• aman

Bästa sjuksköterskeutbildningen???

Jag vill läsa till BM och måste därför bestämma var jag vill läsa till sjuksköterska först. Jag vill helst bo i Stockholm eller Göteborg och ser gärna att skolan ger bra internationella kontakter, om det finns någon sådann?! Har hört att Röda korsets skola i Sthlm är bra men skulle vilja ha mer idéer innan jag bestämmer mig för var jag tänker söka.

Helst hade jag velat börja direkt men har tyvärr inte den kurs i naturkunskap som man behöver från gymnasiet.

Ge mig råd!

• Svar på tråden Bästa sjuksköterskeutbildningen???
  • Tecken

Bästa utbildningen för vad? Alla skolor har ju lite olika inriktningar, t ex har Röda Korset jobbat mycket med internationalisering/studentutbyte - men det finns ju mer eller mindre på alla högskolor/universitet. Jag känner flera som gått på Ersta, KI, RK och SH. De som verkar mest nöjda är de som gått på Ersta, och de mest missnöjda de som gått på KI.

• aman

Sådann? Ett n skulle det vara.

Eh, jag kanske inte är tillräckligt insatt för att ge mig in på det här?...

Som sagt ser jag gärna att skolan ger bra möjligheter till framtida utlandsjobb. Finns det sjuksköterskeutbildningar som är extra bra om man tänkt läsa vidare till just Barnmorska, som jag verkligen vill?

Hur förstår man vilka de olika inriktningarna är?

• ixus

Vad menar du med olika inriktningar?

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Tecken
    Svar på #2
    Du blir ju sjuksköterska oavsett vilken skola du väljer! Det spelar ingen som helst roll, annat än för dig personligen. Du kan läsa på respektive högskolas hemsida för att få mer info om dem.
  • aman

Tecken skrev 2009-01-13 22:45:59 följande:

Bästa utbildningen för vad? Alla skolor har ju lite olika inriktningar
    [/citat]
    Det var helt enkelt så ixus.

Men om jag nu är särskilt intresserad av internationella kontakter så borde jag söka Röda Korset? Jag hänger fortfarande inte med riktigt på vad de andra typerna av inriktningar skulle kunna vara. Inte heller på hur jag ska urskilja skillnaderna på hemsidorna.
    aman skrev 2009-01-13 23:25:26 följande:
    [citat]
    Finns det sjuksköterskeutbildningar som är extra bra om man tänkt läsa vidare till just Barnmorska, som jag verkligen vill?
    Citerar mig själv...

SÅ tacksam för tips eller att få höra om era goda/dåliga erfarenheter.
  • Majsan71

Alla sjuksköterskeutbildningar ger dig rätt att söka vidareutbildning till barnmorska efteråt och det har inte någon betydelse att du läst vid en viss högskola för detta. Har du tagit din examen och har arbetslivserfarenheten så kan du söka efter det. Det är inte så att en viss skolas utbildning betraktas som "finare" eller "mer värd" än någon annan. Det är poängen som räknas.

Vad gäller internationella kontakter så har nog de flesta (alla?) sådana. Du får gå in under de olika högskolorna/universiteten och söka dig fram till vilka länder de har utbyte med.
    En annan sak som kan skilja sig är hur kurserna är upplagda och hur mycket praktik som ingår i utbildningen. Likaså kan det skilja sig ang kandidatuppsats (har själv läst i Jönköping där man kan välja att skriva C-uppsats eller inte).

Eftersom du vill veta mycket om de olika skolorna så är mitt råd att leta reda på vilka utbildningar som finns i Göteborg och Stockholm och sedan ta kontakt med deras studievägledare och ställa frågorna till dem.

• JA77

Det spelar ingen roll var du pluggar! Alla verkar missnöjda emellanåt då utbildningen är flummig i vissa delar. Det som ger bra betyg är praktiken och handledarna - och då spelar det ingen roll var du läser. Bra människor finns överallt!

Svar på tråden Bästa sjuksköterskeutbildningen???