• ErikaCC

120 droppar per minut, hur många ml är det?? SJUKSKÖTERSKOR se hit!!!

Var hos barnmorskan och diskuterade min förlossning, när hon såg att jag fått 120 droppar syntocinon /min tyckte hon det var väldigt mycket, och hon förstår att jag fick totalpanik av smärtan!
    Är nyfiken på hur många ml det är per minut..

Sen så har jag hört flera ssk säga att man inte brukar ge mer än 40 droppar / minut!!

Hur kunde jag få så mycket??? Och utan bedövning dessutom.

• Svar på tråden 120 droppar per minut, hur många ml är det?? SJUKSKÖTERSKOR se hit!!!
  • Superhero

normalt är 20 drp = 1 ml. alltså är 120 drp = 6 ml.

infusionstakt på syntocinon kan jag dock inte bidra med då jag knappt vet ett smack om förlossningsvård. om det nu är mycket kankse det var för att man var tvungen för din eller bebbens skull att driva på förlossningen väldigt hårt?

• Maxbox

I min journal står att de minskade droppet till 120 ml/h. Men hittar inte från vilken nivå de sänkte den.

• Med två små

Jag fick 200 ml/h eftersom det inte hände så mycket under första förlossningen, det var jobbigt. Andra fick jag något liknande, det sista jag kommer ihåg var det uppe på 180. Jag tror att man kan ge så mycket så länge inte bebisen verkar må dåligt av det, typ att hjärtljuden går ner.

Svar på tråden 120 droppar per minut, hur många ml är det?? SJUKSKÖTERSKOR se hit!!!