• bara lilla jag

Ni som har vårdnadsbidrag, jag behöver hjälp snabbt!!

Jag behöver hjälp, min son kommer nog inte få någon dagisplats och jag kommer nog varat vungen att välja vårdnadsbidrag som alternativ till dagis... Jag tänkte att jag har våran son hemma och sen extrajobbar jag och har barnvakt lite då och då.. Men nu fick jag höra att man bara får jobba på helger om man har vårdnadsbidrag.. Är det så? Ska på en arbetsintervju imorgon och måste veta tills dess.. På försäkringskassan står det att man ska vända sig till sitt kommunala kontor för fakta men jag kommer inte hinna det innan intervjun i morgon bitti

• Svar på tråden Ni som har vårdnadsbidrag, jag behöver hjälp snabbt!!
  • BabyJay

Jag tror det är lite olika regler beroende på vilken kommun man tillhör. Kolla på din kommuns hemsida så står det säkert där!!

Mamma till Freja, född 080706
  • Linmin

Här är kravet att man inte ska ha barnomsorg, men du få jobba iallafall sålänge som man har barnet hemma

• nane82

Här i Sthlms kommun får man jobba hur mkt man vill när man har vårdnadsbidraget, så länge du inte använder dig av barnomsorgen.
    Har precis börjat med bidraget o kommer att jobba ett par kvällar i veckan, känns jättebra! =)

• bara lilla jag

okej :D För det är så jag har tänkt med :)

• Anna med 3 trollungar

Jag ringde min kommun igår.

Man får jobba hur mycket man vill. Bara man inte lämnar barnet till kommunen (dagis)

Du får inte få några pengar från a-kassan och inte ta ut någon föräldrarpenning. Om du skulle ta ut 1 dag på 1 månad förlorar du hela vårdnadsbidraget.

• bara lilla jag

okej :D ja nej föräldradagarna kommer vara slut då när jag ska börja ha honom på vårdnadsbidrag och börja jobba :D Va skönt att man får jobba så mkt man vill

• Tjuven

Den andra förälder får inte heller ta ut nån föräldrapenning- tyvärr. Lite konstigt tycker jag! Vet nån varför det är så?

• bara lilla jag

nej det vet jag. Men jag funderar på att isf hoppas bidraget 2 månader så kan min sambo ta ut sina två månader istället..

• inkka

Tänk på att man kanske måste ansöka om vårdnadsbidraget ett tag innan man vill ta ut det. I vår kommun är det två månader innan som gäller.

Jobba får man göra hur mycket man vill. En mening med bidraget är ju att man ska kunna ordna barnomsorg på annat sätt... tex barnvakt eller barnflicka.

• inkka

Tjuven skrev 2009-01-15 21:16:27 följande:

Den andra förälder får inte heller ta ut nån föräldrapenning- tyvärr. Lite konstigt tycker jag! Vet nån varför det är så?
    Om någon av föräldrarna är hemma på fp så har ju barnet någon hemma. Alltså "behövs" inte bidraget då.
Svar på tråden Ni som har vårdnadsbidrag, jag behöver hjälp snabbt!!