Anonym skrev 2009-01-14 15:59:29 följande:
Tack för svaren Jag har haft ganska mycket foglossnignar under graviditeten tror ni att dessa kan bli bestående om jag börjar träna för tidigt? Kan livmoderna ta skada av träningen om den inte hunnit dra ihop sig?
Jag tror inte att livmodern i sig tar skada, men om din idrott innebär mycket hopp så riskerar du nog framfall. Man är rätt så bra uttöjd i ligament och muskler i bäckenbotten - jag provade att hoppa studsmatta när sonen var tre-fyra månader och det kändes bokstavligt talat som om hela underlivet skulle trilla ut...
Om du har tänkt amma så kan mjölken sina av hård träning. Det är INTE skönt att få en smäll på mjölkstinna bröst!
Dessutom får du inte glömma att en förlossning energimässigt är att jämställa med ett maratonlopp, men att du samtidigt förlorar ungefär en liter blod och är öm och sårig i underlivet!
Prata med din barnmorska, ev en kunnig gynekolog, och försök hitta en personlig tränare helst som själv har erfarenhet av att föda barn och träna. Grundregeln är att det som känns bra är ok, men elitidrottare har oftast en större vana än motionärer vad gäller att ignorera trötthet och smärta.
Hormonerna som luckrar upp fogarna har du kvar i kroppen efter förlossning och det tar ett tag innan skelettet har blivit "hårt" igen!