• strenua

Tjuvparning, vad gör man nu?

Min kompis har en tik. De hade en hanhund på besök där förra veckan och det blev en tjuvparning. Min kompis visste inte ens om att tiken löpte.

Vad ska hon göra nu? Hon har inte en aning om nånting, hon har ju bara sin hund som sällskapshund. Jag vet inget om sånt här heller men jag ska föröka hjälpa henna att ta reda på vad hon bör göra.

Ska kanske tillägga att både hanen och tiken är av samma ras och de är registrerade i skk båda två. Hanen har inte använts till avel innan och tiken har haft kullar, men inte när min kompis hade henne. Jag vet inte hur gammal hanen är men hennes hund är nog ungefär som min, en 5-6 år, kanske 7. Men det är kanske oviktigt, jag vet inte.

Vill gärna hjälpa henne lite, hon vill ju behålla valparna.

• Svar på tråden Tjuvparning, vad gör man nu?
  • NorrVimpel

Tiken är väl gammal för att få valpar första gången. Jag har för mig att de skall vara max 3 år. Det går att abortera på hundar också. Tidigt med tror jag, prata med en veterinär.

• Myror i brallan

Eftersom hon inte har ett registrerat kennelnamn så kan hon inte registrera valparna som renrasiga utan de kommer att räknas som blandraser trots att föräldradjuren är av samma ras.
    Förövrigt tycker jag att din kompis ska gå på bibblan och låna hem allt hon kan hitta ang. hunduppfödning. Kan varmt rekommendera: Uppfödarboken, Valpningsboken och Beteendeboken.
    Samtliga ingår i en serie från SKK.

Lycka till...

Här har du en länk till SKK´s grundregler för hunduppfödning: www.skk.se/pdf/regler/grundregler09.pdf

Och här har du kommentarer och förtydliganden:
    www.skk.se/pdf/regler/grundregler09_kommentarer.pdf

• Kulla85

Myror i brallan skrev 2009-01-13 17:22:29 följande:

Eftersom hon inte har ett registrerat kennelnamn så kan hon inte registrera valparna som renrasiga utan de kommer att räknas som blandraser trots att föräldradjuren är av samma ras.
    Fel. Det är först vid 3:e kullen du måste regga kennelnamn.

MEN om valparna ska reggas så måste tiken, om hon är över 7 år, veterinärbesiktigas INNAN parning, vilket i nuläget blir ganska svårt.
    Jag skulle ge tiken en abortspruta.
    Kan hon inget om avel, och kullen inte var planerad, tror jag knappast att hon kommer kunna föda upp valparna på rätt sätt, till friska, normala, välmående individer. Det jobb, de pengar och den kunskap du måste ha för att på ett riktigt sätt föda upp en valpkull överskrider långt en normal hundägares prioriteringar och kunskap.
    Dessutom är det en risk att avla på en äldre tik, är hon villig att ta den?
  • Splach

Abortspruta..

Att ha valpar är sött, men alla sjukdommar som kan uppkomma för att man ej är insatt är inte sött.

• Myror i brallan

Håller med! Dock trodde jag att det var så att man inte fick regga sina valpar om man inte var kennel ägare... sorry my misstake...

Kulla85 skrev 2009-01-13 17:34:15 följande:
    Myror i brallan skrev 2009-01-13 17:22:29 följande: Fel. Det är först vid 3:e kullen du måste regga kennelnamn. MEN om valparna ska reggas så måste tiken, om hon är över 7 år, veterinärbesiktigas INNAN parning, vilket i nuläget blir ganska svårt. Jag skulle ge tiken en abortspruta. Kan hon inget om avel, och kullen inte var planerad, tror jag knappast att hon kommer kunna föda upp valparna på rätt sätt, till friska, normala, välmående individer. Det jobb, de pengar och den kunskap du måste ha för att på ett riktigt sätt föda upp en valpkull överskrider långt en normal hundägares prioriteringar och kunskap. Dessutom är det en risk att avla på en äldre tik, är hon villig att ta den?
  • strenua

Det är inte första kullen för tiken, hon har haft 3 eller 4 kullar innan.

Hon vill inte abortera, det kan nog ingen få henne att göra, även om många säkert tycker att det vore bäst.

NorrVimpel skrev 2009-01-13 17:06:32 följande:
    Tiken är väl gammal för att få valpar första gången. Jag har för mig att de skall vara max 3 år. Det går att abortera på hundar också. Tidigt med tror jag, prata med en veterinär.
  • strenua

Är det tikens 3:e kull man räknar då eller ägarens?

Om tiken inte fyllt sju än är det alltså inte nödvändigt med veterinärsbesiktning innan parning?

