• Maac

Mat-tips till katt med dålig mage??

Hej!
    Min mise tål inte något form av torrfoder, får diarée direkt. Lösmat har alltid gått bra.. fram tills nu. Hon har varit dålig i magen i flera dagar Innan jag går till veterinär, har ni några tips på mat som är snäll mot hennes mage?

Veterinären sa bara kokt torsk o kokt ris så det blir det idag. Men finns det någon annan mirakelmetod?

• Svar på tråden Mat-tips till katt med dålig mage??
  • gaffsan

kokt ris och kokt är väldigt stoppande och bra.När magen stabiliserats sig, kan du blanda riset med kokt kött, sen om hon klarar det, kan du ha i lite kokta grönsaker också.

• Maac

Åh tack! Jag har kokt ris och torsk nu, pillat ut alla benen "puh" och blandat med spadet som blev när jag kokte torsken. Hon fick en liten portion och ÄLSKAR det. Har aldrig sett henne glufsa så. Håller det inte så får det bli ris med spad bara.

Veterinären lät tyvärr inte så intresserad, så alla tips är välkomna!

gaffsan skrev 2009-01-13 19:52:38 följande:
    kokt ris och kokt är väldigt stoppande och bra.När magen stabiliserats sig, kan du blanda riset med kokt kött, sen om hon klarar det, kan du ha i lite kokta grönsaker också.
  • CTMT

Min katt var likadan, fast han spydde flera gånger i veckan (ingen diarré tack o lov...)

Veterinären rekommenderade Hill´s "sensitive stomache" torrfoder, och kisen tål det :) Finns att köpa i djurapotek och zoo-butiker. Och det torrfodret kan stå framme dygnet runt så katten kan äta så mycket den vill utan att bli dålig i magen.

• gullsvans

Kokt kyckling, kokt fisk, kokt ris, filmjölk, och små portioner i början så att katten inte får ont i magen.

• gaffsan

Berätta gärna, hur det går med din katt. Är lite nyfiken

• Kantarellen

Rå lammfärs med hemagjord morotspure rekomendear jag. Dock skall man hålla sig till en sort av skonmat.

Svält i 12 timmar om magen är dålig, sen små portioner ofta.

• Maac

So far so good!

Det har blivit mycket risblandningar senaste dagarna. Ris med fisk och ris med kyckling, ris med kokt skinka osv. Har funkat hur bra som helst!

Eftersom jag är gravid handskas jag ju inte med kattsandlådan, utan har frågat ut sambon varje dag. "Hur var misens bajs?" Bra övning inför barn antar jag

Köpte ett jättedyrt torrfoder av veterinären som hon trodde misen skulle tåla, men ICKE! Provade pyttelite och hon blev dålig direkt. Dock gick det över under dagen.

Har även gett henne av min laktosfria filmjölk och gourmet mat (sån liten burk med blöt kattmat) och det funkar finfint än så länge!

Kanske ska prova Hills kattmat... hmm. Det är nåt protein i torrfodret hon inte tål... Får se. Om hon blir sämre igen så får det bli en ordentligare utredning.

• felicityporter

Du har redan fått bra tips och jag är glad att det verkar gå åt rätt håll med din kisses mage, men jag tänkte tipsa om James Wellbeloved Turkey & Rice som är ett torrfoder utan konstiga tillsatser och är känt för att många allergikatter eller katter med känsliga magar tål det.

• Maac

Tack för tips! Vet du var man köper det? I djuraffären?
    Så bra som katten verkar må vill jag nästan fortsätta laga all mat till den från grunden så hon slipper en massa konstiga saker hon inte tål. Men har läst på de senaste dagarna och det är otroligt mycket att tänka på för att katten ska få i sig allt de behöver, så det hade ju varit skönt att hitta ett foder som hon faktiskt tål, att dryga ut med.

felicityporter skrev 2009-01-18 08:13:02 följande:
    Du har redan fått bra tips och jag är glad att det verkar gå åt rätt håll med din kisses mage, men jag tänkte tipsa om James Wellbeloved Turkey & Rice som är ett torrfoder utan konstiga tillsatser och är känt för att många allergikatter eller katter med känsliga magar tål det.
  • Vicki77

har inte läst tråden bara ts så du kansek redan har svarat på detta men...

ger du katten mjölk?
    min katt tål inte mjölk utan får diarré då. jag köper laktosfri mjölk till henne i stället.
    men du kanske är säker på att det är just torrfodret hon blir dålig av?

• Maac

Jo, mjölk tål hon definitivt inte, det har jag fått erfara Hon får laktosfri filmjölk ibland och det funkar fint. Men det är torrfoder, definitivt som är boven. Det räcker med en matsked torrfoder så blir hon helt kass! Stackarn. Hon får dessutom utslag och ruvor i huden på halsen och runt ögonen efter att hon ätit torrfoder.

Enligt veterinären är det ganska vanligt att katter kan bli allergiska mot just ett protein som finns i de flesta torrfoder. Synd, för det är torrfoder hon gillar bäst! Det ska knastra när man äter för att denna misen ska vara helt nöjd

Vicki77 skrev 2009-01-18 09:51:03 följande:
    har inte läst tråden bara ts så du kansek redan har svarat på detta men...ger du katten mjölk?min katt tål inte mjölk utan får diarré då. jag köper laktosfri mjölk till henne i stället.men du kanske är säker på att det är just torrfodret hon blir dålig av?
  • Vicki77
    Maac skrev 2009-01-18 09:58:46 följande:
    Jo, mjölk tål hon definitivt inte, det har jag fått erfara Hon får laktosfri filmjölk ibland och det funkar fint. Men det är torrfoder, definitivt som är boven. Det räcker med en matsked torrfoder så blir hon helt kass! Stackarn. Hon får dessutom utslag och ruvor i huden på halsen och runt ögonen efter att hon ätit torrfoder. Enligt veterinären är det ganska vanligt att katter kan bli allergiska mot just ett protein som finns i de flesta torrfoder. Synd, för det är torrfoder hon gillar bäst! Det ska knastra när man äter för att denna misen ska vara helt nöjd
    men lille missen då...
    va synd....
    hoppas det löser sig för henne!
  • Maac

Ja, hon får nöja sig med oknastrig mat helt enkelt Det verkar funka. Hon försöker dock sno cornflakes på morgonen för de knastrar, hehe.

Vicki77 skrev 2009-01-18 10:01:57 följande:
    Maac skrev 2009-01-18 09:58:46 följande:
    men lille missen då... va synd....hoppas det löser sig för henne!
  • Kantarellen

Är det torrfoder som är problemet rekomenderar jag Mjau tetra eller Bozita, skippa fisksmakerna bara. Torrfoder är igentligen inget vidare för katter alls. Kan rekomendera denna sidan så kan du läsa lite om att utfodra katten med annat än torrfoder. catinfo.org/

Svar på tråden Mat-tips till katt med dålig mage??