• brawny

Pergo - ger det bättre äggkvalitet? Forskning?

Hej,

idag sa läkaren jag träffade att jag ska ta Pergo trots att jag har egen ÄL eftersom det ger bättre kvalitet på äggen.

Just det argumentet har jag aldrig hört, och skulle vilja veta om ni har hört det? Eller läst forskning om detta?

• Svar på tråden Pergo - ger det bättre äggkvalitet? Forskning?
  • Selenea

Det kan inte stämma, äggen är ju redan där och deras kvalitet kan väl inte förbättras av NÅGOT, då skulle ju äggkvalitén aldrig vara ett problem. Det Pergo däremot gör, är ju att ge ÄL:en en skjuts på vägen - alltså hjälper äggblåsorna att växa och släppa, så en person med ex PCO(S) som har problem med egen ÄL kan få stor hjälp av Pergo. Pergo kan ju också om man har otur ge en så pass stor extra skjuts att fler äggblåsor växer till sig, vilket ju ökar risken för flerbörd. Vid överstimulering kan man ju också drabbas av cystor. Har man redan egen ÄL torde ju risken att drabbas av flerbörd och överstimulering vara större. Jag har själv PCOS och fick både flera äggblåsor, samt cystor vid minst två tillfällen.

• brawny

undrar om hon menade att det blir säkrare att ägget släpper (fast hon sa bättre kvalitet)? jag har ju egen ÄL, men hon insisterade på att jag skulle fortsätta ta pergon (halvdos) fast den låga dosen gör att jag får en follikel. Jag menade att jag kunde ju lika gärna låta bli eftersom jag får en follikel redan utan pergo...

• corneliana

En av de läkare jag träffat sa att man genom läkemedel kan hjälpa äggen att mogna så att de är av bättre kvalitet när de släpper.

• Lilo75

Japp det beskedet fick jag med...har egen äl, och äter pergo för att mina ägg ska vara tillräckligt mogna innan de släpper !!

corneliana skrev 2009-01-14 11:07:16 följande:
    En av de läkare jag träffat sa att man genom läkemedel kan hjälpa äggen att mogna så att de är av bättre kvalitet när de släpper.
  • Astrild

Jag har fått lära mig följande: Pergotime interagerar med östrogenreceptorinnehållande vävnad ( hjärna, äggstockar, livmodertapp och slemhinna) och hämmar inbindningen av östrogen till dessa receptorer ( konkurrerar ut). I hjärnan (hypothalamus och hypofys) medför detta ett uppsving av gonadotropinhormon (hormon från hypofysen som verkar på äggstockar bl.a.) vilket gagnar själva follikeltillväxten och slutligen rupturen av äggblåsan. Så själva ägget finns från början och påverkas ej men dess transportblåsa som skall ta det från äggstocksvävnaden för attsedan spricka gagnas - En transportmedels-servicetekniker helt enkelt

Även om man har egen ÄL så kan kroppen ibland misslyckas med blåsutmognad och /eller sista frisättningssteget vilket man då får hjäp med av Pergon. Dessutom ökar estradiolnivån i kroppen vilket sannolikt har en profertil verkan.

• Astrild

Svengelska - Östradiol skall det vara i sista meningen

• KajsaKavat82
    Svar på #5
    Tack för den förklaringen. Kloclren och välldigt pedagogisk.. tackar tackar..
    Astrild skrev 2009-01-14 22:12:00 följande:
    Jag har fått lära mig följande: Pergotime interagerar med östrogenreceptorinnehållande vävnad ( hjärna, äggstockar, livmodertapp och slemhinna) och hämmar inbindningen av östrogen till dessa receptorer ( konkurrerar ut). I hjärnan (hypothalamus och hypofys) medför detta ett uppsving av gonadotropinhormon (hormon från hypofysen som verkar på äggstockar bl.a.) vilket gagnar själva follikeltillväxten och slutligen rupturen av äggblåsan. Så själva ägget finns från början och påverkas ej men dess transportblåsa som skall ta det från äggstocksvävnaden för attsedan spricka gagnas - En transportmedels-servicetekniker helt enkelt Även om man har egen ÄL så kan kroppen ibland misslyckas med blåsutmognad och /eller sista frisättningssteget vilket man då får hjäp med av Pergon. Dessutom ökar estradiolnivån i kroppen vilket sannolikt har en profertil verkan.
  • brawny

astrild: det måste ju vara det hon menade! tack för en superbra förklaring.

Svar på tråden Pergo - ger det bättre äggkvalitet? Forskning?