• miliasmamma

Reseförsäkring eller inte?

Betalar ni för extra reseförsäkring eller inte? Vad är anledningen till ert val?

• Svar på tråden Reseförsäkring eller inte?
  • camillaoadde

Beror nog på vad det är för slags resa. Men oftast så ingår ju sådant i hemförsäkringen.

• miliasmamma

I vilka fall skulle du betala en extra då? :)

camillaoadde skrev 2009-01-13 19:02:01 följande:
    Beror nog på vad det är för slags resa. Men oftast så ingår ju sådant i hemförsäkringen.
  • Bumbla

Ja en del ingår. Men skulle ni bli av med något för vi säg 1000:- (något mindre "värt") så får ni tillbaka varenda öre med reseförsäkringen. Har ni inte de, så får du ju betala hemförs. självrisk som kan ligga på 1000-2000 eller nåt.

• miliasmamma

Jo, fast å andra sidan så kostar ju en försäkring ungefär detsamma :D (beroende på hur länge man är borta givetvis, men är man borta tre veckor så kostar en som jag ser nu 960kr -ungefär detsamma som min självrisk)

Bumbla skrev 2009-01-13 19:04:54 följande:
    Ja en del ingår. Men skulle ni bli av med något för vi säg 1000:- (något mindre "värt") så får ni tillbaka varenda öre med reseförsäkringen. Har ni inte de, så får du ju betala hemförs. självrisk som kan ligga på 1000-2000 eller nåt.
  • camillaoadde

Nej skulle nog inte de för en charter semester. Men kanske om ja bestämde mej för att resa jorden runt o vara borta i ett par månader. :) Fast jag tar alltid avbeställningsskydd ifall något skulle inträffa innan avresa...

• Bumbla

Jo, det kan ju kosta lite mer om man är borta längre osv.. Men skulle de gälla, vi säg 200:- skulle jag ha gjort de.

• Bong

Nej, har aldrig tagit en extra reseförsäkring. Den största skillnaden mellan en extra reseförsäkring och den man har i hemförsäkringen är att med reseförsäkringen kan man få pengar " på plats" vid ex, läkarbesök ,rån osv. Med hemförsäkringen får man det i efterskott.

Vad är egentligen skillanden mellan avbeställningsskydd och hemförsäkring? I båda fallen behövs ju läkarintyg?
    Jag har avbokat en vecka innan avresa med bara hemförsäkringen. Fick iallafall tillbaka rubbet.

Nån kanske kan förklara skillnaden för oupplysta mig?!

• hotten

cherterbolagens avbeställningsförsäkring ger dig rätt att omboka resan kostandsfritt upp till 30 dagar innan avresa (upp till 6 mån från ursprungliga resansn start dag, resan behöver heller inte gå till samma land eller dyl) Nått du inte kan få genom andra avbeställningskydd. Ger oxå rätt att avboka om någon medresenär blir sjuk å kan inte åka, vilket hemförsäkringens avbeställnings skydd oftast inte ger såvida du inte reser med just familjen.

hemförsäkringens reseförsäkring kan du oftast teckna en extra pluss försäkring för ca 300-400,- familj å år, täcker hur många resor som hellst under hela året, du har ingen självrisk om du blir sjuk, du får höjda ersättningsbelopp mm..

resebolagens extra reseförsäkring kan vara bra att ha tex om resans pris per dag sett är väldigt dyr, då du kan få ersättning per resdag om du är sjuk (reser du med barn som blir sjukt så får du ersättning både för barnet å en som vårdar denne)
    kan även övervägas om man reser med en kamrat (ej familj) ifall denne blir sängliggande mer än halva resan får ni båda en ny resa..

vi brukar sällan ha extra föräkringar om vi reser med familjen. då man nästan alltid ändå måste övergå till hemförskringens reseförsäkring i slutändan om nått händer då resebolagens extra försäkring bara täcker tex läkarvård upp till 2000,-!
    Man ligger ju heller inte ute med stora summor (som många verkar tro) om man inte vill det, utan blir man tex inlagd så kontaktar man bara sas i köpenhamn så lägger de utgarantier som behövs (tex till sjukhusen, hotellen, flygbolagen mm)

• SVejsan

En separat reseförsäkring köper jag om min resa går längre än 45 dagar då det är gränsen för hemförsäkringen. Eller som hotten säger det är en väldigt "dyr resa per dag".
    Om jag betalar resan med mitt Visa kort (Swedbank i mitt fall) så får jag ett avbeställningsskydd (som är bättre än hemförsäkringens)och ytterligare skydd för hela familjen (villkoren skiljer från bank till bank).

Jag ser inte att den separata charterbolagsförsäkringen + avbeställningsskyddet som går på över 1000 kr för en familjen (2v+2b i en vecka) är ett så mycket bättre val för oss då vi har möjlighet att med hjälp av släkt/vänner få "insatshjälp" akut.(sedan är väl min privata åsikt också att har man ingen som helst buffert hemma så skall man inte resa upp pengar som man behöver vid nödsituationer).

Jag kan tänka mig köpa en separat tilläggsförsäkring till min normala hemförsäkring också eftersom den hjälper vid andra resor också typ till fjällstugan osv.

Något som är viktigt överhuvudtaget är att man läser igenom villkoren oavsett försäkring innan resa, för när det väl händer något så bör man ju ha ett hum hur man skall agera, ta gärna förminskade kopior på villkoren med dig, så du vet vad du kan få ersättning för och vilka intyg du "måste ha".
    Håller man på med lite mer riskabla saker som tex sportdykning, Downhill mountain biking osc på semestern så kan man behöva se över sin försäkring också tilläggsförsäkringar också.

Svar på tråden Reseförsäkring eller inte?