• Det blåa huset

2,5 år och vägrar täcke

Sonen här hemma är 2,5 år och vägrar att använda täcke. Han sover i en vanlig säng och har normalstort täcke nere vid fötterna men inte på sig. Den enda gången han har använt täcke är när han var bebis och vi var ute med vagnen.

Hur ska vi göra för att få honom att börja använda täcke? Vi lägger det på honom när han är vaken men det åker av på en gång. Vi kan lägga på det när han sover - tio sekunder senare sparkar han undan det.

Nog för att det är ett varmt barn, pyjamas och strumpor är det han sover i. Elementet kan inte vara för varmt, då kommer hostan och sömnen försvinner.

Jag skulle bli glad för några enkla tips, det finns säkert fler föräldrar med "vägra täcke-barn".

• Svar på tråden 2,5 år och vägrar täcke
  • Warspirit

Vår dotter på 20 mån sparkar av sig täcket jämt. Hon blir kall ibland, visst, men hon klagar inte. Så länge hon är nöjd struntar jag i vilket. Bara hon sover.

• Cia o krabaten

Vår tjej har börjat använda täcke nu, blir 4 i mars!
    Innan dess hade hon helst inget alls, men senaste 1-2åren har hon haft en ullfilt!
    Jag tycker den är lite halvstickig och inte alls så mysig, men hon ääälskar den!
    Så testa med en filt istället.

• Felicia6

Min son har täcke lite när han vill och jag har aldrig tänkt tanken på att försöka få han att ha den om han inte vill?
    Jag har själv inte alltid täcke Låt han ha täcket då han vill, vill han inte så låt han slippa

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Ankissen

E är tre år och inte speciellt förtjust i täcket han heller. Det har börjat gå bättre, men jag har sett det som så att jag bråkar inte med honom om en sån sak, utan det får han bestämma själv. Däremot erbjuder jag täcket varje kväll och sen får han sparka av det om han inte vill ha det. Sen har han så klart en heltäckande pyjamas när han sover.

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Cilla77

Vill han inte ha så strunta i det man kan inte tvinga dom att ha täcke om dom inte vill. Så länge han har pyjamas och strumpor blir han ju inte kall.
    Tids nog kommer han vilja ha täcke.

• Det blåa huset

Jag tänker inte tvinga min son att ha täcke. Självklart kommer han att börja använda det någon gång. Jag ville ha lite tips, har fått det nu. Tack! Dessutom har han sin älskade snuttefilt, en sån med kaniner och morötter från Ikea, den kanske blir som ett minitäcke för honom.

Med tanke på hur envis han är kommer det väl bara att bli värre om vi tjatar för mycket. Täcket ligger alltid i sängen och vi drar upp det om rummet blir för kallt. Just nu har han fått Spindelmannen på påslakanet så det är hur tufft som helst att böka runt under täcket.

• pattisza

Min dotter vägrar täcke men sover med påslakan istället och gillar det.

• BimBim o Knorrans Mamma
    Det blåa huset skrev 2009-01-13 11:59:56 följande:
    Sonen här hemma är 2,5 år och vägrar att använda täcke. Han sover i en vanlig säng och har normalstort täcke nere vid fötterna men inte på sig. Den enda gången han har använt täcke är när han var bebis och vi var ute med vagnen. Hur ska vi göra för att få honom att börja använda täcke? Vi lägger det på honom när han är vaken men det åker av på en gång. Vi kan lägga på det när han sover - tio sekunder senare sparkar han undan det.Nog för att det är ett varmt barn, pyjamas och strumpor är det han sover i. Elementet kan inte vara för varmt, då kommer hostan och sömnen försvinner.Jag skulle bli glad för några enkla tips, det finns säkert fler föräldrar med "vägra täcke-barn".
    Men varför krångla med täcke då?
    Vår son är 21 mån och har sedan han var bebis AVSKYTT täcke! han sparkar av det direkt! Även i sömnen.
    Han sover med pyjamas och utan strumpor för då blir han för varm.
    Ibland sover han bara i pyjamaströja.
    Varför vill ni promt att han ska ha täcke då?
    Vi låter vår son sova utan för det är det han vill.
    Känner han sen för att börja använda täcke så gör han nog det
  • Little Ms Chatterbox