Kulla85 skrev 2009-01-13 17:34:15 följande:
    Myror i brallan skrev 2009-01-13 17:22:29 följande:
    Fel. Det är först vid 3:e kullen du måste regga kennelnamn.MEN om valparna ska reggas så måste tiken, om hon är över 7 år, veterinärbesiktigas INNAN parning, vilket i nuläget blir ganska svårt. Jag skulle ge tiken en abortspruta. Kan hon inget om avel, och kullen inte var planerad, tror jag knappast att hon kommer kunna föda upp valparna på rätt sätt, till friska, normala, välmående individer. Det jobb, de pengar och den kunskap du måste ha för att på ett riktigt sätt föda upp en valpkull överskrider långt en normal hundägares prioriteringar och kunskap.Dessutom är det en risk att avla på en äldre tik, är hon villig att ta den?
  • Cuthalion

Ta kontakt med tikens uppfödare och be om hjälp. Förmodligen kan de ge en hel del råd runt valpande och tikens beteende och kanske hjälpa till att hitta vettiga hem.

• strenua

Ja, det får hon kanske göra.

Cuthalion skrev 2009-01-14 01:41:37 följande:
    Ta kontakt med tikens uppfödare och be om hjälp. Förmodligen kan de ge en hel del råd runt valpande och tikens beteende och kanske hjälpa till att hitta vettiga hem.
  • tamate

man får i princip ta hur många kulla rpå en hund som man vill (fast det är inte rätt mot hunden) fast skall man ha stamtavla på valparna så måste man följa skk´s regler. Det absolut enklaste är att ringa skk och prat amed dom om vilka regler som gäller just för den rasen. har båda föräldrarna stamtavla så är det ju bra om valparna får det med.

Din vän borde även ha kontakt med en uppfödare som kan hjälpa henne genom själv valpningen för det är den som kan vara svårast omd et uppstår några problem. dom flesta hundar fixar det själv men vissa raser har svårare för att valpa så man bör ha extra koll på tex  temp för att vara säker på att allt går bra. sedan när valparna väl är ute så brukar det flyta på av sig själv bara tiken kommer igång och tar hand om dom. men som sagt så kan hon ju ta kontakt med en seriös uppfödar som kan hjälpa henne med tips och stöd =)
    - det som inte dödar härdar!
  • strenua

Bra tips att ringa skk, det ska jag säga till henne. Hoppas verkligen att det går få stamtavla på valparna också, men det får vi se.

Tack för hjälpen allihop!

tamate skrev 2009-01-14 01:59:19 följande:
    man får i princip ta hur många kulla rpå en hund som man vill (fast det är inte rätt mot hunden) fast skall man ha stamtavla på valparna så måste man följa skk´s regler. Det absolut enklaste är att ringa skk och prat amed dom om vilka regler som gäller just för den rasen. har båda föräldrarna stamtavla så är det ju bra om valparna får det med.

Din vän borde även ha kontakt med en uppfödare som kan hjälpa henne genom själv valpningen för det är den som kan vara svårast omd et uppstår några problem. dom flesta hundar fixar det själv men vissa raser har svårare för att valpa så man bör ha extra koll på tex  temp för att vara säker på att allt går bra. sedan när valparna väl är ute så brukar det flyta på av sig själv bara tiken kommer igång och tar hand om dom. men som sagt så kan hon ju ta kontakt med en seriös uppfödar som kan hjälpa henne med tips och stöd =)
  • Powerwoman

En kull får man ta utan stamnamn, har för mig att de precis har ändrat det, förut fick man ta fler.

En tik får även automatiskt avelsförbud efter 5 kullar.

Hoppas allt går väl med valparna.

• Splach

får man fråga vad det är för en ras?

För beroende på vad det är för ras, finns det vissa saker man lär göra föra att få registera valpkull.

• strenua

Det är papillon, det är väl lite därför jag är så nyfiken nu, jag har ju också en papillon

Det verkar vara väldigt mycket att tänka på, jag ska nog sterilisera min så att nåt sånt här aldrig kan hända!

• solskina

Då får hon inga större problem att sälja dom.
    Bara hane och tik inte är besläktade så går det nog bra.
    Men risker finns vid förlåsning på små hundar. Nu hade hon ju fött för så jag rekomenderar att hon kontaktar den ägare som var med då.
    (Hundar under 3kg har en tror dödsstatestik vid förlossningar.)

Pappis ägare till en pappis utan stamtavla, med förespråkar registrering för hundens bästa.
    Ej regad hund får inte tävla i alla grenar tex och pappisar är poppis i agilityn. (SM)

• Kulla85

papillon, ska inte de ögonlysas före parning förresten?

• solskina

Kulla85 skrev 2009-01-16 23:19:01 följande:

Du har rätt det måste ske senast ett år innan parning.
    Jag var inte på läst där!!
    (Jag är uppfödare på annan ras).
  • tamate
    Kulla85 skrev 2009-01-16 23:19:01 följande:
    vid tjuvparningar kan man göra undantag men man måste prata med skk och själcklart göra en ögonlysning så fort som möjligt. man ska ju helst ha gjort en ögonlyssning under graviditeten men vet man inte om att det är dom reglerna som gäller för rasen och et är en oplanerad parning och man inte haft några valpar förut så kan dom göra undantag mend et beror ju helt på hur man tar kontakt med dom och vad deras utredning visar.
    har själv haft en tjuvparning av 2 hundar som var planerade att para sig men absolut inte just vid det tillfället, mend et gick bra efter dialog med skk och hjälp och stöd av dom och valparna vart jätte fin =)
    - det som inte dödar härdar!
Svar på tråden Tjuvparning, vad gör man nu?