• Skarpa

Svensklärare som skriver fel på de/dem

Har precis läst ett examensarbete skrivet av en person som nu är svensklärare. I uppsatsen fanns flera ställen där personen använt fel form av de/dem ("dem ville inte...", "dem menar..." osv.)

Vad tycker ni, är det något som en person som skall arbeta som svensklärare "får" göra? Betänk att personen kommer att arbeta med att undervisa elever i svenska sedan, antagligen i tidigare delen av grundskolan med allt vad läs- och skrivinlärning heter.

Obs! Tanken med denna tråd är inte att klanka ner på alla som har svårt att skilja på de/dem. Tanken är att diskutera hur viktigt en sådan sak är för en svensklärare i dennes yrkesutövning, och vilka krav man bör kunna ställa.

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svensklärare som skriver fel på de/dem
  • Sexymala

Jag tycker inte att det är bra. Säger inte att man måste vara fullkomlig som svenskalärare, men en grundläggande regel som de/dem bör man faktiskt kunna!

• Ellianda

Det finns mycket värre fel man kan göra i livet, men om jag var handledare till de här examensarbetande svensklärarna så hade jag rekommenderat dem att alltid och genomgående skriva "dom" oavsett vilken slags text de skriver. Det finns i och för sig bra regler att använda för att avgöra om man ska skriva "de" eller "dem", men att skriva "dom" är idiotsäkert.

• Skarpa
    Sexymala skrev 2009-01-13 13:38:26 följande:
    Jag tycker inte att det är bra. Säger inte att man måste vara fullkomlig som svenskalärare, men en grundläggande regel som de/dem bör man faktiskt kunna!
    Ja, det tycker jag också. Visst skall det finnas utrymme även för lärare att inte vara perfekt, men de/dem är så grundläggande att läraren borde ha koll på dem. Man kan ju också fundera på kvaliteten på lärarens egen utbildning om hen har gått X antal år på universitet/högskola och läst (antagligen) flera terminer svenska, och ändå gör detta fel...
  • Miss Cee

Speciellt när det handlar om ett inlämnat arbete så finns det ingen ursäkt för att man inte ser till att korrekturläsa igenom det ordentligt innan det lämnas in.

Man kan absolut råka säga fel, eller skriva fel någon enstaka gång. Men på arbeten som ska sparas så är det inte okej på något sätt.

• Skarpa
    Ellianda skrev 2009-01-13 13:40:39 följande:
    Det finns mycket värre fel man kan göra i livet, men om jag var handledare till de här examensarbetande svensklärarna så hade jag rekommenderat dem att alltid och genomgående skriva "dom" oavsett vilken slags text de skriver. Det finns i och för sig bra regler att använda för att avgöra om man ska skriva "de" eller "dem", men att skriva "dom" är idiotsäkert.
    Ja, hellre "dom" genom hela texten (även om det inte ser helt bra ut heller) än "dem" {#lang_emotions_foot_in_mouth}
  • Minnie69

Råkade ut för situationen att någon hade en svensklärare som inte var riktigt haj på just svenska språket. Läraren rättade fel på något som var korrekt och jag fick skäll för att jag hade lärt ut fel , till sist fick emellertid läraren ge sig, men hur irriterande var det inte .

• Sexymala
    Skarpa skrev 2009-01-13 13:41:30 följande:
    Ja, det tycker jag också. Visst skall det finnas utrymme även för lärare att inte vara perfekt, men de/dem är så grundläggande att läraren borde ha koll på dem. Man kan ju också fundera på kvaliteten på lärarens egen utbildning om hen har gått X antal år på universitet/högskola och läst (antagligen) flera terminer svenska, och ändå gör detta fel...
    Exakt!

Och jag kan aldrig lära mig att stava till mitt egna kommande yrke! svensklärare skall det vara. Inte svenskAlärare. Det är så va?

Som sagt, fullkomlig behöver man inte vara...
  • Göteborg
    Minnie69 skrev 2009-01-13 13:43:08 följande:
    Råkade ut för situationen att någon hade en svensklärare som inte var riktigt haj på just svenska språket. Läraren rättade fel på något som var korrekt och jag fick skäll för att jag hade lärt ut fel , till sist fick emellertid läraren ge sig, men hur irriterande var det inte .
    Hoppas verkligen att du fick en ursäkt också, massa skäll för något som inte är fel! Näe...

För att svara på TS, nej jag tycker inte att det är okej att svensklärare inte kan skilja på de/dem.
    Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Balehead

Jag tycker att det är riktigt illa. Det är en så enkel grundregel. Några krav på grammatikkunskaper måste man väl ändå kunna ställa? Eller vore det OK med en mattelärare som inte är så haj på att räkna ut ytan på en area, eller musiklärare som inte tycker att det är så viktigt att skilja på hel- och halvnoter? Hur hade man ställt sig till en lärare i engelska som inte kunde skilja på 'they' och 'them'?

• Skarpa
    Sexymala skrev 2009-01-13 13:43:47 följande:
    Exakt! Och jag kan aldrig lära mig att stava till mitt egna kommande yrke! svensklärare skall det vara. Inte svenskAlärare. Det är så va? Som sagt, fullkomlig behöver man inte vara...
    Jag tror det ska vara svensklärare utan a. En äldre herre hade följande intressanta kommentar i en insändare i tidningen för någon vecka sen: "Man säger ju inte kyrkAtorn, heller!" så jag utgår från det
Svar på tråden Svensklärare som skriver fel på de/dem