• Drömmerdrömmar

Rapsolja är väl bra till barnen?

Hör ju överallt att man ska ha i smör eller olja i barnets mat. min dotter är 7 månader. jag har köpt rapsolja det kan man väl ha i? har för mig hennes bvc sköterska sa det, hade matolja innan.. kanske inte spelar någon roll

• Svar på tråden Rapsolja är väl bra till barnen?
  • Karlsson

Har hört att kallpressad rapsolja är lika nyttigt som olivolja. vet dock inte vart jag hört detta....

Jag köper bara dom oljorna.

• oxe79

Jag har det. Det är rapsolja i barnmat man köper.

• Jesster

Rapsolja är jättebra Speciellt den kallpressade men det ger rätt så mycket smak som inte alla gillar.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Drömmerdrömmar

Okej för köpte en rapsolja häromdagen vet inte om det är kallpressad eller inte :P hehe, men det står ju på att rapsolja är bra för att den är så naturell i smaken :P ? haha

• Blå Flygare

Drömmerdrömmar skrev 2009-01-13 11:43:43 följande:

Okej för köpte en rapsolja häromdagen vet inte om det är kallpressad eller inte :P hehe, men det står ju på att rapsolja är bra för att den är så naturell i smaken :P ? haha
    Då är den troligen raffinerad (minst nyttig av dem), Rätt färglös och smakar inget. Kallpressad rapsolja är mörk ung. som olivolja och luktar och smakar speciellt. Och så står det stort på etiketten att det är kallpressat eftersom det är både nyttigare o dyrare.
  • bohusbebis

har hört att "matolja" är skitolja, dvs olja som inte är så bra men funkar att steka i, ungefär. Skulle nog inte ha den i lillans mat, knappt ens i vår egen...

• Pappa G

Då rapsolja ju är den som är billigast är det nog normalt den som till största delen finns i det som betecknas "matolja".

• Drömmerdrömmar

hmm okej.. för man ska ju ha i olja just för att barnet behöver fett

och dem som har smala barn små barn rekommenderas ju ge olja o smör

hmm

• Gummibollen

En dietist på öppna förskolan sa att rapsolja är den bästa. Bättre än olivolja. Man får väl kolla andelen av olika typer av fetter på etiketten ifall det stämmer.

• mimmi 1

det är ju verkligen en djungel det där med oljor...
    olivolja, rapsolja, solrosolja, linfröolja, majsolja, ja, det finns säkert ännu fler.. och vilken ska man då välja?

stod i dag och kollade på ica, och blev lite fundersam, då jag såg at olivoljan hade rätt så låg procent av fleromättade fetter, det är väl de som är de nyttiga??

medan solrosolja hade hög halt föeromättad fett, och dessutom rik på omega 6, linfröolja har hög halt omega 3, osv...

vilken olja är nu den bästa och nyttigaste vi kan hälla i våra sallader, och i övrig matlagning?

PS.. ursäkta till TS , kanske jag skulle göra en egen tråd?

• mimmi 1

Nymne skrev 2009-02-06 23:54:33 följande:

den bästa oljan du kan ge
    är ??
  • Eisa
    mimmi 1 skrev 2009-02-06 23:53:46 följande:
    det är ju verkligen en djungel det där med oljor...olivolja, rapsolja, solrosolja, linfröolja, majsolja, ja, det finns säkert ännu fler.. och vilken ska man då välja?stod i dag och kollade på ica, och blev lite fundersam, då jag såg at olivoljan hade rätt så låg procent av fleromättade fetter, det är väl de som är de nyttiga??medan solrosolja hade hög halt föeromättad fett, och dessutom rik på omega 6, linfröolja har hög halt omega 3, osv...vilken olja är nu den bästa och nyttigaste vi kan hälla i våra sallader, och i övrig matlagning?PS.. ursäkta till TS , kanske jag skulle göra en egen tråd?
    Rapsolja och olivolja har mycket enkelomättat fett, vilket är det bästa.
  • Nymne

mimmi 1 skrev 2009-02-06 23:56:51 följande:

Nymne skrev 2009-02-06 23:54:33 följande:
    är ??
    Vaddå är? Vad var det för poänglöst inlägg?

Förutom att rapsolja innehåller fleromättade fettsyror ( som vi behöver) så har den den bästa balansen av omega-3/omega-6 av alla oljor.

"Omega-3 och omega-6 finns ofta tillsammans i ett och samma livsmedel. Ofta finns det mer omega-6 än omega-3 i maten, och det är därför enklare att få i sig tillräckligt med omega-6. En del livsmedel är bra källor för både omega-3 och -6, till exempel rapsolja och matfetter som innehåller stor andel rapsolja."
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • blå fisk

Eisa skrev 2009-02-07 00:00:08 följande:

Rapsolja och olivolja har mycket enkelomättat fett, vilket är det bästa.
    Precis och ofta så är väl rapsoljan lite mer neutral i smaken och därför bättre till smakportioner, där man vill låta matens smak framträda. Men olivolja är ju lika nyttigt som rapsolja.
  • Pappa G

Sedan är ju rapsolja normalt betydligt billigare än olivolja.
    En riktigt bra rapsolja brukar t.o.m. vara billigare än den sämsta olivoljan.

Svar på tråden Rapsolja är väl bra till barnen?