• Anonym (stina)

styrketräningen ger inget resultat???

Jag började träna 1 september 2008. Har sedan dess tränat tre gånger i veckan.
    Först ca 40 min styrketräning, efter ett program som gymmet gett mig.
    Efte det har jag kört kondition (crosstrainer eller trappmaskin) ca 30 min.

Jag är 175 cm lång och väger 61 kg. Så jag är absolut inte överviktig eller så, men vill bli fastar runt rumpa lår och mage.
    Varför ser jag inga resultat?? Inte ett enda? Kommer det, eller är det meningslöst? ska jag prova en annan typ av träning?

• Svar på tråden styrketräningen ger inget resultat???
  • AnnelieTyresö

Tar du i då?
    Kör du samma program som när du började?

• Snart sommar

Äter du rätt? Gör du övningarna rätt? Tar du ut dig något?
    Fråga en pt på gymmet där du tränar om justeringa ri programmet och tips.

• Anonym (suck)

jag är i samma sits. eller ja nästan iallefall började också träna 1sept 2008 men har bara gått ner 7 kg sen dess. sept okt så tränade jag 3 gånger i veckan och powerwalkade (ca 45min) 6 dagar i veckan. Nu under vintern har jag tränat 3 gånger i veckan. Och då har jag tränat på crosstrainern i 30min 2 gånger i veckan och sen styrketränat 1 gång i veckan. Äter inget godis, sötsaker som kakor osv. Tycker det är lite trist när man läser om alla andra som slutade äta godis och gick ner 15 kg på bara några månader utan att träna dessutom.

• Anonym

när man styrke tränar så tar det tid att se resultat ca 6 månader får du räkna med..sen måste du öka alltså trappa upp din träning..för annars vänjer sej kroppen o det blir en vana så orkar du 10 armhävningar första gången så gör 15 3e gången osv..

• Anonym

Man har olika lätt/svårt att bygga upp synliga muskler. Det varierar från person till person.

Håller med anonym ovan om att du måste trappa upp träningen stegvis. Hela tiden flytta gränsen för hur mycket du orkar innan du "ramlar ihop". Om du inte blir starkare och starkare (t ex fördubblar antalet armhävningar du kan göra) så är det något fel.

Sedan är det viktigt att få i sig proteiner också. Tonfisk är ett exempel på bra och billigt protein. Ät något direkt efter träningen också för det är då musklerna behöver ny energi. Finns säkert massor av tips på vad som är lämpligt om du letar. Är du vegetarian så måste du verkligen anstränga dig för att få i dig proteiner.

• Anonym

Ta hjälp av en personlig tränare samt ändra kost

• Anonym (Nja...)

Anonym skrev 2009-01-14 14:40:08 följande:

Man har olika lätt/svårt att bygga upp synliga muskler. Det varierar från person till person. Håller med anonym ovan om att du måste trappa upp träningen stegvis. Hela tiden flytta gränsen för hur mycket du orkar innan du "ramlar ihop". Om du inte blir starkare och starkare (t ex fördubblar antalet armhävningar du kan göra) så är det något fel. Sedan är det viktigt att få i sig proteiner också. Tonfisk är ett exempel på bra och billigt protein. Ät något direkt efter träningen också för det är då musklerna behöver ny energi. Finns säkert massor av tips på vad som är lämpligt om du letar. Är du vegetarian så måste du verkligen anstränga dig för att få i dig proteiner.
    Nja... Visst behövs protein, men minst lika viktigt är kolhydrater för att fylla på musklernas energireserver. Och inte behöver man kött för att få tillräckligt med protein! T ex vitt bröd med vita bönor i tomatsås är utmärkt mat efter träningen.
  • Anonym (stina)

tack för alla tips!
    Kosten behöver jag inte ändra på. Äter en portion bra mat direkt efter träningen också så jag tror att jag får i mig tillräckligt.
    Tror nog att det handlar om det där med upptrappningen om några nämde. Jag orkar ju dubbelt så mycket nu jämfört när jag började. Både i tyngd och repetitioner. Så det ska jag absolut tänka på!
    Sen tror jag att jag ska börja köra mera konditoion också. Crosstrainer en timme två dagar i veckan...

• Anonym (stina)

ursäkta min stavning.. är lite stressad

• Nixx

Anonym (stina) skrev 2009-01-14 15:37:27 följande:

tack för alla tips! Kosten behöver jag inte ändra på. Äter en portion bra mat direkt efter träningen också så jag tror att jag får i mig tillräckligt. Tror nog att det handlar om det där med upptrappningen om några nämde. Jag orkar ju dubbelt så mycket nu jämfört när jag började. Både i tyngd och repetitioner. Så det ska jag absolut tänka på! Sen tror jag att jag ska börja köra mera konditoion också. Crosstrainer en timme två dagar i veckan...
    Kan varm rekommendera att lägga ut pengar på 3 lektioner med en PT.

Jag troddde jag tog ut mig innan, men oj vad fel jag hade
  • Anonym

Skulle inte rekommendera att köra både kondition och styrka samma dag om du vill bygga mer muskler. Jag kör styrka tre ggr/veckan med 10 min uppvärmning på ngn konditionsmaskin innan.
    Öka ngt varje träningspass-vikten framför antal reps.
    Jag kör 3 set med 10-8-6 reps, hela tiden tyngre. Jag har nyligen börjat träna och jag ser tydliga resultat. Drar i mig en proteinshake inom 15 min. efter träningspasset och äter en måltid bestående av långsamma kolhydrater samt mkt protein inom en timme efter jag slutat träna.

• socute
    Anonym (stina) skrev 2009-01-14 00:25:45 följande:
    Jag började träna 1 september 2008. Har sedan dess tränat tre gånger i veckan. Först ca 40 min styrketräning, efter ett program som gymmet gett mig.Efte det har jag kört kondition (crosstrainer eller trappmaskin) ca 30 min.Jag är 175 cm lång och väger 61 kg. Så jag är absolut inte överviktig eller så, men vill bli fastar runt rumpa lår och mage. Varför ser jag inga resultat?? Inte ett enda? Kommer det, eller är det meningslöst? ska jag prova en annan typ av träning?
    Är det muskler du ska bygga så gäller det att du äter rätt!?
    Theo 05-10-27
  • Panda87

har du använt måttband? om det är vikt ändring du vill ha och även fasthet så kolla måtten... du har säkert minskat i dina mått....

• Anonym (Nja...)

Anonym skrev 2009-01-14 17:03:34 följande:

Skulle inte rekommendera att köra både kondition och styrka samma dag om du vill bygga mer muskler. Jag kör styrka tre ggr/veckan med 10 min uppvärmning på ngn konditionsmaskin innan. Öka ngt varje träningspass-vikten framför antal reps. Jag kör 3 set med 10-8-6 reps, hela tiden tyngre. Jag har nyligen börjat träna och jag ser tydliga resultat. Drar i mig en proteinshake inom 15 min. efter träningspasset och äter en måltid bestående av långsamma kolhydrater samt mkt protein inom en timme efter jag slutat träna.
    Men... Långsamma kolhydrater efter träning??? Det är väl ändå dumt?
  • Anonym (stina)

socute skrev 2009-01-14 17:23:44 följande:

Är det muskler du ska bygga så gäller det att du äter rätt!?
    Jag äter rätt
Svar på tråden styrketräningen ger inget resultat???