Ett tag sov min dotter på en kortklippt ullfäll. Var ofta som hon sparkade av sig täcket innan och vaknade iskall, hade svårt att somna om. Men börjkade sova lugnare när hon hade ullfällen. Nu har vi tagit bort den och hon sover ff lugnare, sparkar inte av sig täcket längre.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Cey

Måste han sova med täcke?
    Min dotter hatar täcke, sover aldrig med täcke, lägger jag täcke över henne så vaknar hon direkt och sparkar bort det. Hon har aldrig gillat täcke! hon sover endast i blöja, gillar inte pyjamas heller, de gör inte mig nått, varför skulle jag tvinga henne med o sova med täcke liksom..

• Lillatroll

Min gillar inte heller täcke, har aldrig gjort. Han är 2,5 år gammal. Jag har en tunn fleecefilt i sängen som han ibland vill ha på sig. Men oftast sover han i bara pyjamas. Nu samsover vi så jag antar att han får värme från mamma eller pappa efter som han oftast kryper ihop mot oss

• pigglet

Vår 2-åring har inte heller på sig täcke. När han kommer till oss på morgonen är han jättekall, trots att han har hel pyamas med fot : ( Känns faktiskt inte alls kul...

När han sov i spjälsäng knöt jag fast täcket. Nu funkar inte det i hans nya säng. Då har vi börjat ta på honom ull-sockar och fleece- tröja eller -byxa. Han är fortfarand kall när han kommer, men inte lika isande...

Våra äldre tjejer behöll inte heller täcket på när de var små, men jag kommer inte ihåg att de var så här kalla. Vid ca 4 år började de dra på sig täcket i sömnen.

• Cey
    pigglet skrev 2009-01-13 21:40:50 följande:
    Vår 2-åring har inte heller på sig täcke. När han kommer till oss på morgonen är han jättekall, trots att han har hel pyamas med fot : ( Känns faktiskt inte alls kul...När han sov i spjälsäng knöt jag fast täcket. Nu funkar inte det i hans nya säng. Då har vi börjat ta på honom ull-sockar och fleece- tröja eller -byxa. Han är fortfarand kall när han kommer, men inte lika isande...Våra äldre tjejer behöll inte heller täcket på när de var små, men jag kommer inte ihåg att de var så här kalla. Vid ca 4 år började de dra på sig täcket i sömnen.
    Min dotter är också alltid kall, men hon tar ALLTID av sina kläder hemma, på dagis tar hon alltid av sig sina strumpor och springer barfota, hon gillar o vara näck den lilla tjejen! men de spelar ju ingen roll, dom tar ju knappast skada av att dom e lite kalla, min dotter e aldrig sjuk, o då snackar jag väldigt väldigt sällan, nån förkylning hittils sen hon föddes (hon är 2 år) så jag tror absolut inte på "oh nej hon har ju inga kläder på sig, hon e ju kall, hon kommer bli sjuk" de där e bara skitsnack
  • pigglet
    Svar på #16
    Hihi, jag är så mån om att mina barn inte ska bli kalla (är själv frusen och "lider" av det), men det känns som de är sjuka JÄMT!
  • JadeVoong

Min son har alltid vägrat täcke. Jag klär på honom extra när det behövs istället så får han sova med extra kläder.

• Maria222

Varför måste han använda täcke då?
    Trivs han bäst utan kan han väl få ha det så tänker jag..
    Min pojke är 1,5 år och han har aldrig gillat att ha täcke på sig, han blir svettig och vaknar på en gång om jag lägger över honom ett. Han sover i pyjamas och strumpor.

Mamma till Kevin född 0706.
  • Det blåa huset
    Intressanta inlägg. Jag är som dig älsklingsbarn, frusen och har en son som är snorig och hostig ofta.

Återigen - jag är inte ute efter att tvinga min son att använda täcke. Ville ha några enkla tips. Ska testa om han gillar en fleecefilt istället. OM han vill.
Svar på tråden 2,5 år och vägrar täcke