• Schnooglewookiemush

Vad heter det här "språket"?

Min svärmor lärde mig och min pojkvän ett "låtsasspråk" nu i julas.
    När min pojkvän var liten så pratade dem vuxna det, om de inte ville att han skulle förstå.
    Hans mormor gjorde samma sak mot hennes barn.
    Min svärmor har trott att det var svintyska, men efter att jag googlat så har jag förstått att det inte är det.
    De härstammar från Fredrika i Åsele kommun.

Jag hittar ingenting om det här språket, så därför frågar jag här.

Ett exempel:
    Jarbe skarbe gårbe urbe orbe körbe marbe

Betyder:
    Jag ska gå ut och köpa mat

• Svar på tråden Vad heter det här "språket"?
  • Nyfiken gul

åh det där har jag kunnat.. men vad det heter har jag ingen aning om... var nåt alla i klassen på det glada 80-talet kunde. Vi blandade med det här och rövarspråket och något till hemligt språk...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Schnooglewookiemush

Men hur blev det när ni blandade det med rövarspråket?

De pratar en svårare version också, funderar på rövarspråket kan spela in lite där...

• Nyfiken gul
    AtroCious skrev 2009-01-14 13:12:58 följande:
    Men hur blev det när ni blandade det med rövarspråket?De pratar en svårare version också, funderar på rövarspråket kan spela in lite där...
    nja.. vi pratade inte rövarspråket samtidigt utan det var tre språk vi alternerade mellan helt enkelt.  Hmm.. kan det tredje ha varit All-språket kanske.. ?...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Schnooglewookiemush

Nyfiken gul skrev 2009-01-14 13:15:08 följande:

nja.. vi pratade inte rövarspråket samtidigt utan det var tre språk vi alternerade mellan helt enkelt.  Hmm.. kan det tredje ha varit All-språket kanske.. ?...
    Jaha okej, du menade så.

Det svårare låter väl lite så här:

Jangangle skangangle gångångle... osv

Jag ska gå...
  • YokohamaNr2

Det verkar lite liknande all-språket som mina föräldrar lärde oss när vi var små

Där var regeln att du tog bort första bokstaven och satte den sist och la till all på slutet

Exempel på din mening blir:
    Jag ska gå ut och köpa mat = agjall kasall ågall utall ochall öpakall atmall

två-staviga ord som ut blir utall

• hemligemollgan

Svintyska! Japp det är det. Det är jag uppväxt med, mamma körde alltid med det tills vi knäckte koden :)

Svar på tråden Vad heter det här "språket"?