• Iggy Pap

    Tidig pappaledighet

    Hej! Mitt första inlägg här. Min fru och jag väntar vårt första barn i augusti och jag funderar på att vara pappaledig under barnets första år. Är det någon här som har erfarenhet av det och kan dela med sig av för och nackdelar? Min fru ska plugga och kommer inte vara helt frånvarande åtta nio timmar om dagen som om hon skulle jobbat så vi tror att det ska gå bra. Men som sagt, jag är intresserad av andras åsikter och erfarenheter!

  • Svar på tråden Tidig pappaledighet
  • PerG

    Hur tidigt menar du?

    Vi byttes av vid 8 månaders ålder och nu är jag hemma (sen 2 månader) på heltid i 9 månader (till augusti) innan min fru tar en period (som jag sen avslutar).

    Vi valde att byta runt 8 månader eftersom vi hört oss för runt om hur amningen och sånt brukar fortgå och vid den ålder så har de flesta trappat ner och introducerat annat mat vid sidan om (eller helt). Så vår plan var att sonen (om han fortfarande ammades) skulle ammas före/efter jobbet när min fru började jobba, vilket vi gjorde i en vecka tills min fru fick dåligt samvete av att väcka honom tidigt (kl 6-7) när han ändå sov hela natten. Han åt dessutom nästan inget ändå från bröstet.

    Anledningen till att vi bytte "tidigt" är att vi ville dela upp föräldraledigheten i 4 delar (vi delar lika) så att båda får vara med om olika perioder av uppväxten.

    Så summa summarum kan jag säga att för mig har det bara varit fantastiskt bra. Jag hade gärna bytt tidigare om det inte vore för amningen.

Svar på tråden Tidig pappaledighet