När har en bebis kolik?
Nu ska vi se...
Nu ska vi se...
Den medicinska förklaringen brukar ju vara att barnet ska skrika flera timmar om dagen, minst en vecka i sträck (eller nåt sånt). Jag tror man också brukar ta upp att skrikandet ofta inträffar på ungefär samma tider varje dygn.
Min personliga erfarenhet är dock att kolikrytmen kan variera. Våra tvillingar skrek oftast kvällar/nätter, men mitt under kolikperioden ändrades rytmen och så skrek de istället under hela dagen. Efter några dagar återgick det till kvälls/nattskrik igen. Märkligt.
Ordet kolik är något som missbrukas fruktansvärt ofta har jag märkt.
Kolik tycker jag bebisen har om den skriker under längre perioder (2-3 timmar) dagligen och är otröstlig då. Min son hade kolik och skrek oftast längre pass kvällstid (ibland upp till 6 timmar - suck....) Men han gnällde och skrek mycket ö.h.t. hela dagarna/nätterna. Det blev bättre efter 3 månader och helt bra efter 4-5 månader så jag tycker definitivt han hade kolik.
Ja, det där kan nog variera. Vanligen brukar de få ont samma tid på dygnet, kan pågå under flera timmar samt att det brukar vara på natten. Vi hade dessa symptom på vår första. Fick magdroppar som hjälpte föga. Hon skrek till ca 0400 varje natt...
Ja kolikskrik tycker jag är när barnet absolut inte går att trösta. Det är ett förtvivlat skrik och det går bara inte att få tyst på barnet vad man än gör =( När det var som värst med vår son började han skrika vid 18-tiden på kvällen och höll på till 23 - 24 oavbrutet. Sen kunde han somna av ren utmattning. Vi bar honom i sjal och han skrek, skrek, skrek..... =( Ingenting hjälpte men om han åtminstone satt i sjalen blev han något lugnare. Sen märkte man ju att det var magen han hade ont i då han var som en påse popcorn och pruttade hela tiden.
Min äldsta hade kolik. Hennes skrikperioder började vid 8-9 tiden på kvällen och höll ofta på hela nätterna. Jag och min sambo fick turas om att gå med henne i bärsele runt lägenheten under denna perioden. Varje natt var det likadant och det enda som lindrade var bärselen då hon kom i upprätt läge. Magen var alldeles spänd. Vid 5 tiden på morgonen brukade det lugna ner sig.
Tycker att det används lite väl ofta faktiskt, barn kan ju faktiskt skrika ändå.