• denfina1

Hur gör ni med mat och rapsoja/omega-3? Farligt ge för mycket!

Jag ger min lilla flicka två matskedar rapsolja (omega-3) vid varje måltid så hon får i sig ca 6-8 msk rapsolja per dag.

nu har jag läst att för högt intag av omega-3 kan orsaka rubbningar som att man lättare blöder och kan även hämma immunförvaret vilket jag ej visste.

Hur mycket rapsolja kan jag eg. ge? Utöver oljan får vår lficka fisk 3 dagar i veckan så det blir ganska mycket osm hon får i sig.

Hur gör ni med mat och rapsoja/omega-3?

• Svar på tråden Hur gör ni med mat och rapsoja/omega-3? Farligt ge för mycket!
  • Aunt Molly

Ger du någon slags specialolja med extra omega3 eller? Har aldrig hört talas om att man inte kan ge vanlig mat- eller rapsolja utan fara!

• denfina1

Ingen Eskimo-Kids eller så utan ren rapsolja.
    Har det i maten, gröten för det sägs vara bra för den lilla hjärnan.

• Sencha

2 msk per måltid? Det låter mycket. Säkert ingen fara, men låter onödigt? Har för mig 1 tsk är lagom.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Linastrumpan

Jag är ingen expert men fick råd av en dietist att ge min dotter 2msk rapsolja/dag efter att jag slutat amma pga att hon har fiskallergi så hon skulle få i sig tillräckligt med omega3

• Aunt Molly

Jag ger nog också ca 1 tsk i maten.

• denfina1

Linastrumpan

Hur vet man om sin lilla har fiskallergi?

• ladymarion

Jag ger smör, mycket. Fett är nyttigt särskilt för de små.
    Det är inte omega 3 som hämmar immunförsvaret, det är omega 6 som är inflammationsframkallande.
    Tror rapsolja innehåller ungefär lika mycket omega 3 och 6 men kroppen har svårt att ta upp omega 3 från vegetabilier, så jag tror inte du kan överdosera omega 3 med rapsolja.

Man blöder inte lättare av omega 3 men däremot blir blodet lite tunnare. Ingen fara om man inte har några medicinska problem (däremot bra för de som behöver äta blodförtunnande mediciner mot blodropp...)

• HoneyJ

1 tsk olja per portion är väl mer passligt?

• Linastrumpan

Delfina1: hon fick smakportioner med fisk när hon var ca 8mån (kommer ej ihåg exakt) och hon kliade sig i ögon, näsa och mun varje gång samt blev svullen om läpparna 1gång. Då gick jag till läkare och hon har sedan dess fått absolut fiskfri kost och när hon var 2½år gammal gjode hon en fiskprovokation på sjukhus och det visade sig att allergin växt bort.

• Trocadero

Det är inte bra att ge för mycket av något och 2 msk vid varje måltid är definitivt för mycket. Ge hellre riktigt smör eller en skätt vispgrädde.

Ammar du eller om du ger ersättning så är det absolut inte nödvändigt med något tillskott.

Ger man omega3 så måste man också ge omega 6 eftersom det annars blir obalans och kan försvaga immunförsvaret.

Svar på tråden Hur gör ni med mat och rapsoja/omega-3? Farligt ge för mycket!