• Bicho

Min man vill inte ha fler barn, JAG VILL!!

Vi har en dotter pa snart 1 ar och redan I slutet pa graviditeten sa han att han inte ville ha fler barn, det har hallit I sig sedan dess.Hans argument är att det betyder för mycket ansvar att ha 2 barn och för lite egentid. Han har dessutom problem & hans psykolog har tydligen rekommenderat att han inte har fler barn.
    Jag däremot vill gärna ha ett till barn, tycker det e super att vara mamma & även om det betyder att jag inte har sa mkt egentid längre sa gör det mig inget, det jag far tillbaka fran dottern väger upp allt det tuffa med att ha barn.
    Nu vet jag inte vad jag ska göra, känner mig snuvad pa effekten eftersom innan vi blev gravida sa har bada pratat om 2 barn. Vet inte om jag skulle vara lycklig med bara ett & känner ibland att enda vägen är att ga skilda vägar min man & jag, men ska det ta slut bara för att vi vill olika, jag vill inte tvinga pa honom ett andra barn heller. Känner mig väldigt kluven pa senaste tiden & inte alls lycklig.

• Svar på tråden Min man vill inte ha fler barn, JAG VILL!!
  • Carisma95

Jag vet hur det känns.
    Jag har i och för sig 2 barn, men vill ha en 3:e. Sambon är dock väldigt tveksam, vilket känns jobbigt.
    Det är som du säge, man kan ju inte TVINGA någon att bli förälder...

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • ebben

bicho-men vänta ett tag.
    ert barn är 1år... han kan ju ändra sig så småningom.
    O hur som helst om han mår SÅÅÅ dåligt att psykolog varnar för 2 barn skulle han väl knappast ha 1 ens?? vari ligger den stora skillnaden??
    fattar då inte det......

• Anna Paulita

Vad är viktigast för dig, att leva med den man du lever med idag eller att få ett till barn? Jag förstår att det är hårt, trotts att jag själv har varit tveksam till att skaffa två barn så skulle det äta upp mig inombords ifall min man bestämt sa ifrån till ett andra barn.

Jag tycker dock han är ansvarsfull som inser att han bara orkar med ett barn, det är bättre att inse vilka begränsningar man har än att skaffa unga i rasande takt bara för att man ska.

Men er dotter är bara 1 år, varaför så brottom, kanske kommer han ändra sig med tiden. Det blir ju bara enklare och enklare och när han sedan ser andra barn med sina syskon kanske han upplever andra känslor. Så var det iallafall för mig.

Tänk också på att det kanske tar tid att täffa en ny man, och det finns inga garantier att nästa man vill ha barn...man välje rju inte vem man blir kär i och barnfrågan är knappast något man tar upp på första dejten. ;)

• mamma mys

åhh en till med samma problem..jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande(7 år)o jag o min sambo fick en son som skulle bli 2 i maj men föddes prematurt o avled efter 11 dagar...jag blev gravid snabbt efteråt o har idag en son på snart 9 månader, men vill gärna ha en till liten. men min sambo säger bestämt nej o blir sur när jag försöker diskutera det....vet inte om problemet ligger i att jag har svårt att bli garvid o får därför äta hormoner o blir på extremt dåligt humör, när jag väl blir gravid så blir jag sjukskriven o får inte göra så mkt här hemma...så han får ett tyngre lass...men frågar jag just VARFÖR han inte vill ha fler så får jag bara till svar DÄRFÖR.....känns så slutgiltigt liksom...jag vill inte känna att jag aldrig kommer få fler barn då jag fortfarande är rätt ung(24)om vi håller ihopp...han är (29)om han ändå kunde säga VARFÖR han inte vill ha fler...han säger sånt som att ja men du ser ju hur andra har det(de som inte har nån speciell uppfostran på sina barn)o jag säger ja emn det är ju själv förvållat..barn föds ju inte till monster utan det blir dom ju med brist av uppfostran o respekt.....o han håller med om att i de fall där barnen är små monster så beror det på föräldrarna så då hålelr ju inte det argumentet att har man 3 barn så blir dom monster automatiskt....

• Bicho

Sant att det är ansvarsfullt att saga ifran, det räcker med ett barn. Visst hon är bara 1 ar, och han kan ändra uppfattning när hon blivit lite äldre och lättare att göra med. Hitills har hon varit väldigt krävande och energifull, men tank om han inte ändrar sig och jag blir en bitter kärring för att jag bara fick ett barn. Det är min värsta fruktan.
    Visst man väljer inte vem man blir kär I men du väljer vem du vill leva ihop.

