• Mli79

Fralla eller mops?

Vi blir mer och mer inställda på hund, så nu kanske det blir av efter många års funderande.

Nu väljer vi lite mellan mops och frallor.

Fördel fralla:
    Kan hänga med ifall man tar en lugn runda till häst.
    Ingen liten klen minihund/stirrig terriermentalitet. (fördomar, jag? )
    Nackdelar fralla:
    Är större, kan inte tas med som handbagage på flyget.

Fördel mops:
    Mindre, oftast lugnare. Tar mindre plats i bilen och kan tas med som handbagage på flyg.
    Skitsöta och fräcka, gillar mentaliteten.
    Nackdel:
    Fler rasrelaterade sjukdomar, dyrare, kan inte hänga med lika mkt ifall man rider.

Dvs det som gör att det inte skulle bli en fralla är att vi 2-3 ggr om året flyger inrikes till Bromma. Med deras flyg kan man bara ha hunden som handbagage, de har inget uppvärmt bagageutrymme. Lösningen är att flyga till Arlanda istället, vilket är omständigare för barnen eftersom de båda måste ha bilbarnstol in på planet...

Vet inte varför jag har hängt upp mig på just flygdetaljen, det är ju ändå bara några ggr om året som det skulle bli bökigt..

Har nån annan lite mer input över rasvalet?

• Svar på tråden Fralla eller mops?
  • hundpuss

En vännina till mig har en mops!
    Helt underbar!
    Dock kan jag (personligen) tycka att den rasen verkar ha problem med andningen? Jag vet inte om det är ngt ras-relaterat eller ej,
    ser mest bara skrämmande ut när hunden inte kan få luft.

Jag är själv inne på att köpa en fralla som andrahund. Har en cavalier-hane idag.

Och egentligen, hur ofta flyger du med en hund? Dvs handbagage-prblematiken.
    Välj inte hund efter det... :)
    Sånt går att ordna.

• Mli79

Vi flyger ca 6-7 gånger per år, men det är långt ifrån alla gånger som vi åker hela familjen = måste ta med hunden. Men man vill ju kunna flyga enkelt ändå..

Kollade just med SAS och på deras hemsida står det ingenting om att man måste ha barn över 2 år i bilbarnstol och då blir ju allt mkt enklare! Undrar varför de har tvingat oss till det de senaste gångerna vi flugit med dem.

Lutar mer och mer åt fralla faktiskt, känns som en rejälare hund trots att mopsen är hur go som helst..

• köttbullelydnad

Jag har alltid haft svårt för mopsar. Mycket pga ljuden de har för sig, och då särskilt det där urtypiska "nu-är-jag-lite-döende-gnället"

• Minisen

Hallå!

Jag har också valt mellan fralla och mops och det blev tillslut en mosptik. Vi får förmodligen hemta henne på fredag om vetrinärsbesiktningen går som den ska

Har ni kommit längre i ert väljande?

MVH Mini

• Minisen

hahaha! jag såg nu i din press att du också har minigrisar

jag hade en underbar gylta fram till i somras, nu bor hon i Skåne på en hästgård och kan gå in och ut som hon vill...

Snyfft för mig men underbart för henne...

Jag kände att Mopsen är ju halvvägs till gris men enklare att ta med sig så det var därför valer föll på mopsen

• siamusen

Eller en bostonterrier kanske?

Anyway,hur stora blir en fralla egentligen? Min katt som är enorm flyger som handbagage.

• hmcc

Fralla eller bostonterrier helt klart...mopsen verkar inte sund.

Dom är härliga mentalt men känns väldigt missavlad.

• Mli79

Fralla är en fransk bulldog.
    Bostonterrier är dock en terrier, och de har jag lite svårt för.
    Håller med om att mopsen inte känns riktigt "sund", då är nog fralla bättre.

Inrikes får man flyga med djuret som handbagage och djuret + bur väger max 8 kg.
    Enligt rasstandarden får inte en fralla väga mindre än 8 kg.

Svar på tråden Fralla eller mops?