kastrull och smälta den. Sedan häller jag i mjöl och rör om så att det blir en tjock röra. Den röran späder jag med mjölk (under omrörning) tills såsen är så tjock som jag vill ha den. Då har jag i salt, peppar och en buljongtärning (lärde mig av en kock att kycklingbuljong ger bättre smak än köttbuljong, men det är ju en smaksak). Om såsen är för blek har jag i några droppar soja för att få den mörkare. Ibland har jag i lite andra kryddor, men buljong, salt och peppar brukar räcka.
  • Indiansommar

Köttfärslimpa gör jag så här!

Köttfärs
    1 ägg
    ströbröd
    vitpeppar
    salt
    mjölk finhackad lök eller lökpulver
    ev. rivna morötter

blanda allt och forma en fin limpa, in i ugnen!

Jag höftar alltid till det med kryddor, ströbröd, mjölk mm så jag vågar inte säga hur mycket du ska ta av allt...

• T0morrow

för att få "sötheten" som gräddsås oftast har så ha i en tsk med svartvinbärsgele i såsen som ger en jättegod smak ;o)

• Anna Svenssonliv

1-2 msk smör/margarin/rapsolja
    1,5 msk mjöl
    1 dl grädde eller mjölk
    4 dl mjölk
    soja
    vitpeppar
    svartpeppar
    1 klick svartvinbärsgele
    0.5 dl glögg (en flaska ligger alltid glömd i kylen efter jul, varar ända fram till nästa jul. perfa till såser o sånt)

Smält smöret och vispa ner mjölet ordentligt ,häll på grädden och rör snabbt så inga klumpar bildas. låg värme, annars bränns det lätt.
    Häll i mjölk,soja och kryddor,gele o glögg efter smak. den ska inte smaka glögg, bara få lite fyllighet.
    Låt sjuda under vispning på svag värme.

• lindaha

Superenkel sås som blir supergod

Grädde
    kalvfond
    salt och peppar

Hur god som helst. Man kan reda den lite om man vill ha den lite tjockare också

• Cosmoskatten

Köp Keldas färdiga gräddsås.

• RiaRa

Gräddsås: 

Grädde (alt matlagningsgrädde)
    bong kalvfond eller den vinröda med rödvinssmak
    en klick creme fraiche
    maizenamjöl (för att få tjockare)
    evt späda med mjölk
    Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • Litenblirstor

Tack tack tack till alla hjälpsamma i köket!!!
    Nu ska här göras köttfärslimpa med goooooooooood sås till!!!
                 Räcka ut tungan

Lukas 031006 & Elise 080811
Svar på tråden Hjälp mej göra Enkel GRÄDDSÅS/Brunsås...!!!!!!!