• LHUF

Kan man ge vanlig yoghurt till barn? naturell?

kan man ge högpastöriserad youghurt till barn under 1 år? typ bifidus..

Tilde 080319
  • Svar på tråden Kan man ge vanlig yoghurt till barn? naturell?
  • Xgirl83

Det kan man säkert. Vi brukar ge turkisk yoghurt, den är lite fetare och krämigare. Gör bara inte som vi och köp grekisk yoghurt istället för den är rätt sur.

• La Lola

Ja såklart.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Momme72

Jag hade hört att det inte var bra för bebisens mage med yogurt, mjölk, fil och liknande men när jag hade problem med att hitta på mellanmål till min, då fem månaders, dotter så diskuterade jag dett med BVC. Mjölkprodukter ska man undvika till matmåltider då de är mättande, t ex om man dricker mjölk till maten så kan barnet bli mätt och därmed äta för lite. Yogurt osv till mellis är helt ok. Min dotter älskar turkisk yogurt eller fil med fruktpuré i. Nu är hon sju månader och äter det nästan varje dag!

• LHUF

tack för svar. skall ge det i morgon. Tänkte att det kunde vara bra för magen med lite nyttiga bakterier

Tilde 080319
  • La Lola

Från kostråden för spädbarn:

"Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#mjo

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
Svar på tråden Kan man ge vanlig yoghurt till barn? naturell?