• Längtandsfull

    Hur lång tid tar det att bli brun i ett solarium och hur ofta behöver man sola?

    Jag känner för att få lite färg men hurr länge och ofta borde man sola.

    Vill ju bli brun så fort som möjligt. Men kan inte sola varjedag eter som att jag har en son hemma...

    förstår att det är olika för varje person och att det beror på hur brun man vill bli innan man är nöjs.

    Men jag har normala pigment (Varken lätt eller svårt för att bli brun)
    Och jag undrar hur lång tid det tar tills det syns att man har varit i solen... 

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli brun i ett solarium och hur ofta behöver man sola?
  • InteHayati

    Du ska väl sola 3ggr för att få nån slags grundfärg om jag hört rätt men så ska du heller inte sola mer än 10ggr/år i solarium..kladda på nån brun utan sol istället..:)


    Be the change you wish to see in the world www.iamwhoibe.blogg.se
  • SilentStar

    min erfarenhet är att man blir snabbare brun om man solar solarium, jag som aldrig blir brun av vanlig sol blir iaf lite mörkare i solariet, men så bränner man sig ganska lätt också.

    Testa att börja sola typ en gång i veckan, max 10 min åt gången, då bygger du upp ett pigment och en bra grundfärg.

    Personligen så tycker jag att solarie är en sån där grej man kan göra nån gång ibland, tex om man ska på nån fest eller inför nåt särsilt tillfälle, och då brukar jag börja tre veckor innan så att man inte bränner sig. Att sola varje dag skulle jag aldirg våga göra!


  • Missimo84

    Asså, man ska inte sola för ofta, det vet jag. Men å andra sidan, jag är ju inte svensk till ursprunget så jag brukar köra en kur när jag ska få bort sparrisfärgen.
    Peela och så först!
    Sen kan man köpa en kräm som luktar kokos och förstärker solbrännan, dock utan brunutansol i.
    Solar 1 super tre ggr på en vecka, sen höjer jag och solar 1 dubbe super ca 1-2 ggr per vecka under den perioden som jag vill vara brun. Märker jag att färgen blir lite för intensiv, så solar jag bara en gång/vecka.
    Viktigast är att bara smörja ordentligt med hudlotion varje dag, då håller solbrännan längre.
    Sen så känner man ju när man ligger i solariet om det blir för mycket av det goda så att säga. det ärju ingen hit att bränna sig. Men börjar huden kännas stramande och kliar, då ve du att du kanske borde gå ur.
    Är du svensk och har lätt för att bli röd, så testa och sola en vanlig halv gång till att börja med och öka på.
    En solbränna håller bättre om den får växa fram långsamt. Chocksolar du i början finns ju en risk för att du flagar av all färg.

    Men så vet jag att det finns en himla massa personer som inte håller med om mina solarietips och anser att solarie är typ cancermaskiner, så tag mina råd med en nypa salt.

  • PrettyGirl

    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:17:05 följande:


    Asså, man ska inte sola för ofta, det vet jag. Men å andra sidan, jag är ju inte svensk till ursprunget så jag brukar köra en kur när jag ska få bort sparrisfärgen. Peela och så först! Sen kan man köpa en kräm som luktar kokos och förstärker solbrännan, dock utan brunutansol i. Solar 1 super tre ggr på en vecka, sen höjer jag och solar 1 dubbe super ca 1-2 ggr per vecka under den perioden som jag vill vara brun. Märker jag att färgen blir lite för intensiv, så solar jag bara en gång/vecka. Viktigast är att bara smörja ordentligt med hudlotion varje dag, då håller solbrännan längre. Sen så känner man ju när man ligger i solariet om det blir för mycket av det goda så att säga. det ärju ingen hit att bränna sig. Men börjar huden kännas stramande och kliar, då ve du att du kanske borde gå ur. Är du svensk och har lätt för att bli röd, så testa och sola en vanlig halv gång till att börja med och öka på. En solbränna håller bättre om den får växa fram långsamt. Chocksolar du i början finns ju en risk för att du flagar av all färg. Men så vet jag att det finns en himla massa personer som inte håller med om mina solarietips och anser att solarie är typ cancermaskiner, så tag mina råd med en nypa salt.
    Kanske beror på att det faktiskt ÄR så, man kan lätt få cancer av att sola....
  • Missimo84
    PrettyGirl skrev 2009-01-14 16:29:29 följande:
    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:17:05 följande: Kanske beror på att det faktiskt ÄR så, man kan lätt få cancer av att sola....
    ja om man bränner sig, det finns faktiskt bra saker också med att sola solarie. Te.x. skljuset vara bra för seratoniet.
  • PrettyGirl

