I vår släkt bestämde vi (för länge sen nu) att ge syskonbarn julklappar och födelsepresenter fram till 20-årsdagen. Sedan får alla släktens vuxna uppvaktning vart femte år (25, 30, 35.... 80, 85 osv). Vi brukar inte heller fira de vuxna generellt mer än vart femte år, men visst händer det att man åker förbi och fikar och ger en liten blomma om man är i närheten när nån moster fyller år.
Det här har funkat ganska bra som generell regel. De som har något syskonbarn som gudbarn brukar ändå ge något lite i julklapp eller födelsedagspresent efter 20-årsdagen, och min mamma och hennes syster brukar t ex byta julklappar med varandra, men det är liksom "privata överenskommelser", och ingen behöver känna att de måste köpa något till någon annan.
Enda undantaget är mormor/farmor och morfar/farfar. De får jättemycket presenter från alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn, men det är liksom okej
Det är som att betala tillbaka alla leksaker man fick som barn, liksom. Det brukar vara deras presentberg som är störst på julafton, vi andra får ju mest presenter från vår partner
Kan också tillägga att syskonbarnbarn (eller kusinbarn som det blir för mig då) brukar få presenter när de föds och döps, och sen om man eventuellt träffar dem på jul kan man köpa någonting (men det känns inte som ett tvång att göra det).
Det viktigaste är att tala med varandra och bestämma att "så här gör vi i vår släkt". Jag tycker också att 20 år är en lite bättre ålder än 18 att dra gränsen. De flesta har ju något år kvar på gymnasiet när de är 18, medan de flesta har lämnat skolan och påbörjat högre studier eller börjat jobba vid 20, och på ett annat sätt blivit vuxna.