Recept på god och enkel köttfärssås önskas!
Jag får aldrig till det riktigt gott. Hjälp mig. Helst inte med massa konstiga ingredienser.
Jag får aldrig till det riktigt gott. Hjälp mig. Helst inte med massa konstiga ingredienser.
Köttfärs, tomatpure´, chilisås och creme fraich. Salt och peppar. Klart!
De här två varianterna brukar vi laga hemma:
Köttfärs, lök, tomatpuré och grädde.
Annars
Köttfärs, lök, krossad tomat, ketchup, rivna morötter.
Kryddning för båda varianterna: huvudsakligen salt, svartpeppar, cayennepeppar och timjan eller någon annan trevlig örtkrydda. Inte för många olika, då blir det bara rörig smak.
Blandfärs eller nötfärs, grillkrydda, ketchup, tomater, paprika, liten skvätt mjölk. Tärnade morötter och lök om man vill! Jättegott i är en liten matsked stark senap, värt att pröva!!!
köttfärs, grön paprika, lök, krossade tomater, ketchup, grädde eller mjölk, salt o peppar, buljong.. klart
Jag glömde ju svartpeppar!
Och jag glömde köttbuljong (eller kalvfond)!
Köttfärs, hackad lök, burkchampinjoner, krossad tomat, lite mjöl och nån dl vatten. Ev en köttbuljongtärning.
Salt o vitpeppar.
Tack för tipsen. Prövade med grädde, chilisås, tomatpuré och kryddor. Blev supergod och uppskattad.
en burk krossade tomater, salt peppar, köttfärs, vitlök, buljongtärning , lite mjöl, oregano
Den absolut enklaste köttfärssåsen. Tar tid men är riktigt god!!
500 g nötfärs
2 stora gula lökar
pressad vitlök efter smak
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpure
ev lite vitt vin
salt och peppar
Fräs nötfärsen tillsammans med löken. Tillsätt övriga ingredienser. Låt puttra på svag värme i minst en timme. Salta och peppra!!!
Den långa koktiden gör att det sura ur tomaterna försvinner och köttfärssåsen får en helt underbar smak utan krusiduller!!