• Anonym (karin)

juridiska råd sökes?? Ärva en gård? snabba svar

Jag har en fråga..

Min pappa har en stor gård som jag och min syster står som arvtagare till. Nu har vår pappa blivigt sjuk och jag vill ta över gården det vill inte min syster.
    Hur ska vi gå till vga ifall pappa skänker gården till mig. Ska jag lösa ut min syster då?

Värdet på gården är 4.5 miljoner.. Jag har inte råd att ge henne hälften. Ska vi båda sälja gården då?

Nu har jag inte frågat henne hur mycket hon vill ha men om jag erbjuder henne en summa och hon säger nej blir det ingen gård för mig då``

• Svar på tråden juridiska råd sökes?? Ärva en gård? snabba svar
  • Grenna

Kontakta en jurist - en gård kan vara en komplicerad affär. Om nu inte din syster tycker det är helt ok att du tar över gården dvs att er pappa ger den till dig. Dock bör du nog kontakta någon kunnig när det gäller detta för att undvika osämja i framtiden.

Mannen och jag äger en del av en gård (och resten äger hans föräldrar) och enda sättet för oss var att efter värdering köpa vår del till marknadspris. Vi ville att det skulle gå sjysst till eftersom maken har syskon och att det inte skulle behöva bli diskussioner om ev förskott på arv eller liknande.

• ploffsan

Man kan inte göra sina barn arvslösa. Jag tror att om pappan skänker bort gården är det förskott på arv. Om du ska köpa ut din syrra så får du ge henne hälften av vad gården är värd, inte bara erbjuda en summa som du förväntar att hon ska acceptera. Kolla med gratis juridisk hjälp. Googla!!! Ditt kärnproblem är huruvida din pappa kan ge bort gården till dig i gåva innan han går bort eller om det räknas som förskott på arv. Du kan ju säkert ta lån med gården som säkerhet annars och köpa ut systern.

• Anonym (karin)

tack för svaren! är det någon annan som har mera att berätta så tas de tacksamt i mot!!!!

• carrobarro84

om du inte köper gården av din pappa så kommer det räknas som förskott på arv, då får du inget annat sen när det gäller arv. dock kan det bli osämja i familjen om det inte finns samma värde kvar till din syster.
    men om ni båda ska ärva den så måste du lösa ut henne för halva värdet.

• Anonym (karin)

okej tack för alla svar!!!

• mor73

Kontakta LRF. Dom är super bra på allt som har med gård o skog att göra... En gåva kan du ju få av din far det påverkar inte arvet. o numera finns ju ingen gåvoskatt heller.Men det är nog bra om det sker i samråd med din syster. Du kanske ska erbjuda dig ett arvsavstående.. D.v.s du frånsäger dig all arvsrätt efter din far. Ja jag vet ju inte vilka tillgångar han har. i alla fall tillgångar som motsvarar det du skulle betala ut din syster med. . Hängde du med i svängarna.. !?

• Anonym

Ej specielkunnig men...

Din pappa borde kunna testamenra gården till dig och din syster får endast laglotten. Syskon måste inte få lika mycket däremot kan man inte göra dem helt arvslösa.

Hört folk som gjort liknade när det finns syskon utanför "äktenskapet".

För att inte bli allt för osams skulle man kunna erbjuda en summa eller laglotten.

• Anonym

Man kan inte erbjuda laglotten för den har man alltid rätt till, oavsett.

Räknas det som förskott på arv så kan det bli så att du får lägga pengar emellan till din syster, men det där hjälper boutredningsmannen till med

Svar på tråden juridiska råd sökes?? Ärva en gård? snabba svar