• Anna Paulita
    Bicho skrev 2009-01-14 10:37:25 följande:
    Sant att det är ansvarsfullt att saga ifran, det räcker med ett barn. Visst hon är bara 1 ar, och han kan ändra uppfattning när hon blivit lite äldre och lättare att göra med. Hitills har hon varit väldigt krävande och energifull, men tank om han inte ändrar sig och jag blir en bitter kärring för att jag bara fick ett barn. Det är min värsta fruktan.Visst man väljer inte vem man blir kär I men du väljer vem du vill leva ihop.
    Men som jag skrev allra först, du får bestämma dig om vad som är viktigast. Ett barn till eller leva med den mannen du lever med nu? Det är en jättesvår fråga, jag vet det men det är bara du som kan avgöra hur du vill att ditt liv ska se ut i framtiden.
  • Happy baby

Bicho: Förstår verkligen din situation. Jag är lite i samma läge. Vi har iofs två barn men har alltid pratat om att ha minst tre. Nu vill inte min man ha fler. Jag vill väldigt gärna ha ett barn till och känner mig också väldigt snuvad.

ta stryk. Han hade en depresseion i samband med att vi fick vår son (dock ej relaterad specifikt till det) och det spelar förstås in. Självklart är det ansvarsfullt av honom, men det känns ändå oerhört tungt för mig.

Jag håller med om att man inte kan tvinga någon att skaffa abrn men man kan inte heller tvinga någon att avstå om det är viktigt för personen. Vill inte gå och bära på en sorg för ett barn jag ville ha men inte fick och bli bitter. Jag tror att vi måste prata oss fram till en lösning som iaf känns OK för båda. Eventuellt får vi gå till någon och få hjälp.

• Happy baby

Oj, lite text försvann visst.

Jag hade skrivit att min man tror att han inte kommer orka med fler barn och att hans och min relation kan ta stryk.

• Happy baby

Och ja, jag är medveten m att det inte alltis är så lätt att bara "skaffa" ett barn, så behöver ingen påpeka det heller!

• mellis77

stå på dej å försök!

min man ville inte ha fler efter vårat första,å jag har alltid kännt att jag vill ha massor med barn.Å nu har vi 5 barn,å vi är en jätte lycklig familj.Så jag har en erfarenheten att mannen kan ändra sej.skulle även vilja ha fler men det får vi se hur det blir med den saken.Men tappa inte hoppet,jag tror att det kan finna stora chanser att få både fler barn å behålla mannen.

• Sandrine

Min man ville inte heller ha fler barn efter vi fått vårt första (inte för att hon var jobbig eller krävande, han tyckte helt enkelt att det räckte bra med bara ett) och barnfrågan blev ett känsligt ämne som vi länge undvek. Men när dottern närmade sig två och ett halvt hade han plötsligt ändrat sig och tyckte att det skulle vara kul för henne med syskon. Nu väntar vi tvåan!!

Så ge honom lite tid, du är ju ung och har många år på dig att få flera barn. Men jag vet att det är tungt.

• Bicho

Vet att det finns gott om tid, vill dock inte att det ska komma för manga ar emellan syskonen, har själv en syrra som är 6 ar yngre & vi umgicks inte sa mkt när vi va sma, hon var mest i vägen.
    Visst kan han ändra sig, han älskar ju sin dotter & njuter verkligen av att vara pappa men jag tvivlar.
    bobo: Förstar dig precis, det är ett känsligt ämne, blir jämt tarögd när det kommer upp & Kánner hela tiden att det är jag som kommer att fa ge upp. Haller med om att det nog skulle vara bra att prata om det med en utomstaende person, men tror inte min man är med pa det...

• LizLiz76

Jag skulle råda TS att ta det lugnt och vänta lite.
    Min man gick från inga fler barn till att vi väntar nr.2 nu på bara 1,5 år!
    Jag kan dock säga att jag var väldigt noga med att ofta poängtera att jag ville ha ett barn till, jag nämnde det minst varannan vecka.

• Milliemolly

Hade det likadant. Vi bestämde att diskutera det på nytt när vårt barn var 2 år.

Då hade han ändrat sig

Så ge det lite tid.

Jag försäkte också förklara min starka önskan....om vikten av syskon osv.

Men han blev själv sugen när vi träffade en del nyfödda i julas!

Svar på tråden Min man vill inte ha fler barn, JAG VILL!!