• Anonym (olustigt)

Barn som "undersöker" sin sexualitet.... hur långt får det gå?

Jag är mamma till två barn en kille och en tjej 4 och 5½ år.
    Har för ett tag sedan kommit henne med att suga på hans snopp... Och vid ett annat tillfälle har hon visat honom hur han ska göra för attstimulera hennes klitoris...
    Vi har aldrig någonsin haft den typen av kontakt med varandra inför barnen..
    Jag blev chockad!!!
    Har givetvis pratat med dem om det och vi är mycket mer på vår vakt för lekar "under täcken" Och bygga koja och sådär..

Man undrar ju var de får det ifrån???
    Hittar de på det själva eller är det något som någon annan utsatt dem för???
    i sådana fall vem och var?

Hur orolig ska man bli? Ska man gå vidare med det till bvc??
    Jag bor på liten ort och har ingen lust att säga det till min bvc sköterska.... vet att hon har tystnadsplikt... men ändå...
    Någon som varit med om något liknande?? Syskon kompisar???

• Svar på tråden Barn som "undersöker" sin sexualitet.... hur långt får det gå?
  • Anonym (hmmm)

Jag har inte varit med om att man gått så långt i sina lekar.
    HAr arbetat med barn i många år, men jag skulle givetvis fråga dom lite försiktigt vart dom sett det?
    fråga tex. hur visste du att man kan suga på en snopp?

jag skulle isåfall kontakta en barnklinik på en annan ort givetvis, inte i min lilla by, pga allt snack.

• Anonym

Så har mina barn oxå gjort.
    Tjej på 4 och kille på 6.
    De ville "kyssas" och att tjejen skulle suga på killens snopp.
    De har även pillat på varann.

Mina sa att de inte sett det nånstans.

Har koll nu.

• Anonym (ö)

Jag lekte sexlekar med mina kompisar som liten, hade inte sett det någonstans, vi hittade bara på (ej oralsex dock). Det viktiga är att du inte skambelägger det utan att du har uppsikt över dem och att du sätter dig ned och talar om för dem att sånt där gör man inte som liten.

• Anonym (olustigt)

Tack för svaren!!
    man är ju orolig för att man ska gå för hårt när man talar om för dem att barn inte ska leka på det viset...
    Har pratat med dem om var de sett det osv.. de svarade båda oberoende av varandra att de sett nån (två barn) göra det på dagis......

Tog någon dag innan jag samlat mod till mig... men sen talade jag om på dagis vad de sagt....
    Fick bra bemötande där ... och de har definitivt bättre "koll" nu!

• Anonym (olustigt)

Ingen mer med erfarenheter?

• Anonym

barn är barn

räcker med tv för att de ska ha mer ideer än vi hade när vi var små

host såg två små mkt små barn som faktiskt försökte ha sex i lekparken när jag var liten
    tror de var 5-6 däremot tror jag man ska markera hårt att syskon inte alls pillar på varandra och att det inte alls är ok att utforska varandra som syskon

hade det varit två vänner hade jag tagit det mindre hårt

• Anonym (barn)

Jag tycker att det var jättebra att du pratade med personalen på dagis så att de kan vara lite mer vaksamma! Ibland är det så att barn som blir utsatta för sexuella övergrepp visar någon kompis hur man "ska" göra. Ibland så provar barn bara utan att de blivit utsatta för något, men någonstans så får de ju sina idéer ifrån. Bättre att ha lite extra koll då än att bara sopa det under mattan!

• Anonym (olustigt)

tack för svaren !!
    Känns skönt att kunna ventilera någonstans!!
    det är ju inte direkt någonting man springer och pratar med vem som helst om!

• Anonym (olustigt)

puff

• romani beauty

men vad hemskt!! usch, jag skulle må jättedåligt om mina barn gjorde så.

• Anonym (olustigt)

fruktansvärt jobbigt!!

• Anonym (olustigt)

Är det verkligen ingen mer som kan dela med sig av sina erferenheter?
    Jag tycker att det är skitjobbigt!!

Det är otroligt skönt om någon annan kanske varit med om nåt liknande man tänker ju hur mycket som helst och hoppas ju på att det inte ska vara något fel på ens ungar!!!... !!!...
    Eller att de kommer bli små monster,...
    eller förhoppningsvis helt normala......

gud var tankar.... :(

• Anonym (olustigt)

ett sista försök puff puff

• Anonym (tja)

Såndär höll jag också på med som liten, det var innan lekis så man måste varit runt 5 år? Vi lekte "samlag" alltså juckade mot varandra, både pojkar och flickor. Tyckte det var skönt och intressant, inget konstigt med det. Ingen vuxen kom på oss. Har absolut inte varit med om sexuella övergrepp, men mina föräldrar hade väl ett rätt aktivt sexliv, och man kom på dem då och då.

Men jag tror det är rätt naturligt för barn i den åldern att utforska sin sexualitet? Förstår att TS reagerar med tanke på att det var syskon.

• Anonym

Håll koll och skuldbelägg inte.
    Här kör vi med regeln att man pillar i sitt underliv när man är ensam, och man pillar ALDRIG på någon annans eller låter någon annan pilla på sig själv.
    Visa och kolla in varandra måste de få göra.

Dock kan man inte ha koll på ALLT de gör med varandra eller kompisar, men så länge de är små är det ju inte någon sexuell grej utan nyfikenhet.

• Anonym (m)

jag menar absolut inte att det har hänt nu, men barn som vid så ung ålder vet så mycket om sex kan ha blivit utsatta för övergrepp. jag tycker du borde undersöka om något sånt kan ha hänt. bara för att gardera dej.

Svar på tråden Barn som "undersöker" sin sexualitet.... hur långt får det gå?