• Anonym (hjälp?)

Har man rätt till akassan fast man inte varit ansluten?

Hej har jobbat regelbundet i treår och undrar det finns någonstans en akassa man kan få ersättning ifrån fast man inte varit med i en?
    Alfakassan vad har de för regler?
    Kan man få ersättning därifrån?
    Är så orolig,skulle haft akassa..

• Svar på tråden Har man rätt till akassan fast man inte varit ansluten?
  • Anonym

Får att få grundersättning från alfa-kassan så ska man uppfylla vissa krav om arbetad tid och dylikt.Ska gå ur den där förbannade skitkassan,inte konstigt att avgiften för oss anslutna är hög när så många kan komma och plocka ut grundersättning utan att vara anslutna,helt absurt!

• Carisma95

Ja, det bör man vara (med i a-kassan).

Men jag skulle tro att du uppfyller kraven för alfa-kassa, när du jobbat så länge. Kontakta dem eller kolla deras hemsida.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • Anonym

Självklart har du inte rätt till akassa om du inte är medlem(och vart i 1år), alfakassan har andra regler...googla..annars är det soc som gäller..om du inte fixar jobb vs

• Diva

Ja, konstigt nog. Här är alfakassans grundvilkor.

"För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste

- kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan

- kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten

- vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen

- tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde

- aktivt söka arbete"

• Anonym

samt dessa villkor,vara minst 20 år och under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.

• Sannovitch

måste man itne varit medlem ett visst antal månader o betalt visst antal månader för att få ut nga pengar, de hjälper väl inte att du bara uppfyller kraven???!!!
    då skulle ju varje individ kunna ta ut när som bara man skriver in sig på arbetsförmedlingen o har haft jobb typ mer än ett jobb..
    är inte de lite fel, har inte förstått de så när jag iaf har varit arbetslös.

??!!! rätta mig om jag har fel.

• Diva

Sannovitch skrev 2009-01-13 18:19:49 följande:

måste man itne varit medlem ett visst antal månader o betalt visst antal månader för att få ut nga pengar, de hjälper väl inte att du bara uppfyller kraven???!!! då skulle ju varje individ kunna ta ut när som bara man skriver in sig på arbetsförmedlingen o har haft jobb typ mer än ett jobb..är inte de lite fel, har inte förstått de så när jag iaf har varit arbetslös. ??!!! rätta mig om jag har fel.
    Mjo, fast ersättningen är ganska blygsam, knappt 6000 kr i månaden...
    men visst är det skumt.
  • Sannovitch

daaahhhh.. förlåt ts men helt sjukt om man kan ta ut iaf trots ej betalt avgift...

• Sannovitch

Är du inte medlem i AEA kan du gå med nu om du fortfarande jobbar. Har du blivit arbetslös utan att vara med i a-kassan kan du ansöka om grundbeloppet hos Alfa-kassan.

Rent o skärt utskuret från deras hemsida...

Puhhhh... orimligt!!

• Anonym

Sannovitch skrev 2009-01-14 12:47:51 följande:

Är du inte medlem i AEA kan du gå med nu om du fortfarande jobbar. Har du blivit arbetslös utan att vara med i a-kassan kan du ansöka om grundbeloppet hos Alfa-kassan.Rent o skärt utskuret från deras hemsida... Puhhhh... orimligt!!
    Ja visst fan är det sjukt,jättekul för oss som är anslutna och betalar dyra pengar...
  • Anonym

Men ni som är anslutna och betalar avgift får bra mycket mer än grundbeloppet ju.
    Visserligen förstår jag inte varför man inte är med i a-kassan om man jobbar, men för oss som står utanför arbetsmarknaden är det bra att inte vara tvingad till socialen på direkten.

• Anonym

Melisabeth skrev 2009-01-14 13:03:59 följande:

NJa - fullt så är det ju inte:alfa.gotlandica.se/main.asp
    Villkor för anslutningFör att kunna ansluta dig till Alfa-kassan ska du ha arbetat i genomsnitt minst 17 timmar per vecka i fyra av fem sammanhängande veckor, och fortfarande arbeta i minst den omfattningen när du söker inträde.Så det är ju inte bara att knalla dit efteråt och tycka att man ska få pengar
    det där är INTE kraven för att få grundersättningen vid arbetslöshet...
  • Anonym

Anonym skrev 2009-01-14 12:52:46 följande:

Men ni som är anslutna och betalar avgift får bra mycket mer än grundbeloppet ju. Visserligen förstår jag inte varför man inte är med i a-kassan om man jobbar, men för oss som står utanför arbetsmarknaden är det bra att inte vara tvingad till socialen på direkten.
    det är klart att man är med i a-kassa fast man jobbar,det är ju en försäkring. och helt ärligt har jag ingen lust att betala flera tysen om året för att icke anslutna ska kunna glassa in och få grundersättning samtidigt som avgiften för anslutna höjs successivt
  • Melisabeth
    Anonym skrev 2009-01-14 13:07:35 följande:
    Melisabeth skrev 2009-01-14 13:03:59 följande: det där är INTE kraven för att få grundersättningen vid arbetslöshet...
    Nej men kravet för att ansluta sig?!
    Jag tolkade det som att man inte var ansluten till något. Och för att få ersättning från ALFA så ska man väl ändå vara ansluten till dem?

Eller är jag helt ute och cyklar?
  • Anonym

Jag har varit med i min A-kassa i TIO år och blev förra året uppsagd på grund av arbetsbrist. Min lön vid tillfället var 34000 kr/mån. Men eftersom taket i A-kassan ligger på ca 21.000 så fick jag 80 procent av det, sen skulle det betalas skatt också.

Allt som allt fick jag ut 9000 i månaden i A-kassa, det är inte så mycket mer än grundbeloppet. Jag fick alltså mindre än 50 procent av min lön i A-kassa TROTS att jag betalat varje månad. Det är så min kräks på systemet.

Anonym skrev 2009-01-14 12:52:46 följande:
    Men ni som är anslutna och betalar avgift får bra mycket mer än grundbeloppet ju. Visserligen förstår jag inte varför man inte är med i a-kassan om man jobbar, men för oss som står utanför arbetsmarknaden är det bra att inte vara tvingad till socialen på direkten.
  • Anonym

Melisabeth skrev 2009-01-14 13:12:08 följande:

Nej men kravet för att ansluta sig?!Jag tolkade det som att man inte var ansluten till något. Och för att få ersättning från ALFA så ska man väl ändå vara ansluten till dem?Eller är jag helt ute och cyklar?
    Nej alltså icke anslutna har rätt till grundersättning om de uppfyller vissa krav,det är därför jag som ansluten är förbannad.
  • Melisabeth

Okej, så som icke ansluten får man grundersättningen om man uppfyller det som stod ovan om att _vara villig_ att jobba viss tid osv?

Jeg har läst deras sida många gånger, men aldrig fattat det isf.

Men om det är så, då är det bra för mig, men jag förstår också absolut att man som anslutet blir sur!

Jag tycker det låter helknäppt om det är så - då är det ju inte mycket stor vits att betala hundralappar i månaden om man inte har stor lön. Alltså det var ju ett rejält nerköp från 34 till 9 tusen såklart.
    Men om man ändå inte har så stor lön så sparar man väl nästan på att inte betala 300 i månaden för att få några hundra mer senare (om det behövs)

Spännande att frågan kom upp - jag dirigerade det vidare till ALFA direkt (ur personlig fråga), så nu får jag se vad de säger

Men verkligen skumt system då

Svar på tråden Har man rätt till akassan fast man inte varit ansluten?