• Anonym

Depo-Provera någon som har erfarenhet av detta?

biverkningar?
    hur lång tid eller hur snabbt blir man av med mensen?
    mellanblödningar m.m...

tog första i början av dec
    nu har jag ingen mens å inga blödningar alls
    mår jätteilla till och från hela dagen.

läste att det skulle ta 3-4 perioder med Depo-Provera innan mensen kunde försvinna,

nån som har andra erfarenheter?

• Svar på tråden Depo-Provera någon som har erfarenhet av detta?
  • Anonym (jag)

det är väll sprutor va, har för mig att de jag hade hette så..
    mina blödningar försvann på några månader, hade inga alls på typ ett år, sedan började jag blöda igen, och inte en gång i månaden, utan lite VARJE dag...inte så kul..sedan när jag slutade med dem tog det precis ett år innan min mens var tillbaka till det normala igen...
    dessutom har jag nyss fått höra från en äldre kvinna som har använt dem länge att det inte är ovanligt att man får konstanta blödningar eftersom sprutan gör att livmoderslemhinnan förtunnas och tillslut inte klarar av att hålla kvar blodet...om man går med detta länge kan man till slut bli tvungen att operera bort livmodern för att få stopp på blödningarna..men det gäller ju dem som använt det länge som sagt...
    en annan biverkning som jag upplevde var att sexlusten försvann totalt...så var vaksam på hur din kropp reagerar för även om det känns väldigt smidigt att slippa komma ihåg piller varje dag, så är inte sprutorna så himla bra i längden.

• Anonym

ja det är p-spruta.
    använde det en kort period efter jag fick pojken.
    kan inte använda vanliga p-piller utan har haft mini-p til nu testar p-spruta.
    skulle villja veta om det är möjligt att mensen kan upphöra helt efter så snappt som det nu verka som den har,
    tog början av dec 1.a sprutan skulle ha haft mens den 1 jan men inget inga mellan blödeningar eller nått.
    kan det gå så snappt?
    eller?
    börja fundera på om jag blitt gravid nu.

• Riley

Jag hade valdiga biverkningar men mensen upphorde nastan direkt (efter en spruta - hade mini blodning ngn gang men inte ofta)

Mina biverkningar var bl. a. manga och stora finnar, sexlusten forsvann helt, gick upp 20 kilo i vikt, humorsvangningar utan dess like, kanslan av depression och hagloshet, valdigt torra slemhinnor "dar nere", torstig hela tiden. Nar jag sedan slutate med min spruta efter ett ar tog det 6 manader innan mensen kom tillbaks och hade det otroligt jobbigt med nya biverkningar nar hormonerna gick ur kroppen.

Funkar bra for manga men inte for mig tyvarr.

• L2K

Jag starta med p-sprutorna i januari förra året i samband med en abort. Hade blödning och mens ca 1,5 månad sen försvann dom helt.
    Mer som försvann va sexlusten. Den va totalt bortblåst. Humöret gick i botten och stubinen blev millimeterkort. Viktuppgång.

Valde att inte ta en till när det va dags för den tredje i juli. Blödde konstant i två månader efter det och har fortfarande inte fått ordning på kroppen ännu. Blödningarna berodde på att sprutorna hade fått mina slemhinnor att nästan försvinna.

Funkade inte alls på mig!!! Hoppas du har bättre tur.
    Kan tillägga att jag fick reda på, först efteråt, att det skulle ta minst sex månader upp till ett år innan kroppen blir normal igen efter p-spruta.

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och Emilia -07
Svar på tråden Depo-Provera någon som har erfarenhet av detta?