• Anonym (Nybörjare)

Husköp - er inkomst, utgifter lån/drift och vad finns kvar att leva på?

Jag och min kille ska till och köpa hus, vilket är första gången för mig och jag känner mig helt clueless.

Enligt banken ser kalkylen bra ut, men hur är det egentligen i verkligheten (saker och ting blir inte alltid så fina som i kalkylerna).

Undrar om ni vill dela med er av vad ni har för inkomst, hur mycket ni lägger på lån och drift per månad samt vad ni har kvar att leva på - bara för att kunna se lite hur verkligheten ser ut ute i landet. Tycker ni att det ni har kvar räcker?

Hemskt tacksam för lite input på detta, är lite orolig över att det blir för tajt - är aningen nojjig av mig, och vill ha tillräckliga marginaler.
    Vi har en gemensam inkomst på dryga 32 000 kr (efter skatt) och kommer ta ett lån på troligen runt 2,5 miljoner.

• Svar på tråden Husköp - er inkomst, utgifter lån/drift och vad finns kvar att leva på?
  • jordgubbe0812

Jag tror det kommer gå strålande såvida ni inte köpt ett riktigt "renoveringsobjekt"

Jag är också i flyttsvängen fast till en lägenhet. Det jag har gjort förrutan bankens kalkyler är att räkna på fallet att en blir arbetslös vilket jag rekomenderar. För att veta hur situationen ser ut om ifall att.....

• Anonym (Nybörjare)

Jo, det är ett renoveringsprojekt men min kille är erfaren och duktigt på allt renoveringsarbete och kommer därmed göra jobbet själv och i de 2,5 miljonerna har vi räknat med de pengar vi tror renoveringen (material och viss hjälp) kommer kräva.

• Anonym

Vi har lån på 1,8 miljoner och vi har ut ca 40 000 efter skatt. Inte tycker jag att vi lever något lyxliv direkt men vi lägger undan runt 5-10 000 kr varje månad. Vi har ett barn.

Tror att ni skulle få det jäkligt tufft om någon av er tappade jobbet.

Vi lägger runt 10 000 kr i månaden på huset inkl drift. Vi byggde nytt för 2 år sedan.

• Evangeline72

Vi har lån på 1800000 kr. Efter skatt och bil är betald har vi 40000 kr. Huset kostar ca 12000 kr i månaden, vi har inga topplån och vi amorterar ca 2000 kr per månad (ingår i de 12000 kr). Vi har rörliga lån.

• Evangeline72

Ska tillägga att huset är från 2004 och kostade 2850000 kr.

• Anonym

Mina åsikter är:
    Bankens kalkyler är glädjekalkyler jämför med verkligheten
    Att ta 2,5 milj i lån med en totalinkomst på 32000 låter väldigt vågat

• Syster mia

Vi tjänar tillsammans ca 32000 kr efter skatt. Vårt huslån ligger på 1,1 miljoner kronor. Vi amorterar 1000 kr/mån och räntan ligger kring 5000 kr/mån. Driftskostnad ca 1500 kr/mån, vatten 50kr/mån. Mat 5000 kr, Bensin 4000kr, räkningar ca 8000 kr.
    Kvar efter att allt är betalt ca 8000 kr.
    Jag skulle själv tycka att 2,5 miljoners lån är för mycket för en sådan inkomst, men vad har banken sagt? Hur mycket har ni kvar enl deras kalkyl när fasta avgifter och mat, bensin etc är betalt?

• MilkahW

Jag tycker att det låter mycket rimligt!!! kollar själv mycket på kalkyler då vi själva bygger hus.

• Anonym (januari)

Vi köpte hus i september, vi har lån på 2,5 miljoner. (vi hade en insats på 1,7 milj så vi slipper topplån)

i allafall så tycker jag att drifkostnaderna är mycket högre i verkligheten än kalkylen från bank. I vårt fall ser det ut som nedan:

Inkomst (Netto): Lön1: 32,000, Lön 2: 27,000 + B. bidrag= ca 60.000 ut.

Räntekost: 6.800 (Brutto)
    Driftkost: 2.900 (uppvärmning, hus.el, försäkring, vatten, sophämtning)( Obs, enligt kalkyl av denna kostnad 2.100)
    Amortering:2.500 (detta är frivilligt)

totalt Huskost: ca 12.000 (obs, att räntan är brutto, det vi får tillbaka på skatten sätter vi på "huskontot" för renovering etc)

Vi klarar denna utgift utmärkt just nu MEN, ekonom som jag är så vill jag klara vårt hus även om vi båda skulle gå på a-kassa, dvs "wors case senario"

Men alla är olika! Det jag dock märkt är att saker och ting i ett hus är mkt dyrare än man tror.

Lycka till!

• Anonym

vi har inkomst på ca 36000 (+ barnbidrag) efter skatt och har lån på 1,9 milj, det funkar bra (förutom att jag är föräldraledig nu så då är det lite tight...), vi kunde lägga in 1,350000 själva

• jordgubbe0812

Förutom arbetslöshet så skulle jag fundera på vad som händer om ni måste/vill sälja. Kommer ni belåna fullt eller går ni in med eget kapital också?

