• romani beauty

Är det farligt att linda spädbarn?

Har en kompis som har tänkt göra det, men jag har hört att det är farligt, men jag vet inte av vilket skäl. Tycker det är en förlegad sed ö h t men hon säger att man ska göra det för att benen ska bli raka. Hur kan jag få henne att tänka om? Fakta?

• Svar på tråden Är det farligt att linda spädbarn?
  • hinderbana

Benen BLIR RAKA utan linda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Herregud!

Be henne att kontakta BVC och be om råd!

• romani beauty

jo jag vet, tycker ju det är helfel, men hon säger att hon o alla hennes syskon blivit lindade o att hon vill göra det. Men det kan ju inte vara bra för bebben.

• hinderbana

Det är antik vetenskap, en gång trodde man att jorden var platt också!

Det är inte bra för den lilla/lille, fråga vilken läkare som helst.

• hinderbana

Sorry det blev dubbelt av en.

• romani beauty

har läst första..sådär gör vi, lindar om med filt och bebisarna sover bra..men min kompis vill alltså göra som det beskrevs i övrigt, alltså linda hårt .

• hinderbana

Nejnej, det är ju barnmisshandel!

Om du frågar en barnläkare så kan du säkert få bra faktaspäckade svar som blir bra argument!

• romani beauty

jag ska ta med henne till bvc så får hon höra själv från en läkare.

• hinderbana

Det låter som en toppenidé, ge dig inte om hon inte vill följa med, fråga om hon inte vill vara alldeles säker på att hon inte skadar sitt barn!

• J Anttila

Man ska inte linda barn als, utan låta dem vara rörliga. Har hört att folck lindar in deras små till natten. Lindar in armarna hårt intill kroppen och så. Orsaken till varför man bara ska lägga täcke över är att brnet får hjälp att ta djupa andettag när de viftar med armarna.
    Såg många på BB som lindade in småttingarna så de inte kunde röra sig och på undersökningarna blev de tillsagda om detta.

Nu kanske detta inte var direkt info som du var ute efter men ville bara lägga till detta. Att linda in barnen är en av orsakerna till PSD., eftersom deras naturliga rykningar och viftningar är andningshjälp.

• romani beauty

det visste jag inte. Har alltid byltat in bebisar i filt.
    J Anttila skrev 2009-01-13 22:36:18 följande:

Man ska inte linda barn als, utan låta dem vara rörliga. Har hört att folck lindar in deras små till natten. Lindar in armarna hårt intill kroppen och så. Orsaken till varför man bara ska lägga täcke över är att brnet får hjälp att ta djupa andettag när de viftar med armarna. Såg många på BB som lindade in småttingarna så de inte kunde röra sig och på undersökningarna blev de tillsagda om detta.Nu kanske detta inte var direkt info som du var ute efter men ville bara lägga till detta. Att linda in barnen är en av orsakerna till PSD., eftersom deras naturliga rykningar och viftningar är andningshjälp.
  • destino

jaghar ju gjort ett arbete för ca 15 år sen, pratade med ånga läkare, barnmoskor
    Det är mindrerisk för PSD, och att barnet vaknar, stresar osv...
    man skall ej linda hårt, men inte för lätt heller...
    så lagom,
    då brnet viftar med händerna kn de störa somnen och så...
    magen funkade bättre och annat positivt...nåt med höfterna också...
    det var på gymnasium så jag kommer inte ihåg var jag har det,
    sa alltid att jag skulle göra så med mina barn, men nä...
    jag skaffar hellre andningslarm, men kan inte säga att de som gör det är brnmishandlare, det gör man mycket i England, Frankrike, osv...
    det behöver inte vara jungel som många tror elle rnån fattiglands fenomen...

• destino

men det var 15 år sen det har ändrats mycket på bara 5 år nu...just vad det gäller barnvård osv..

• Glamour1

Jag blev lindad som liten.....hmmm?

Svar på tråden Är det farligt att linda spädbarn?