• Syth

Hur blir jag en mer positiv människa?`

Jag är en rätt så negativ person, blir lätt arg och sårad och tänker överlag rätt negativt. Jag är rätt less på det, för jag tror verkligen att man påverkar sin hälsa på ett dåligt sätt och dessutom mår man sämre och påverkar även andra runt omkring en med en negativ attityd. Jag vill verkligen ändra på det! Jag vill njuta av livet och se glaset som halvfullt och vill sprida glädje omkring mig, inte vara en surtant och tycker synd om sig själv jämt...
    Men hur blir man en mer positiv människa, det är så lätt att glida tillbaks till hur man brukar vara. Hur gör ni som är positiva, är ni bara såna eller måste ni anstränga er för att vara det? Några tips på hur man kan förändra sin attityd? Några bra böcker att läsa? Hjälp! Är så less på att vara neggo!

• Svar på tråden Hur blir jag en mer positiv människa?`
  • Lusthan

Tankeförändring, att försöka vända sina negativa tankar till något positivt. Jag var fruktansvärt negativ och kan fortfarande vara det men försöker hela tiden att tänka att så farligt är det inte. Självklart är det inte lätt men om man vet med sig att man tänker negativt så är det lättare när man har en negativ tanke att bara stanna upp och tänka att var det där så himla farligt egentligen? Man behöver inte gå runt och vara sprudlande hela tiden utan det räcker nog oftast med att bara stanna upp och fundera lite.

• Syth

Helt enkelt försöka förändra sin inre dialog, jo, det skulle definivt hjälpa. Jag brukar säga att jag är min egen värsta fiende, ältar saker osv...

Tack för tipset Lusthan!

• Eisa

Träna på att vara positiv mot andra! Även om du känner dig jävlig och missunnsam så sprid komplimanger omkring dig. Du märker att du gör personen glad då, och då blir du gladare själv.

Öva på tacksamhet. Tänk på alla som inte har allt du har, och förstå vad bra du har det.
    Tänk på alla möjligheter du har att göra vad du vill av ditt liv. Brinn för något!

• Lusthan

Det är ju ditt eget tankesätt du ska förändra och då är det där du får börja. :) Jag kan fortfarande känna av min negativitet när jag är trött eller dylikt och då kan jag snäsa till ganska så ordentligt och gå och älta det som finns i huvudet på mig. Då kan det helt enkelt hjälpa att sova, vara för mig själv eller helt enkelt att bara stanna upp och tänka till en gång extra. Jag har en sambo också som är duktig på att tala om ifall man är alldeles för neggo och det kan vara bra även om jag kan bli skitsurig till att börja med så brukar det hjälpa ändå. :)

• Syth

Återigen, jätte bra tips. Visst är det konstigt att man måste anstränga sig så mycket för nånting som inte borde vara så himla svårt? Antar att det är "practice makes perfect" - kan jag ändra mitt sätt att tänka kommer det till slut kanske inte kräva så mycket arbete.

Det där med sömn Lusthan vet jag är viktigt, men tyvärr struntar jag ofta i det. Jag gör ofta sånt som jag vet är dåligt för mig själv och som jag vet att jag i längden kommer må dåligt av - lägger mig för sent, tränar för lite, äter dåligt osv.... Det blir verkligen en dålig spiral. Jag brukar alltid säga "Det man mår bra av och det man vill är inte alltid samma sak". Borde nog börja lyssna på mina egna kloka ord!

Eisa: Att brinna för något, det vill jag verkligen! Och man vet ju själv hur glad man blir av kommentarer, varför ger man dem inte oftare?

Kämpas fortfarande på här, tack för era råd!

• Lusthan

Hehe, ja vem sitter på en massa visdom utan att faktiskt praktisera den. Det där med sömn kan jag mycket väl relatera till. Jag sover heller inte så mycket som jag borde, eller äter eller tränar. ;)

Svar på tråden Hur blir jag en mer positiv människa?`