    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:32:56 följande:


    ja om man bränner sig, det finns faktiskt bra saker också med att sola solarie. Te.x. skljuset vara bra för seratoniet.
    Nej, tyvärr. Det är bättre med vanligt dagsljus alt ljuaterapi för det! Spelar inte sån stor roll om man bränner sig el inte, det ökar dina chanser att få cancer hur du än gör.
  • PrettyGirl

    PrettyGirl skrev 2009-01-14 16:34:50 följande:


    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:32:56 följande:
    Nej, tyvärr. Det är bättre med vanligt dagsljus alt ljuaterapi för det! Spelar inte sån stor roll om man bränner sig el inte, det ökar dina chanser att få cancer hur du än gör.
    *ljusterapi
  • Missimo84
    PrettyGirl skrev 2009-01-14 16:34:50 följande:
    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:32:56 följande: Nej, tyvärr. Det är bättre med vanligt dagsljus alt ljuaterapi för det! Spelar inte sån stor roll om man bränner sig el inte, det ökar dina chanser att få cancer hur du än gör.
    Enligt min syster som är läkare så spelar det ingen större roll om du inte bränner dig.
  • PrettyGirl

    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:35:47 följande:


    Enligt min syster som är läkare så spelar det ingen större roll om du inte bränner dig.
    Ja det är väl upp till var o en hur de vill göra med den strålningen;) Jag utsätter mig inte för det längre, jag har insett att mitt liv är värt mer än att chansa.
    Om en läkare har sagt så till dig så är det väl bara att forts sola då?
  • Missimo84
    PrettyGirl skrev 2009-01-14 16:39:54 följande:
    Missimo84 skrev 2009-01-14 16:35:47 följande: Ja det är väl upp till var o en hur de vill göra med den strålningen;) Jag utsätter mig inte för det längre, jag har insett att mitt liv är värt mer än att chansa.Om en läkare har sagt så till dig så är det väl bara att forts sola då?
    jupp, också det jag gör eller kanske ärligare att säga gjorde, har inte hunnit sola nu på ett 1,5 år, först gravid och nu bebbe
  • Drakfisk

    Oavsett vad någon läkare säger om solarier, anser Strålsäkerhetsmyndigheten såhär om dem:

    "Hälsorisker med solarier
    Det finns ett tydligt samband mellan solariesolande i unga år och hudcancer. Särskilt den maligna formen malignt melanom kopplas till solariesolning."

    Jag har själv en bekant som forskar i hudcancer (det finns ju flera former), och jag har fått höra alltför många skräckhistorier om folk som fått malignt melanom. Dessutom kan man ju räkna med en viss "russineffekt" om man solar mycket; man får fortare rynkor om man solar.

    Några råd för den som trots allt vill sola i solarium (från Strålsäkerhetsmyndigheten):

    "Några råd om du trots allt solar i solarium:

    Sola inte mer än 5 minuter om du inte redan är brun.

    Var noga med att följa det solningsschema eller den bruksanvisning som ska finnas tillgänglig vid solariet.

    Överskrid inte den rekommenderade soltiden!

    Sola inte i solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.

    Anpassa tiden i solariet efter din hudtyp och efter hur solkänslig du är.

    Följ de råd från Strålsäkerhetsmyndigheten som ska finns anslagna på eller intill varje solarium."
    www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/UV--laser/Solarium/

  • Längtandsfull

    Nu pratar vi inte om att sola ofta och länge....

    Det är sååå många som solar solarie så det borde inte vara någon fara för mig om jag solar litegrann.

  • tossesnurran

    enl strålskyddsinstitutet ökar riskerna för hudcancer m 50% om du sola r 10ggr / år. Men man gör ju såklart som man själv vill...

Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli brun i ett solarium och hur ofta behöver man sola?