Anonym (Nybörjare) skrev 2009-01-13 17:52:31 följande:

Jo, det är ett renoveringsprojekt men min kille är erfaren och duktigt på allt renoveringsarbete och kommer därmed göra jobbet själv och i de 2,5 miljonerna har vi räknat med de pengar vi tror renoveringen (material och viss hjälp) kommer kräva.
  • Anonym (Nybörjare)

Vi går in med eget kapital, har en lägenhet som vi får stor vinst på vid försäljning. Dryga miljonen kommer vi ju att ha/få, men vi vet ej om det blir klart tills köpet är klart.

• m1nn13

Inkomst på 32 tusen och låna 2,5 mille låter galet. Eller var det efter skatt? Det normala är ju att titta på lönen före skatt eftersom en del av räntan är avdragsgill. Hur blir fördelningen mellan topplån och bottenlån? Vad händer om en av er blir arbetslös? Har ni andra skulder? Studielån, billån? Har ni en summa sparat för oförutsedda utgifter? Tandläkarbesök? Bilen kanske går sönder?

Har ni kollat med flera banker? Det bästa är att koll med flera banker och pruta på räntan!

• Anonym (husägare)

Jag tycker det låter lite mycket med ett lån på 2.5 miljoner med era inkomster. Även om ni även tagit med kostnader för renovering så brukar den summan lätt dra iväg. Ni klarar det kanske när ni båda jobbar, men om en av er blir av med jobbet eller är föräldraledig, fungerar det då? Ni bör klara en räntehöjning med 2-3 procent för att känna er hyfsat säkra. Om ni inte binder räntan förstås.

Bankens kalkyler är nästan alltid glädjekalkyler, vi har haft totalt 4 hus och ingen av kalkylerna har stämt. Lägg på åtminstone 2000 kr i månaden på totalkostnaden för att få fram den rätta månadskostnaden.

Usch vad jag låter negativ nu, hoppas verkligen att ni KAN köpa huset om ni vill. Önskar er lycka till=)

• Anonym

vi har en ca inkomst efter skatt på 32000
    lån på 3 miljoner (bottenlån för huset är värderat till 4,5)
    huset är enplans och 180kvm (ytan spelar roll i driftskostnaderna)
    vi är 6 personer i hushållet (spelar också roll i driftskostnader)

ränta 11-16000 per månad
    (den högre siffran var faktiska ränta när börsen kraschade i höstas, men kan vara bra att ha i bakhuvudet hur mkt räntan kan svänga)
    drift: 4000-4500 (uppvärmning, hus. el, försäkring, vatten, sophämtning)
    amortering är frivillig så den är inte relevant

summa 15-20500 per månad ca enbart hus och husdrift
    kvar till övriga räkningar och mat varje månad ca 12-15 000

man ska dessutom ha ett sparande för rätt vad det är går något sönder och kanske måste lagas akut, renoveringar kostar(inte roligt att bo i ett hus som inte funkar)

men är man två vuxna och inga barn så har man ju mkt större marginal än med barn
    som vuxen kan man ju leva på nudlar en månad om det behövs

• Soul

Vi har idag runt 46 000 efter skatt, men när vi köpte vårt hus för något år sedan hade vi runt 36 000. Räntorna var ju högre då, men vi klarade det utan problem även om vi definitivt fick vara ekonomiska och fundera några gånger extra innan vi spenderade pengar på annat. Vi valde det ändå för att vi prioriterade vårt boende, vår dröm att bo i ett eget hus.

vad era kostnader kommer att bli beror på flera saker. Vi köpte nytt hus med låga energikostnader. Kolla driftkostnaderna innan ni bestämmer er. Direktel kan t.ex. dra upp månadskostnaden rejält.

En annan sak är om ni kommer undan topplån. Kan ni lägga in något i huset? Topplån är skönt att slippa då de är dyrare.

Vidare, vilken ränta har banken räknat på? Idag är räntorna låga, men man ska tänka på att de bara för några månader sedan var flera procentenheter högre. När väl räntan börjar stiga igen, för det kommer den förr eller senare, är det inte otroligt med räntenivåer på 8-9%. Man kan ju naturligtvis låsa lånen, men även de måste bindas om någon gång.

Till sist, det är underbart att bo i sitt eget hus. Man kan inte alltid planera för allt elände som kanske kan hända i framtiden, ibland är det värt att ta en risk. Vi såg det som så att om vi någon gång framtiden skulle inse att det här klarar vi inte av, då får vi väl sälja och så får vi vara glada för att vi åtminstone en period i vårt liv fick leva i vårt drömhus.

• Soul

Glömde, vi har lån på 2,6 milj utan topplån.

• Anonym (Går gott!)

Vi bygde nytt för 6 mån sed och vi lever på en inkomst och lite föräldrapenning (plockar ut minimalt med dagar). Har ca 22.000Kr/mån att röra oss med.

Vi klara det gott. Vi köper tom byggmaterial var månad på lönen. Vi sparar 5000:-. Har lån på 1,5milj.

Kan ni tänka er att leva snålt under en period och hålla inne på kostnader så kör på. Jag hade inte lånat massa till renovering. Bättre att spara först och var del tar tid att renovera så man brukar få ihop en del till nästa projekt under tiden. Litet tips! Amotera inte så länge renovering pågår isf.

Svar på tråden Husköp - er inkomst, utgifter lån/drift och vad finns kvar att leva på?