• 5barn

Se könen i v18 (tvillingar)

Hej

Undrar ifall man kan se könen i v.18 väntar tvillingar.?

Om man vill ha reda på könen eftersom vi väntar två barn och har redan 3barn innan och skulle vilja planera lite innan tvillingarna kommer brukar man få reda på det lättare vid tvillinggraviditet?

Dom tvär nekade med våra andra barn.

• Svar på tråden Se könen i v18 (tvillingar)
  • Nikitastar

Det har nog ingen betydelse om det är tvillingar eller bara en bebis skulle jag tro.

• Lilla Lotta

Fick veta på rutin ul i v 17 att vi väntar en son.

• MuffinCake
    Svar på #1
    Det har det faktiskt - när man väntar tvillingar brukar det inte vara några problem att få reda på könen.

Det kan vara av betydelse att veta om det är enäggs eller tvåäggstvillingar redan när de ligger i magen, och det kan ju som bekant könen hjälpa till att fastställa (en av varje = tvåäggstvillingar).

Tror inte de har något emot att berätta om de kan se.

Vi fick reda på kön i v.28 eftersom vi glömde fråga på RUL
  • tjorven80

har hört att de är mycker mer snälla med att tala om där det är twins
    vi fick veta att vi skall ha killar pga av att de var 2

• Nikitastar

Men om det är en- eller tvåäggstvillingar bör väl vara lättare att se genom att titta på antalet moderkakor?

• MuffinCake

Moderkakorna vid tvåäggstvillingar växer ofta ihop och bildar en enda stor placenta och även enäggstvillingar kan ha varsin moderkaka.

• tjorven80

man kan säga att det ända man kan se med säkerhet är enäggs..  eller om det är barn av olika kön så är det alltid 2 äggs..

vi kall ha två killar.. och man vet ej ännu om det är enäggs eller ej..

• 5barn

ok...då ska jag fråga iaf om dom kan se könen.

På förra UL så berättade barnmorskan att man kan bara se om barnen är tvåäggs om det är olika kön.
    Och avgöra med säkerhet vid enäggs endast om barnen ligger i samma fostersäck.Annars kan man inte avgöra med säkerhet bara gissningar.

Ska bli så spännande

• Zelmilainen
    5barn skrev 2009-01-16 22:11:02 följande:
    ok...då ska jag fråga iaf om dom kan se könen.På förra UL så berättade barnmorskan att man kan bara se om barnen är tvåäggs om det är olika kön.Och avgöra med säkerhet vid enäggs endast om barnen ligger i samma fostersäck.Annars kan man inte avgöra med säkerhet bara gissningar.Ska bli så spännande
    jag har hört att DNAprov krävs för att fastställa att de är enäggs...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • MiHi

Vi fick veta men inte i v 18 men med tvillingar går man ju på fler ul så du hinner nog få veta.

• TyckOmMig

Jag fick veta könen på mina tvillingar på rutinUL.Har 11 barn sedan tidigare och har aldrig fått reda på kön annars...inte ens då vi gjorde fostervattensprov vid barn nr 10 och fick veta att det var en flicka fick vi det bekräftat på de många extra UL jag gjorde i slutet då jag hade för mkt fostervatten...

• Anki85

jag fick inte reda på könen när jag väntade mina tvillingar, åkte då ner till gbg till barnmorskegruppen och gjorde ett könsultraljud i v 26 och det var två tjejer stämde till 100%

• Mamselito

Vi fick veta i v.18. Och som sagt, du går på flera UL så skulle de inte se på första så ser de säkert sen.

• Nikitastar

Mamselito; Inte så säkert att det går att se...
    Denna graviditet har jag gjort 1 rutin-UL och 4 extra pga havandeskapsförgiftning. Vet fortfarande inte vad som döljer sig där inne, trots att de har varit snälla och försökt se... Så det får förbli en glad överraskning tills lill*n kommer ut.

• SWE Maria

Vår Ul-tant kollade eftersom om det visade sig att det var 1 av varje så kunde man utesluta enäggsgraviditet, vilket är lite mer av en högriskgraviditet än tvåäggs!

• Mamselito

Nej, det är klart att vissa döljer sig hela gradviditeten. Min läkare sa att det blir svårare ju större de blir eftersom de klämmer ihop benen. Men mina pojkar visade då upp sig på alla UL...

Nikitastar skrev 2009-01-18 15:01:15 följande:
    Mamselito; Inte så säkert att det går att se... Denna graviditet har jag gjort 1 rutin-UL och 4 extra pga havandeskapsförgiftning. Vet fortfarande inte vad som döljer sig där inne, trots att de har varit snälla och försökt se... Så det får förbli en glad överraskning tills lill*n kommer ut.
  • JosseMamma

vi var på NUPP V13 och då fick vi reda på att det är 2äggstvillingar men BM kunde inte se könen!
    vi ska på UL nästa vecka, V19 då...

Svar på tråden Se könen i v18 (tvillingar)