• Anonym

Gjort mammografi och är tvungen att komma och ta fler bilder(Hjälp)

Har gjort rutin undersökningen (mammografi) som man gör i en viss ålder. Tog bilder och nu efter ett par veckor så fick jag hem ett brev där det står att jag måste komma och ta fler bilder eftersom de ser en förändring i höger bröst.

Ringde dit och hon berättade att de ser ett mörkt område som kan vara tjockare vävnad men de vill indersöka mer för att utsesluta canser.

Är livrädd!! Ska måste vänta till på måndag innan jag har fått tid.

Någon annna som har fått göra om sina bilder och att det visade sig att vara bra eller?

• Svar på tråden Gjort mammografi och är tvungen att komma och ta fler bilder(Hjälp)
  • Anonym

Igen som har varit med om liknande eller ska ta flera bilder?

• knäppisen

Det kan ju vara så att bilderna bara inte är tillräckligt bra för att de ska kunna avgöra om det är något där eller inte. Annars finns det fullt med knölar och förändrar i brösten som inte är cancer så försök invänta måndagen o ta inte ut något elände i förskott.

Och OM det är cancer, så blir ca 85% friska igen o chansen att bli frisk ökar ju tidigare de upptäcker cancern så oddsen är verkligen på din sida OM det nu skulle vara något elakt som växer där inne.

• Anonym

Här ser ni en som inte kommer att kunna sova förrän på måndag. Vad kallas det på fakspråk när man har en hård vävnad eller liknande i bröstet (benige) eller vad kallas det?

• Anonym (Lollo)

Jag vet att man automatiskt tänker "cancer" om sådant här men det där ska man akta sig för.. man mår bara dåligt. Cystor är vanligt, det kan vara det du har, OM du nu överhuvudtaget har något vilket du inte vet :)

• Anonym

Någonting har jag eftersom jag själv beställde tid i april förra året för att jag hade ont i bröstet och det är samma bröst men läkaren så ingenting och nu plötsligt så syns det en förändring.

Vad trist! Klart jag tror det värsta..........

• knäppisen

fast en knöl/cysta är inte med automatik samma sak som cancer. Det är vanligare att det är någonting helt ofarligt. Försök tänka på andra saker, göra det du tycker är kul. Det tjänar ju ändå ingenting till att oroa sig i förväg.

• Anonym

Nu har jag varit på en nya mammografi, ultraljud och på bilderna ser det ut som gruskorn och vi skulle göra en biopsid men den sitter för djupt inne och jag klarade inte av smärtan. Nu får jag vänta till maj innan de görs en ny undersökning och visar det att det har kommit fler så blir det operation. Läkarene tror inte att det är canser men jag måste gå på kontroller för att vara helt säkert.

Misstänker förkalkning

Det är nog jobbigt att behöva vänta 5 dagar för den första undersökningen och nu 5 månader i ovisshet. Tänk om läkaren bedömt fel och jag har fått canser. Tror inte att det är det men jag är jätte nervös och orolig........

Svar på tråden Gjort mammografi och är tvungen att komma och ta fler bilder(Hjälp)