• irma66

    Hur gör man som mamma?

    Min dotter går sista terminen i 9:an och har några plågoandar från mellanstadiet som går i annan klass. En av dessa tjejer har hon varit bästis med i 4:an men detta sprack då dom växte ifrån varandra. Nu är det någon som verkar sprida rykten och min dotter och det skrattas i grupper. Elaka kommentarer förekommer någon enstaka gång och min dotter känner sig jättesårad. Vet inte hur man ska komma åt detta och att gå till läraren får jag inte av min dotter får då är hon rädd att allt blir värre.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 15:19
    Jag har idag varit i kontakt med läraren som nu lovat att hålla lite extra koll både med ögon och öron och även informera övrig personal. Min dotter vet inget för hon vill som sagt inte göra något utan försöka ignorera de personerna. Tack för att ni svarat :)

  • Svar på tråden Hur gör man som mamma?
  • nano

    Försök prata med rekton, skolsköterskan eller annan personal på skolan. Börjar situationen bli ohållbar så har hon ju inte så mycket att förlora? Antingen blir det bättre vilket det absolut borde bli, många skolor har bra hantering av mobbing annars så kanske hon känner att hon vill byta skola iaf?

    Att prata direkt med de "elaka" tjejernas föräldrar kan vara svårt. De kan ta det jättehårt och slå tillbaka med att de (deras barn) inte alls skulle kunna göra nåt sånt bättre att skolan får stå som mellanhand för ett sånt samtal.

  • hallooj

    Ibland ska man inte lyssna för mycket på sina barn tyvärr.
    Det är därför man är förälder och ska ta det ansvar som inte ett barn kan göra själv.
    Är jätte bra att hon vågar komma och berätta det för dig och det ska man inte ta ifrån henne, det förtroendet, men hon är ändå så pass gammal att förstå att du som förälder inte bara kan sitta och titta på när din dotter lider i tysthet utan att ingripa.
    Ge henne beröm för hennes ärlighet och var ärlig tillbaks genom att förklara för henne att det är ditt ansvar som förälder att ta kontakt med skolans personal så detta kan upphöra att pågå.
    Du/ni vill säkerligen inte att hon ska få fler plågoandar att hanskas med.

    Hoppas det ordnar upp sig!

Svar på tråden Hur gör man som mamma?